Jump to content

Lurer på å kjøpe denne, men...


Sjøogvind

Recommended Posts

har hørt at etter båten har stått på bukker, bør den ligge på sjøen en stund for og få rett form igjen. Dette gjalt plastbåt. Husker ikke hvor jeg leste det, men det var her inne på forumet. Helt sikkert noen som kan svare bedre en jeg kan på akkurat dette thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Den som ler sist ler best, velger derfor ikke å le jeg Sjømann.22, for i håndboken til Yanmar 3GMD kan du lese: "Når båten er satt på vannet, bør du la den ligge i ro, gjerne et par dager, slik at skroget får anleding til å arbeide seg tilbake til sjøformen"

 

Kan være det var i verksteds håndboken jeg leste det! har boken til 3GMD i båten, og der står det mye. Mener jeg leste det her inne en plass og, men nå ble jeg usikker. Jeg har ingen kommentar til de som ler, men at båten endrer form på bukk/henger tviler jeg ikke på.

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Plastbåter forandrer form når de står i bukker, dette bør vel være noe de som seiler vet, ettersom man skal etterstramme riggen dersom den har vært av, og båten har hatt et lengre opphold på land, først når båten har vært på vannet i minst en uke og fått tilbake formen!

Det samme gjelder for alle plastbåter, men jeg har aldri latt båten ligge en uke etter utsetting, og kan ikke si at jeg har opplevd noe negativt med det, men nå har jeg motorbåt da cool.gif

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Jeg har hørt om dette fra flere enn tre-fire.

Noen bruker det som argument for å ha båten i boblehavn om vinteren i stedet for krybbe på land i mange blå grader.

Jeg tviler sterkt på om det har noe å si på snekka som trådstarter snakker om. Jeg ville kanskje ikke gått langt frem i baugen på den båten mens den hviler på gaflene, men tviler sterkt på om noen dager på gaflene slik har noe som helst å si på en slik båt.

En båt på mange tonn som hviler på små flater i stedet for å ha jevnt trykk på hele skroget som man har mens man ligger på vannet, er noe annet. Jeg tviler slettes ikke på at båten da kan få ekstra belastning på stedene der krybba treffer og at båten endrer form till en viss grad. Jeg er vel ikke sikker på om det spiller noen gigantisk rolle, men tviler som sagt ikke på at båten har endret "litt" form i løpet av månedene på land.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post

Kan ikke bruke båten jeg da, som har den på henger hele året :headbang:

 

Så nå må jeg bestemme meg hvor jeg skal dra et par dager før, kjøre ut dit, legge ut bøye og kjøre tilbake dit båten blir liggende for å være på sjøen noen timer.

 

Enn om jeg ombestemmer meg for hvor jeg vil dra etter en dag? Da må jeg jo utsette turen en dag og gjenta hele prosedyren.

 

Bør vel likegodt kvitte meg med balja da :lol:

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post

Og kvitte deg med balja tror jeg ikke er nødvendig thumbsup.gif Jeg, som alle andre bruker båten straks den er på sjøen. Men det sies den ikke BØR brukes.

Du BØR sjekke oljenivå på motoren før hver tur, men gjør du det? ikke jeg heller... Det er mye som bør gjøres og mye som ikke bør gjøres når det gjelder båt, men halvparten er nok unødvendig flag_bp.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...