Jump to content

Under 16 år og mer enn 10 knop og hestekrefter

Mats-gh11

Recommended Posts

Min sønn på 15 år nekter å begynne på båtførerprøven , Med den begrunnelsen at vist han blir tatt nå så mister han lappen når han blir 16 år.

Han sier han vil vente til han har fylt 16 år , for da gjelder vist ikke utsettelsen? (Jeg aner ikke om dette er riktig).

Men jeg tror de fleste ville kjørt fornuftig vist de viste de ville miste retten til å kjøre båt !!

Bernt

Man kan ta båtførerprøven før man er 16 år men den er ikke gyldig før man er 16 såvidt jeg forstår.

Grunnen til at jeg har startet opp denne tråden er fordi jeg snakket med politiet på båtmessa, og

de fortalte at det kunne føre til bøter på 2000 tilsammen og muligens utsettelse av båtførerprøven. Kan godt hende at de overdrev litt, men hvis man kjører uten å bruke fornuft er det jo fullt mulig å bli stoppet.

Redigert av Mats-gh11 (see edit history)

det e litt feil å komme med en spidbåt med 9,9 hester som kommer opp i 30knop,

Hvilken speed båt i markedet gjør det med 9,9 hk ??. Da trenger du surfboard påmontert motor og en 2 bladers spesial propell :wink:

Hadde selv 10 ft with med 9,5 Yamaha den gang jeg var 14, husker ikke eksakt men tror ikke den gjorde stort over 20 kn

Hadde 5 hk og da gikk den i plan men neppe mere enn rundt 13 kn tror jeg.

Prøvde også med Yamaha 30 hk, det gikk fort det :lol:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Hvilken speed båt i markedet gjør det med 9,9 hk ??. Da trenger du surfboard påmontert motor og en 2 bladers spesial propell :wink:

...

Prøvde også med Yamaha 30 hk, det gikk fort det :lol:

nå overdrev jeg litt får å få frem et poeng då..

Alt er vel avhengig av podens sjøkompetanse, alle er forskjellige og foreldre bør jo ha noe å si så lenge en er under 18. Er personlig av den oppfatning at 10 kn regelen bør droppes og det undrer meg at noen på dette forumet er så lite sjøvandt at de ikke har lært ungene sine hvordan beherske en jolle som gjør maksimalt 20 kn. :confused:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Litt rart! Få eller ingen er opptatt av hvordan fart oppfattes av omgivelsene: Går det fortere enn 5-7 knop, vil folk i nærheten synes det er uforutsigbart - og dermed utrygt - hvordan og hvor en båt vil kjøre. 10-knops-regelen er derfor ganske romslig i forhold til hvordan fart oppfattes av omgivelsene.

Men de fleste her er opptatt av at det er lett å oppnå større fart enn 10 knop med ganske få HK, og siden "fart er gøy" (og dét er det faktisk!) ivres det for at det i grunnen må kunne kjøres litt fortere likevel!

Jeg synes at de som sitter i upåvirkelige, 30 fots slodder, eller trygt på land, bør diskutere ut fra andre og mer utsatte ståsted enn deres eget!

Nå er faktisk 10 kn gangfart. Det du tenker på på er nok hekkbølgene og da er 10 kn mye. En jolle har ikke den hekkbølge egenskapen, den flyter på vannet. Situasjonen blir derfor meget anderledes. :wink:

Nei, jeg tenker ikke på hekkbølgene, men på at en båt fortere enn 7-8 knop er vanskelig å forutsi hvor skal hen og hvor fort den kan være her. Hekkbølger er kun et tilleggsproblem, og kun for større båter, slik du skriver. Større båter må kanskje enkelte ganger ned i 3-4 knop for å være forsvarlig hensynsfulle - eller - i åpent farvann - opp i 20-30 knop for ikke å lage store hekkbølger.

Jeg vet at mange med litt store båter synes 8-10 knop "ikke er noe" - men det berører ikke hvordan de blir opplevd av andre i nærheten!

Forestillingene om "gangfart" er nok på vei ut over forsvarlige grenser!

Nå er faktisk 10 kn gangfart.

Jeg syns du tar i litt vel mye. 10 knop er 18,5 km/t, mens gangfart normalt regnes som 5 km/t. Google deg blant annet frem til Naismiths's rule, som kom sent på 1800-tallet. Det hadde vært morsomt å se Contraband "gå" i 18,5 km/t. :eek:

Jeg er personlig av den oppfatning at 10 knops grensen er fornuftig, selv om jeg kan skjønne at enkelte 14-15 åringer er utolmodige etter å komme igang med raske båter. De aller fleste er enige i at det må gå en grense ett sted, og 10HK-10knop-8meter (kalt 16-årsregelen) er en grei grense hvis den blir fulgt. Dessverre er det mange foreldre som vender et blindt øye til fartsdelen av regelen, og det har de gjort helt siden regelen kom på 60-tallet. Det i seg selv er ingen god grunn til å endre regelen.

Politiet godtar om påhengsmotorens gasspådrag er mekanisk sperret f.eks med en el. strips eller lignende når det er en mindreårig som bruker båten. Det er farten som kan oppnåes med angjeldende mindreårige fører ombord som skal være begrenset til 10 knop. At far senere samme dag fjerner strips og bruker båten er ikke lovstridig, selvom han kanskje ikke oppnår fart over 10 knop pga større ølmage... :lol:

Da har jeg et lite problem. :rolleyes: Kjøpte båten får 15 000 i fjor så kan ikke kjøpe noe seiljolle i hvertfall. Er det mulig å plombere ned motoren? :confused:

eller kanskje du skulle legge ut en annonse på finn pålydende: en stykk trimmet yamaha byttes i to stykk utrimmede årer? :lol:

KNS medlem

Er det virkelig riktig slik flere påstår, at en person på under 16 år kan få så store krav rettet mot seg, at de er gjeldsslaver resten av livet?

Kan noen vise til en slik dom?

Dersom man ferierer i Sverige gjelder vel heller ikke disse reglene om 10hk/knop, der har jeg forstått at det er "fritt fram"?

Er det virkelig riktig slik flere påstår, at en person på under 16 år kan få så store krav rettet mot seg, at de er gjeldsslaver resten av livet?

Ja

Nei

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg synes det er like rart hver gang denne diskusjonen kommer opp. Det er en grense for hvor fort en person under 16 kan kjøre, aksepter det. Regelen har vært uforandret siden en gang på 60-tallet, og selv om det i dag er mer vanlig med joller til poden som kan gå fortere er det ingen grunn til å forandre regelen for det.

Det er vel ikke slik at mange foreldre synes det er mest behagelig å "kjøpe seg fri" noen timer?

De fleste som har bil kan kjøre vesentlig fortere enn 100 km/t. Hvor fort skal disse få lov til å kjøre?

Dersom man ferierer i Sverige gjelder vel heller ikke disse reglene om 10hk/knop, der har jeg forstått at det er "fritt fram"?

Riktig det, Sverige har ganske frie tøyler i forhold til oss

Jeg synes det er like rart hver gang denne diskusjonen kommer opp. Det er en grense for hvor fort en person under 16 kan kjøre, aksepter det. Regelen har vært uforandret siden en gang på 60-tallet, og selv om det i dag er mer vanlig med joller til poden som kan gå fortere er det ingen grunn til å forandre regelen for det.

Det er vel ikke slik at mange foreldre synes det er mest behagelig å "kjøpe seg fri" noen timer?

De fleste som har bil kan kjøre vesentlig fortere enn 100 km/t. Hvor fort skal disse få lov til å kjøre?

Men husk at biler kan gå fortere enn 100 km/t men man har ikke lov til å kjøre fortere enn 100. På båt er reglene at båten ikke kan gå fortere enn 10 knop, det har altså ingen ting med hvor fort man kjører der og da, men hvor fort båten kan gå.

Neida, du gjør ikke det. Regelen gjelder kun "maskindrevne fartøy".

Christian 8-)

Bare ikke glem at fartsgrenser i havneområder, trange farvann osv også gjelder seilbåter, seiljoller, windsurfere osv!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Reglene er dumme sån er det men de er tatt ut i fra ka de som er eldre en oss har gjort. Bryter me som nå er under 16 disse reglene blir det enda verre får våre barn. Hvis vi fortsetter slik med å bryte reglene som er hele veien så blir det slik at en må ha båtførerprøven får å ha lov til og kjøre båt i det hele tatt. Me gutter blir straffa hart pga våre fedre. politikere ser at gutter som har lappen nå på båt kjører stykt og uansvarlig og dette går ut over genrasjonen etter på, dette fordig alt skal "forbedres" men i mitt hode gjør det bare ting værre. Jeg er oppvokst med at jeg så fram til å bli 14 får og ta båtførerprøven. Året før eg ble 14 kom denne regelen med at jeg ikke kunne få den før jeg ble 16 :headbang: . sefølgelig blir jeg iriter... likt som andre ...

Mitt forslag kom i kontakt me politiet eller sjøfartsdirikturatet og få det svart på hvit at du kan kjøre din motor hvis du setter en stopper slik at du ikke kommer over 10 knop. Jeg har en seilbåt med 15 hester den fikk eg godkjent som 10 slik at eg kan bruke det..

:flag_bp:

Er helt enig, båtførerprøven ble jo pålagt fordi de var for mye usikkerhet på sjøen og uerfarne båtførere med båter de ikke behersket

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...