Avsluttet_1 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Jeg synes det er like rart hver gang denne diskusjonen kommer opp. Det er en grense for hvor fort en person under 16 kan kjøre, aksepter det. Regelen har vært uforandret siden en gang på 60-tallet, og selv om det i dag er mer vanlig med joller til poden som kan gå fortere er det ingen grunn til å forandre regelen for det. De fleste som har bil kan kjøre vesentlig fortere enn 100 km/t. Hvor fort skal disse få lov til å kjøre? Diskusjonen kommer naturligvis opp da regelen er noe gammeldags og bør oppdateres. Naturligvis er det noen som ikke burde eller klarer å prestere å kjøre over 10 kn men det er jaggu nok av båtførere over 16 som ikke burde hatt båt i det hele tatt. En foreldre som er glad i sine barn slipper ikke ungene ut i jolle dersom de ikke behersker det. Når det gjelder bilen så er jo den fartsgrensen også til diskusjon, meningsløst etter min mening å ikke ha 140 på de beste veiene, f.eks Oslo-Halden. Folk holder jo stort sett 120-130 uansett. Både på sjø og land er det viktig å ha fartsgrenser som folk synes er logiske og kan akseptere, ikke ha fartsgrenser kun for grensen sin skyld. Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Faxen Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Jeg hadde sperre på gassen og ble stoppet. Hadde du sperre på Hilmar 2????? Den gjør vel ikke mer enn 7-8 knop? Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sveini 95 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 ... Regelen har vært uforandret siden en gang på 60-tallet, ... De fleste som har bil kan kjøre vesentlig fortere enn 100 km/t. Hvor fort skal disse få lov til å kjøre? den regelen har ikke vært uforandret før kunne du ta båtfører prøven myeeeeee tiligere og få den når du ble 14 og kjøre akurat som du ville og når du ble 16 ja da kunne du og kjøre mer uten båtførerbeviset.... nå må en vente til en er 14 får og kunne ta den men du får det ikke før du blir 16. sånne regler skulle ikke vært lov og endre så drastisk eg så frem til å bli 14 hadde et halvt år igjen åsså kommer denne idiotiske regelen med at nei du er så dom og uansvarlig du må vente 2 år til. det kan sammenlignes med at eg sier til deg at: om et år kan du kjøre hva du vil og rett før dagen din kommer. nei eg ombestemte meg vent to år til... reglene som kom skulle gjelt di som ikke viste bedre di som blir født det åre den nye regelen kommer.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 den regelen har ikke vært uforandret før kunne du ta båtfører prøven myeeeeee tiligere og få den når du ble 14 og kjøre akurat som du ville Her er du nok dårlig oppdatert! Dengang du fikk båtførerbeviset tidligere ga ikke dette noen som helst rettigheter med tanke på fart og effekt (eller noe annet for den saks skyld). 10hk, 10 knop og max 8 meter har vært regelen under 16 år hele tiden med eller uten bevis... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sveini 95 Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Her er du nok dårlig oppdatert! Dengang du fikk båtførerbeviset tidligere ga ikke dette noen som helst rettigheter med tanke på fart og effekt (eller noe annet for den saks skyld). 10hk, 10 knop og max 8 meter har vært regelen under 16 år hele tiden med eller uten bevis... eg e endå under 16 og gleder meg te eg blir 16.. søskenbarne mitt er ett år eldre en meg han tok prøven en helg før de nye reglene kom han fikk beviset og kunne då kjøre opp til 50 fot... som 14 åring nå må en vente til en er 16.... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Som sagt så har aldri noen under 16 år hatt lov til å føre en femtifoter, bevis eller ei! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
dhjerp Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Tja Sveini 95, den regelen eksisterte i hvertfall på -70 tallet, og jeg tror den ble innført på -60 tallet. Båtførerbeviset var ikke obligatorisk, men 16-års grense var det nok. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 (redigert) Da kan vi endelig konkludere i tråden. Knbf tar opp tråden med dep slik at 10 kn praksisen kan droppes da den kan omgås ved hjelp av "strips", endring av motorstørrelse på deksel og regel har ikke blitt brukt siden 1960 Cb konklusjon tiltredes 89 % mot 1- en stemme , retten er satt. Redigert 1.April.2011 av Contraband (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mats-gh11 Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Så da kan jeg enten redusere forgasseråpningen med strips, bytte til 6 hk merke, men viktigst av alt bruke fornuft og kjøre forsiktig i sommer. Eller kan jeg bare droppe strips på forgasser og 6 hk merket og heller bruke hodet og være forsiktig å ta sjansen på at det holder? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakten Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 ..har du spurt pappa'n eller mamma'n din? Hva sier de? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
Mats-gh11 Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 ..har du spurt pappa'n eller mamma'n din? Hva sier de? Pappa mener at jeg enten må bruke den gamle 4 hk min eller kjøre forsiktig med 9,9 jeg har nå Sitér dette innlegget Link to post
salti Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 loven er jo klar. hva med å ta en prat med ditt lokale politikontor!dei biter ikke vettdu. da får du nok klarlagt hva dei mener om nedstruping av motor etc. det er jo tross alt dei som kommer til å håntere deg og din båt hvis du skulle havne i kloa på dei....... Sitér dette innlegget Link to post
Avsluttet_1 Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Alt innhold postet av denne brukeren er fjernet Sitér dette innlegget Link to post
Volvomekanikeren Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Mitt råd er og selge jolla... Du vokser, og det samme gjør lysten på større båt. Jeg har hatt flere småbåter, men har aldri hatt noe så spennende som en snekke, der du får øvd deg på masse forskjellige manøvreringer, ettersom du ikke har mulighet til og styre noe særlig under bakking. Det er svært lærerikt, og du får god kontakt med båtfolk som syntes det er stas og se ungdommer satse på snekker/seilebåter, og ikke bare fart. Det koster alltid litt penger og pusse opp, og det ryker fort noen lapper om motordeler må skiftes. Men når først alt er på stell, så har du båt du kan kjøre hele døgnet rundt, uten og merke det noe særlig på lommeboken. Avgiftsfri Diesel får du fra 6-8 kroner literen, og en liten dieselmotor bruker ikke allverden.... Så hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg sett etter en snekke med Sabb 10.. Noen liker og kalle det for Udødelige motorer, ettersom de går like godt under vann, som over Jeg er selv 16år, fyller 17 i sommer. Har hatt snekke i 2 år til høsten igjen, og angrer ikke ett sekund. Uansett hva du velger og gjøre, ønsker jeg deg lykke til! Sitér dette innlegget If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw! Link to post
tilsjos.no Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Om du er usikker og ferdes rundt på et meget politikontrollert sted, ville jeg nok brukt 4 hk, men selvfølgelig er det mer moro å kjøre med en 9,9 hk motor. Det er ditt valg, men er du redd for å bli stoppet, kan du vel velge 4 hk, for å være på den sikre siden? Sitér dette innlegget WWW.TILSJOS.NO Tips oss på: tips@tilsjos.no Link to post
Mats-gh11 Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Problemet er at jeg får ikke kobla kontrollboksen og rattet til 4 hk'en Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Mitt råd er og selge jolla... Du vokser, og det samme gjør lysten på større båt. Jeg har hatt flere småbåter, men har aldri hatt noe så spennende som en snekke, der du får øvd deg på masse forskjellige manøvreringer, ettersom du ikke har mulighet til og styre noe særlig under bakking. Det er svært lærerikt, og du får god kontakt med båtfolk som syntes det er stas og se ungdommer satse på snekker/seilebåter, og ikke bare fart. Det koster alltid litt penger og pusse opp, og det ryker fort noen lapper om motordeler må skiftes. Men når først alt er på stell, så har du båt du kan kjøre hele døgnet rundt, uten og merke det noe særlig på lommeboken. Avgiftsfri Diesel får du fra 6-8 kroner literen, og en liten dieselmotor bruker ikke allverden.... Så hadde jeg vært i din situasjon hadde jeg sett etter en snekke med Sabb 10.. Noen liker og kalle det for Udødelige motorer, ettersom de går like godt under vann, som over Jeg er selv 16år, fyller 17 i sommer. Har hatt snekke i 2 år til høsten igjen, og angrer ikke ett sekund. Uansett hva du velger og gjøre, ønsker jeg deg lykke til! Du sa noe der. Er dette noe å satse på? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27714196 Kan i tilfelle spleise med bestefar og låne den når jeg ønsker Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Obs Har vel ikke lov til å kjøre saab 10 hk heller !! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Mats-gh11 Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Obs Har vel ikke lov til å kjøre saab 10 hk heller !! Bernt Det er jo 10 hk som er regelen? Pluss at politiet har jo ikke sjangs til å finne ut av det, eller har de? Sitér dette innlegget Link to post
sveini 95 Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 (redigert) Det er jo 10 hk som er regelen? Pluss at politiet har jo ikke sjangs til å finne ut av det, eller har de? det e jo bare og be om båt korte... der ska det stå eller kan di bare se ka motor det er og kjekke det opp. ska de ta deg så finner de det nok ut... Redigert 2.April.2011 av sveini 95 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Pappa mener at jeg enten må bruke den gamle 4 hk min eller kjøre forsiktig med 9,9 jeg har nå Er han da også klar over den boten han vil få? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mats-gh11 Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Er han da også klar over den boten han vil få? Ja det er han, men jeg ser ikke boten som det største problemet heller at jeg får utsettelse av båtførerprøven, men det er selvfølgelig litt kjedelig å hive 2000 kr ut av vindu Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Kan kan sette turtall sperre på f.eks en 20 hk til ned til under 10 hk ? Har hørt om noen som har gjort dette, men er det lov å kjøre båten med sperra uten å være 16? Og under 10 knop . Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Det er jo 10 hk som er regelen? Det er riktig. Forskriften sier: "b) har motor med større ytelse enn 10HK/7,5kW" 9,9HK er et påfunn fra fabrikantene/importørene. Den Sjømann 22 som du linker til har en 18HK motor, og er nok dessverre heller ikke tillatt. Her er en Sjømann 22 som har 10HK motor, den kan du vurdere. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.