Jump to content

Epirb med eller uten GPS ?

Enzo

Recommended Posts

Enig med Frøken Fryd. En EPIRB med GPS sender posisjonen sammen med nødsignalet. En EPIRB uten GPS må peiles ved hjelp av doppler-effekt, noe som tar tid. Er det noe du ikke har i en nødsituasjon, så er det tid til overs. Nå er prisene såpass lave at jeg ikke ville ha tenkt meg om to ganger, men gått rett for et apparat med innebygget GPS.

Feilmargin på ca 5km med dopplerpeiling og 98% sjangse for at de finner ut rett posisjon av to mulige ved første peiling. Med gps er det ca 125meter.

Mcmurdo EPIRB Smartfind 5G med GPS koster jo rundt 5000kr fra england med moms, frakt og programmering..

Tenk deg at du ligger i vannet og ser Falcon fly leter etter deg, er du nærmere land kommer

jo helikopter og henter deg.

Da er du veldig glad om de kunne vite hvor du var på nærmeste meter (omtrent da).

Snart får man vel ikke kjøpt uten GPS ?

Båtmessa i London er stedet for gode tilbud på slikt, dessuten får du VAT tilbake.

Ole

Ole
S/Y Algol

MED :yesnod:

Vi har en Tron 45SX og en personlig nødpeilesender med GPS ombord. Hadde jeg ikke hatt den siste hadde Tron'en blitt bytta ut. Den personlige nødpeilesenderen er med på mange turer i alle former for terreng.

Skulle jeg valgt nødpeilesender i dag hadde det blitt en friflyt sak med GPS som er fastmontert på båten

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bitteliten

Jeg har begynt å sette opp utstyrsliste med tanke på å bruke den båten jeg allerede har, samtidig ser jeg på båter så det er veldig ute i det fri enda.

Har gitt bud på en båt for et par uker siden (frankrike) men de godtar ikke budet, men jeg har gitt beskjed om at det står inntil videre så de kan jo ombestemme seg og da endrer utstyrskravet seg til det bedre.

På dagens båt så ser det slik ut foreløpig:

Epirb/nødpeilesender med GPS

Redningsflåte ISAF 6manns med hydrostatutløser osv. Her sparer vi ikke.

Grabbag

Radarreflektor for mast

Solceller/vindmølle/ekstra dynamo og regulator ikke alt men noe av dette, ett eller annet for å forbedre lading vil jeg ihvertfall gjerne ha.

Sattelitt-telefon (kjøper brukt iridium med modem)

Reservedeler og serviceutstyr som olje,filtere,reimer,impellers osv osv

Diverse kart og pilotbøker

Spinnaker.

3dje rev i storseilet.

Dette er ting jeg føler at jeg ha.

I tillegg så skulle jeg gjerne hatt kutterstag med et mindre forseil og lensetakler, vindror hadde jeg heller ikke langt meg ned og nektet om noen kastet det etter meg.

Når det gjelder andre båter så ser vi oss omkring men finner ikke noe som er direkte må ha uten at vi må begynne å betale mye mer enn beregnet så vi sitter litt på gjærdet der enda.

Har sett på en god del båter, i alt fra "tre" til ALU og glassfiber

Saken er at vi ikke vet hvor vi havner til slutt, for alt vi vet så stopper vi med middelhavet og da trenger vi jo ikke mer enn et solcellepanel, en flåte og Epirb til den vi allerede har, men så kan det likegodt hende at vi seiler hele veien rundt inkl kaldere strøk og da er det jo synd å sitte i en båt vi ikke er helt trygg på. På den annen side så er det også synd å kjøpe et krigsskip og så blir det bare solskinn og vindstilletur. Skyte kanon med spurv :rolleyes:

Vi skal være ute på ubestemt tid men det betyr jo alt fra 3mnd til 10år for alt jeg vet, i tillegg så bor vi i båt så det er noen småting her som vi også setter pris på.

Det gjenstår egentlig bare å komme oss avgårde men så er det jo morsomt dette med båt da, utstyrsgreier er en sykdom

Jeg kjøpte denne her

Den har GPS og 96 timers batteri kapasitet.

Det virket veldig rimelig, men jeg har ikke hørt om merket uten at nå det betyr alverdens

Redigert av Enzo (see edit history)

En venn av meg, som er pensjonist, seiler alene. Vi diskuterer ofte utstyr og båt type.

Han sier at båter fra 38-40 fot er en grei størrelse som han veldig ofte ser benyttet på langtur.

Han mener årsaken er at marinaer rundt om ser ut til å ha en pris-grense på 12 meter LOA.

Vindror er bra greier. Har bare hørt positive erfaringer om slike.

Har det på gamle båten. Roret er et servo-ror med liner frem til rattet. På den nye båten blir det upraktisk pga. senter cockpit løsning.

Kommer derfor til å bruke elektrisk autopilot.

Skal montere solcellepaneler og vindgenerator. Håpet er at leveranse fra solceller/vind og forbruk blir noenlunde i balanse.

Hvis ikke, har jeg en 3KW fastmontert dieselgen. ombord til å toppe opp batteriene med.

Ellers er ambisjonene med tanke på varighet og hvor vi skal dra ganske moderate. Enzo's beskrivelse kunne passe godt på oss også.

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...