Sjøogvind Startet 28.Mars.2011 Del på Facebook Startet 28.Mars.2011 Taule 21", var å kikket på den og fikk lov til å gå opp i båten for å kikke. Det jeg lurer på er om skroget kan bli skadet av å gå opp i båten mens den står på trucken. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 kan jeg ikke tro, men jeg har hørt at båten helst ikke skal brukes de 2? første døgnene etter sjøsetting Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Windy37GM Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Hvem har du hørt det av? Hvilke strukturelle skader oppstår? Trebåt/plast? mvh Bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) har hørt at etter båten har stått på bukker, bør den ligge på sjøen en stund for og få rett form igjen. Dette gjalt plastbåt. Husker ikke hvor jeg leste det, men det var her inne på forumet. Helt sikkert noen som kan svare bedre en jeg kan på akkurat dette Redigert 28.Mars.2011 av Sjømann.22 (see edit history) Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Retox_93 Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Nå ble jeg fryktelig nysgjerrig !! Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Nei det er jaggu mangt slag en skal høre Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 LOL Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Den som ler sist ler best, velger derfor ikke å le jeg Sjømann.22, for i håndboken til Yanmar 3GMD kan du lese: "Når båten er satt på vannet, bør du la den ligge i ro, gjerne et par dager, slik at skroget får anleding til å arbeide seg tilbake til sjøformen" Redigert 28.Mars.2011 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 :eek: Hvor mange er det som praktiserer det, og hvor mye er det båten forandrer fasong?????? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Er vell større sjangse for at skipperen endrer fasong før båten gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Er det fortsatt noen som mener at båter ikke har det best på vannet? Men at plastbåter "slår" seg og mister fasongen av å stå på land, den var ny. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
tom-ass Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Med trebåter er dette vanlig praksis, som jeg selv har benyttet. Derimot på plastbåt har jeg aldri tenkt over det, men det høres da lurt ut syns jeg. Kan godt være at plasten står i spenn på en helt annen måte på hengeren enn på vannet. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Den som ler sist ler best, velger derfor ikke å le jeg Sjømann.22, for i håndboken til Yanmar 3GMD kan du lese: "Når båten er satt på vannet, bør du la den ligge i ro, gjerne et par dager, slik at skroget får anleding til å arbeide seg tilbake til sjøformen" Kan være det var i verksteds håndboken jeg leste det! har boken til 3GMD i båten, og der står det mye. Mener jeg leste det her inne en plass og, men nå ble jeg usikker. Jeg har ingen kommentar til de som ler, men at båten endrer form på bukk/henger tviler jeg ikke på. Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Gullfisk Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Det må gjelde trebåt vel. Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Det må gjelde trebåt vel. kan godt hende, men da ville vel Yanmar opplyst om at dette bare gjelder trebåt? Vil tro det står flere Yanmar motorer i plastbåter enn trebåter? Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
jørn Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Slik jeg leser instruksjonesboken gjelder dette både tre og plast. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 (redigert) Plastbåter forandrer form når de står i bukker, dette bør vel være noe de som seiler vet, ettersom man skal etterstramme riggen dersom den har vært av, og båten har hatt et lengre opphold på land, først når båten har vært på vannet i minst en uke og fått tilbake formen! Det samme gjelder for alle plastbåter, men jeg har aldri latt båten ligge en uke etter utsetting, og kan ikke si at jeg har opplevd noe negativt med det, men nå har jeg motorbåt da Redigert 28.Mars.2011 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredT Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Litt dumt da at alle båter så vidt jeg vet får montert inn motorer mens de står på står på land. Sjøsetter båten etterpå, og så er hele det fine arbeidet med nøyaktig opplining bortkastet! Tviler nå litt på om det forholder seg slik jeg da. Sitér dette innlegget Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole Link to post
RSL Svart 28.Mars.2011 Del på Facebook Svart 28.Mars.2011 Jeg har hørt om dette fra flere enn tre-fire. Noen bruker det som argument for å ha båten i boblehavn om vinteren i stedet for krybbe på land i mange blå grader. Jeg tviler sterkt på om det har noe å si på snekka som trådstarter snakker om. Jeg ville kanskje ikke gått langt frem i baugen på den båten mens den hviler på gaflene, men tviler sterkt på om noen dager på gaflene slik har noe som helst å si på en slik båt. En båt på mange tonn som hviler på små flater i stedet for å ha jevnt trykk på hele skroget som man har mens man ligger på vannet, er noe annet. Jeg tviler slettes ikke på at båten da kan få ekstra belastning på stedene der krybba treffer og at båten endrer form till en viss grad. Jeg er vel ikke sikker på om det spiller noen gigantisk rolle, men tviler som sagt ikke på at båten har endret "litt" form i løpet av månedene på land. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
ahamm Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Kan ikke bruke båten jeg da, som har den på henger hele året Så nå må jeg bestemme meg hvor jeg skal dra et par dager før, kjøre ut dit, legge ut bøye og kjøre tilbake dit båten blir liggende for å være på sjøen noen timer. Enn om jeg ombestemmer meg for hvor jeg vil dra etter en dag? Da må jeg jo utsette turen en dag og gjenta hele prosedyren. Bør vel likegodt kvitte meg med balja da Sitér dette innlegget Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen. Link to post
Volvomekanikeren Svart 29.Mars.2011 Del på Facebook Svart 29.Mars.2011 Og kvitte deg med balja tror jeg ikke er nødvendig Jeg, som alle andre bruker båten straks den er på sjøen. Men det sies den ikke BØR brukes. Du BØR sjekke oljenivå på motoren før hver tur, men gjør du det? ikke jeg heller... Det er mye som bør gjøres og mye som ikke bør gjøres når det gjelder båt, men halvparten er nok unødvendig Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.