Jump to content

Under 16 år og mer enn 10 knop og hestekrefter

Mats-gh11

Recommended Posts

Jeg synes det er like rart hver gang denne diskusjonen kommer opp. Det er en grense for hvor fort en person under 16 kan kjøre, aksepter det. Regelen har vært uforandret siden en gang på 60-tallet, og selv om det i dag er mer vanlig med joller til poden som kan gå fortere er det ingen grunn til å forandre regelen for det.

De fleste som har bil kan kjøre vesentlig fortere enn 100 km/t. Hvor fort skal disse få lov til å kjøre?

Diskusjonen kommer naturligvis opp da regelen er noe gammeldags og bør oppdateres. Naturligvis er det noen som ikke burde eller klarer å prestere å kjøre over 10 kn men det er jaggu nok av båtførere over 16 som ikke burde hatt båt i det hele tatt. En foreldre som er glad i sine barn slipper ikke ungene ut i jolle dersom de ikke behersker det.

Når det gjelder bilen så er jo den fartsgrensen også til diskusjon, meningsløst etter min mening å ikke ha 140 på de beste veiene, f.eks Oslo-Halden. Folk holder jo stort sett 120-130 uansett.

Både på sjø og land er det viktig å ha fartsgrenser som folk synes er logiske og kan akseptere, ikke ha fartsgrenser kun for grensen sin skyld. :wink:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

... Regelen har vært uforandret siden en gang på 60-tallet, ...

De fleste som har bil kan kjøre vesentlig fortere enn 100 km/t. Hvor fort skal disse få lov til å kjøre?

den regelen har ikke vært uforandret før kunne du ta båtfører prøven myeeeeee tiligere og få den når du ble 14 og kjøre akurat som du ville og når du ble 16 ja da kunne du og kjøre mer uten båtførerbeviset....

nå må en vente til en er 14 får og kunne ta den men du får det ikke før du blir 16.

sånne regler skulle ikke vært lov og endre så drastisk eg så frem til å bli 14 hadde et halvt år igjen åsså kommer denne idiotiske regelen med at nei du er så dom og uansvarlig du må vente 2 år til. det kan sammenlignes med at eg sier til deg at: om et år kan du kjøre hva du vil og rett før dagen din kommer. nei eg ombestemte meg vent to år til...

reglene som kom skulle gjelt di som ikke viste bedre di som blir født det åre den nye regelen kommer....

den regelen har ikke vært uforandret før kunne du ta båtfører prøven myeeeeee tiligere og få den når du ble 14 og kjøre akurat som du ville

Her er du nok dårlig oppdatert! Dengang du fikk båtførerbeviset tidligere ga ikke dette noen som helst rettigheter med tanke på fart og effekt (eller noe annet for den saks skyld). 10hk, 10 knop og max 8 meter har vært regelen under 16 år hele tiden med eller uten bevis...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Her er du nok dårlig oppdatert! Dengang du fikk båtførerbeviset tidligere ga ikke dette noen som helst rettigheter med tanke på fart og effekt (eller noe annet for den saks skyld). 10hk, 10 knop og max 8 meter har vært regelen under 16 år hele tiden med eller uten bevis...

eg e endå under 16 og gleder meg te eg blir 16..

søskenbarne mitt er ett år eldre en meg han tok prøven en helg før de nye reglene kom han fikk beviset og kunne då kjøre opp til 50 fot... som 14 åring nå må en vente til en er 16....

Da kan vi endelig konkludere i tråden. Knbf tar opp tråden med dep slik at 10 kn praksisen kan droppes da den kan omgås ved hjelp av "strips", endring av motorstørrelse på deksel og regel har ikke blitt brukt siden 1960 :thumbsup::smiley:

Cb konklusjon tiltredes 89 % mot 1- en stemme , retten er satt. :lol::flag:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Så da kan jeg enten redusere forgasseråpningen med strips, bytte til 6 hk merke, men viktigst av alt bruke fornuft og kjøre forsiktig i sommer.

Eller kan jeg bare droppe strips på forgasser og 6 hk merket og heller bruke hodet og være forsiktig å ta sjansen på at det holder?

loven er jo klar. hva med å ta en prat med ditt lokale politikontor!dei biter ikke vettdu. da får du nok klarlagt hva dei mener om nedstruping av motor etc. det er jo tross alt dei som kommer til å håntere deg og din båt hvis du skulle havne i kloa på dei.......

Mitt råd er og selge jolla... Du vokser, og det samme gjør lysten på større båt. Jeg har hatt flere småbåter, men har aldri hatt noe så spennende som en snekke, der du får øvd deg på masse forskjellige manøvreringer, ettersom du ikke har mulighet til og styre noe særlig under bakking. Det er svært lærerikt, og du får god kontakt med båtfolk som syntes det er stas og se ungdommer satse på snekker/seilebåter, og ikke bare fart. Det koster alltid litt penger og pusse opp, og det ryker fort noen lapper om motordeler må skiftes. Men når først alt er på stell, så har du båt du kan kjøre hele døgnet rundt, uten og merke det noe særlig på lommeboken. Avgiftsfri Diesel får du fra 6-8 kroner literen, og en liten dieselmotor bruker ikke allverden.... Så hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg sett etter en snekke med Sabb 10.. Noen liker og kalle det for Udødelige motorer, ettersom de går like godt under vann, som over :giggle:

Jeg er selv 16år, fyller 17 i sommer. Har hatt snekke i 2 år til høsten igjen, og angrer ikke ett sekund. flag_bp.gif

Uansett hva du velger og gjøre, ønsker jeg deg lykke til! cheers.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Mitt råd er og selge jolla... Du vokser, og det samme gjør lysten på større båt. Jeg har hatt flere småbåter, men har aldri hatt noe så spennende som en snekke, der du får øvd deg på masse forskjellige manøvreringer, ettersom du ikke har mulighet til og styre noe særlig under bakking. Det er svært lærerikt, og du får god kontakt med båtfolk som syntes det er stas og se ungdommer satse på snekker/seilebåter, og ikke bare fart. Det koster alltid litt penger og pusse opp, og det ryker fort noen lapper om motordeler må skiftes. Men når først alt er på stell, så har du båt du kan kjøre hele døgnet rundt, uten og merke det noe særlig på lommeboken. Avgiftsfri Diesel får du fra 6-8 kroner literen, og en liten dieselmotor bruker ikke allverden.... Så hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg sett etter en snekke med Sabb 10.. Noen liker og kalle det for Udødelige motorer, ettersom de går like godt under vann, som over :giggle:

Jeg er selv 16år, fyller 17 i sommer. Har hatt snekke i 2 år til høsten igjen, og angrer ikke ett sekund. flag_bp.gif

Uansett hva du velger og gjøre, ønsker jeg deg lykke til! cheers.gif

Du sa noe der. Er dette noe å satse på?

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27714196

Kan i tilfelle spleise med bestefar og låne den når jeg ønsker

Er han da også klar over den boten han vil få?

Ja det er han, men jeg ser ikke boten som det største problemet heller at

jeg får utsettelse av båtførerprøven, men det er selvfølgelig litt kjedelig

å hive 2000 kr ut av vindu

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...