Jump to content

Under 16 år og mer enn 10 knop og hestekrefter

Mats-gh11

Recommended Posts

Hei. Jeg har en Gh 11 deluxe med trimma 9,9 hester som gjør 22 knop, bør jeg bekymre meg for å bli "tatt" i sommer, med tanke på at det kan føre til bøter på 2000 tilsammen (500kr til fører, 1500 til foresatte) og muligens utsettelse av båtførerprøven?

Med det samme så kan du også bekymre deg for eventuelle regresskrav om du skulle være så uheldig å skade noen med båten din. Det kan fort bli millionkrav av denslags, en dårlig start på voksenlivet..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jepp, det burde du. Å bryte loven er en uting. Skaff deg heller en båt du kan bruke lovlig. F.eks. en seiljolle - billigere, morsommere og du lærer så mye mer om båt.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Det klart du kan bli tatt, men jeg er enig med index som klokelig påpeker erstatnings ansvaret du kan få dersom du skader noen.

Men jeg må likevel innrømme at jeg ga sønnen min en slik båt i fjor. Han var 15 år da. I år er han heldigvis 16.....

Under en episode med "Politiet" på TvNorge forrige sesong var det en gutt som ble stoppet i lignende båt. Faren (som kjørte etter) viste onkel at han hadde satt på en sperre på gasshendelen, som hindret båten i å gi mer enn så så mye gass. Politiet lot dette gå, dog under noe tvil.

Skjønner at det er kjipt å ha brukt 15 lapper på båt som du egentlig ikke kan bruke Mats. En seiljolle koster ikke nødvendigvis så mye, så jeg ville lett litt etter det. Evt. tatt kontakt med en seilforening i nærheten som helt sikkert låner ut båter til medlemmer.

VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.
Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været!

Om du kjøper gummibåt med 6hk så bryter du loven like mye ,Den gjør og over 10kn

Bytter du motor til 8kk på båten din så er det også ulovlig i og med att du gjør mer en 10kn

Kjøper du e-jolle så bryter du kansje også loven da den kan gå fortere en 10 kn

En dustete regel spør du meg!!!!

Jeg kunne se for meg en lov der :Motorbåt/seilforeninger kunne ha opplæring i bruk av joller /småbåter Med både teori og praksis , Med avsluttende båtførerprøve og Båtlapp.

Overgangen fra 10 hk,10kn er alt for bratt, Hvem vil kjøre 9,9 når man er 16 år? Du kan jo kjøre 225 Hk.

Bernt

Hei. Jeg har en Gh 11 deluxe med trimma 9,9 hester som gjør 22 knop

Høres ut som dårlig trim hvis den båten kun gjør 22knop med "trimma" 9.9

Guttungen sin With 320 gjorde det samme, med en helt orginal 9.9, 4 takter.............. :thumbsup:

Føkk deg...

Jeg kunne se for meg en lov der :Motorbåt/seilforeninger kunne ha opplæring i bruk av joller /småbåter Med både teori og praksis , Med avsluttende båtførerprøve og Båtlapp.

Er enig med deg der Bernt. Synes 10 hk og 8 meters båt er greit å forholde seg til, men det er vanskelig å finne en båt som greier akkurat 10 knop, i så fall burde den blitt hevet til 15 knop

Enig med dere alle, det er en dustete regel. :crazy::crazy:

Har en 9,9 yamaha 4-takt med en helt normal båt.

Går ganske bra når jeg er alene.:smiley:

Vet ikke hvor mange knop den går i.

Den veier rundt 40 kg.

Håper jeg ikke blir tatt av purken. :wink:

...... Håper jeg ikke blir tatt av purken. :wink:

Ja, mulig det :confused:

Men hvis det verste skjer og du kommer til å skade et annet menneske og selv ende opp som gjeldsslave for resten livet, så kan det være at du allikevel skulle ønske at du ble "tatt av purken" før det skjedde.....

Med vennlig hilsen POSEIDON

Mitt sterke inntrykk er at

1. De fleste synes reglene om fart og motorstørrelser er "dustete"

og

2. De fleste som kan, bryter reglene "for det er så gøy å kjøre fort" - og håper de ikke blir tatt av "purken".

OK, man kan være uenig i regler og grenser, men et sted må de gå. Og det er en tungrodd og langsom prosess å endre på dem. Men er der ikke annen moro på sjøen enn å kjøre fort?? Er dette det lengste vi kan drive det til for de unge, at "det er gøy å kjøre fort"??

Det at mange unge sier dette er så gøy, er ikke noen god grunn for å konsentrere seg om dette (selv om også jeg synes at "fart er gøy"!!)

Nå skal jeg komme med et skikkelig voksent forslag:

Kjøp et "6" hk klistremerke, riv av 9,9 merket, sett på 6 hk merket i stedet.

Bruk hue og kjør som folk, og ikke irriter noen.

Slakk heller ned til putrefart en gang for mye, og litt for tidlig enn en gang for lite eller litt for sent/nærme.

Hvis du ikke plager noen, og ikke gjør noe galt, så er nok sjansen for å blir tatt mindre.

For mange år siden: Jeg hadde moped med vannkjølt 87ccm racingmotor, og ble ikke tatt i løpet av de to mopedårene.

Hvorfor ble jeg ikke tatt:

Jeg kjørte på en slik måte, at jeg når som helst kunne stoppe og se andre veifarende i øynene uten å være flau.

Kjører du like forsiktig og hensynsfullt med båten din, så KAN det gå godt.

Men, er du dum, hensynsløs og egoisitisk i din håndtering av jolla i nærheten av andre mennesker, så VIL du bli tatt.

Det er kun spørsmål om NÅR.

Snart sommer, lykke til!

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Ja det er en duste regel...............

Det er jo hundrevis av gummijoller med 5 hester og disse bryter 10 knop regelen....Kansje regelen er moden for en revisjon.

Her berører Lazy et viktig prinsipielt spørsmål: I hvilken grad skal lover og forskrifter ta utgangspunkt i den fysiske virkelighet, altså at f. eks. 10 knop er i overkant av hva som virker trygt og forutsigbart for dem som er i nærheten, eller skal ta utgangspunkt i hva som er vanlig, altså at f. eks. små gummibåter med 5-HK-motorer kan gå fortere enn 10 knop??

Reglene er dumme sån er det men de er tatt ut i fra ka de som er eldre en oss har gjort. Bryter me som nå er under 16 disse reglene blir det enda verre får våre barn. Hvis vi fortsetter slik med å bryte reglene som er hele veien så blir det slik at en må ha båtførerprøven får å ha lov til og kjøre båt i det hele tatt. Me gutter blir straffa hart pga våre fedre. politikere ser at gutter som har lappen nå på båt kjører stykt og uansvarlig og dette går ut over genrasjonen etter på, dette fordig alt skal "forbedres" men i mitt hode gjør det bare ting værre. Jeg er oppvokst med at jeg så fram til å bli 14 får og ta båtførerprøven. Året før eg ble 14 kom denne regelen med at jeg ikke kunne få den før jeg ble 16 :headbang: . sefølgelig blir jeg iriter... likt som andre ...

Mitt forslag kom i kontakt me politiet eller sjøfartsdirikturatet og få det svart på hvit at du kan kjøre din motor hvis du setter en stopper slik at du ikke kommer over 10 knop. Jeg har en seilbåt med 15 hester den fikk eg godkjent som 10 slik at eg kan bruke det..

:flag_bp:

Det greieste er nok å bruke KNBF til denne oppgaven, få dem til å jobbe for at regelverket blir endret. 10 kn regelen kan en kutte ut og kun forholde seg til lengde og 10 hk. Dette burde være en enkel sak å få til ved litt lobby virksomhet. :flag:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Det greieste er nok å bruke KNBF til denne oppgaven, få dem til å jobbe for at regelverket blir endret. 10 kn regelen kan en kutte ut og kun forholde seg til lengde og 10 hk. Dette burde være en enkel sak å få til ved litt lobby virksomhet. :flag:

det e litt feil å komme med en spidbåt med 9,9 hester som kommer opp i 30knop,det kan fort bli galmanns kjøring hvis ikke det blir at 10år den hesten kan de kjøre og gradvis oppover...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...