Jump to content

Er gammel robertson autopilot kompatibel med nyere?

jensemann2

Recommended Posts

Siden det forrige emnet mitt ble stengt !!! får jeg skrive et nytt. Er det noen som har erfaring med om det går an å bruke en nyere kontrollenhet fra f.eks robertson AP45 eller AP 200 på et eldgammelt system som AP-20? Altså å bruke hydraulikken og magnetventilene om igjen, men bytte ut kompassføler, rorføler osv?

Redigert av jensemann2 (see edit history)
  • 1 år senere...

Ombord hos meg på POSEIDON II har jeg akkurat pensjonert en Robertson AP45 og erstattet den med en nyutviklet Simrad AP70 med AC80 computer. På inngangssiden benyttes signalene fra den gamle rorindikatoren og fra det gamle gyrokompasset. I tillegg tar vi nå inn COG fra en av GPS'ene.
Signalet ut går til de samme gamle magnetventilene som ble brukt tidligere, inkludert vendeventilen mellom hurtig håndstyring og roligere auto.

For meg ser det ut for at den nye autopiloten er tillaget nettopp for at den skal kunne ta inn et utvalg av forskjellige signaler og parametre - og gi ut det som trenges for ulike ventiler og pumpesystemer.

Foreløpig er ikke AP45 demontert, men nå er den klar for å gå på land - og eventuelt hjelpe noen som kunne ha anvendelse for den.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...