E. R. Sjølberget Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 Her var det mye dill om kamakslinger, undervannshus etc, etc, men det lar seg helt fint gjøre å oppgradere en 25 hp Tohatsu 4-takter (eller annen effekt) med elektronisk tenning. Chiptuning kjøpes på nett, eksempelvis: http://www.magnumtuning.com/en/detail/dyno-boost-boat-performance-chip/tohatsu/25-efi-jet-md/outboard Lykke til med effektøkningen! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2014 (redigert) Tror jeg vil anbefale de fleste å holde seg langt unna den dærre Magnum Tuning Fikk forøvrig positivt svar fra Lundins Marin her om dagen. De kan omprogrammere min BF90D til ca 100 hk. Så det blir vel noe man må prøve i jakten på 40 knop. Redigert 7.Mars.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Nå har jeg hatt Lundins chiptuning på min Honda 90 i en mnd, uten noen økning i hverken fart eller turtall (prøvd flere propeller). Skulle gi 10 hk ekstra. Har heller ikke fått noe svar på de epostene jeg har sendt dit etterpå. Kanskje han har veldig lang ferie... Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 (redigert) Det er ikke noe godt tegn at Lundin's ikke svarer på mail, du burde merke i hvertfall litt ved en effekt økning på 10hk. Hva tok dei for tuningen "Teerex"?, jeg har fått tilbud i USA av ett velrenommert firma som tuner Mercury, dei skal ha ca 850$ for denne jobben. Redigert 7.August.2014 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Det ble 5 båtlapper for det (inkl. frakt begge veier). Men slapp heldigvis momsen. Veradotuning er iallefall noe Lundins kan, det fikser han iallefall greit og har hundrevis/tusenvis av referanser på det. Men tydeligvis ikke på akkurat Hondaen min da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
DieselDahl Svart 7.August.2014 Link til dette innlegget Svart 7.August.2014 Har du prøvd å øke effekten med ti hester i en propellkalkulator? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 Verado er jo kompressormatet og da kan ladetrykk og drivstoffmengde økes. Om man tør det på båtmotor da. Jeg vil ikke det. Har sett flere totalhavarier pga dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 (redigert) Chiptrimming av sugemotor er vel generelt ansett som waste of money. Min slip on eksos på sykkelen skulle gi to hk mer. Den ga mye mer i opplevelse. Mye brum brum gir økt opplevd fart to hk er godt innenfor normalavviket på hk fra produsent Redigert 8.August.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 lett optimalisering av en sugemotor kan gi ganske så merkbar forbedring og det f.eks er en litt eldre konstruksjon som er strøypet og magret ut for å klare strengere utslipps- og støykrav. Ikke nødvendigvis på topp, men gjerne i mellomregisteret i form av bedre respons. Er nok mer aktuelt på motorsykkel enn på båtmotor :) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 8.August.2014 Link til dette innlegget Svart 8.August.2014 (redigert) Her er jo saken den at Honda selv har økt effekten med 10 hk til 100 hk på denne motoren uten øke sylindervolumet. BF100 er jo lansert i år og har tatt over for BF90D. Hva som eksakt evt. er endret utover styreprogrammet har jeg ikke sjekket ut fra delelister o.l. Med elektronisk altmulig inkl. VTEC variabel ventilstyring så har altså BF90D en ubrukt kraftreserve på 10 hk som Lundins da tydeligvis mente å kunne lokke fram. Det er ikke snakk om å øke effekten utover det som produsenten selv tar ut av motoren. Hadde naturligvis ikke betalt noe for dette om ikke Honda selv hadde økt effekten, eller at evt. testresultater eller erfaringer hos andre hadde vist at det funket. Men venter jo fortsatt på svar fra Lundins da... Redigert 8.August.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 13.August.2014 Link til dette innlegget Svart 13.August.2014 Fikk endelig svar fra Lundins. Må sende tilbake ECU for sjekk. Bra at jeg har en i reserve da ;-) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 29.September.2014 Link til dette innlegget Svart 29.September.2014 Fikk ECU tilbake forleden, men fortsatt ikkeno mere turtall eller fart.... så lurer veldig på hva Lundins sier nå da. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.