Jump to content

Under 16 år og mer enn 10 knop og hestekrefter

Mats-gh11

Recommended Posts

Du sa noe der. Er dette noe å satse på?

http://www.finn.no/f...nnkode=27714196

Kan i tilfelle spleise med bestefar og låne den når jeg ønsker

Fin sjømann det der! 18hk Sabb, god motor! flag_bp.gif Ser den også har vridbar propell, som kan være mange fordeler med! Mye arbeid, men kunne ikke se noe ''hastearbeid''... ta ting etterhvert, så blir det en bra båt! cheers.gif

nå skal ikke jeg oppfordre deg til noe, men om du skulle få utsettelse på båtlappen, er ikke det det verste som kan skje. Du har lov og kjøre Sjømann22 med 18hk sabb uten båtbevis. Båten er under 8 meter og den har under 25hk. Men dette gjelder selvfølgelig når du har fylt 16 år flag_bp.gif

Jeg slipper akkurat unna, har 24 hk! thumbsup.gif

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Motoren er jo 9,9 så der er du innenfor reglene. Da er det farten som må under 10 knop. Det kan du oppnå ved å sette på en propell med mindre stigning, slik at den ikke går fortere enn 10 knop på full gass. Vet ikke om det finnes propell med så lav stigning, men du kan også sette fysisk sperre på motoren så den ikke oppnår full gass. Du kan også droppe bunnstoffet, slik at båten gror godt under. Da blir båten tyngre å drive, og farten redusert.

Poenget er at båten ikke må kunne oppnå en fart over 10 knop når lensmann' ber om å få teste.

Motoren er jo 9,9 så der er du innenfor reglene. Da er det farten som må under 10 knop. Det kan du oppnå ved å sette på en propell med mindre stigning, slik at den ikke går fortere enn 10 knop på full gass. Vet ikke om det finnes propell med så lav stigning, men du kan også sette fysisk sperre på motoren så den ikke oppnår full gass. Du kan også droppe bunnstoffet, slik at båten gror godt under. Da blir båten tyngre å drive, og farten redusert.

Poenget er at båten ikke må kunne oppnå en fart over 10 knop når lensmann' ber om å få teste.

[/quote

Okey,men hvis jeg dropper bunnstoffet så tror jeg ikke det har så mye effekt, jeg er på båten 3-4 dager i uka+ at motoren går saktere ja men den sluker jo bensin. Båten gjør 22 knop så da må det gro godt for å senke farten med 12 knop :rolleyes:

Hei.

Selv så kjørte eg med 15hk då eg var 13 og 25hk frå eg var 14-16. Bor i ei lita kommune med ca 6000 innbyggere, ca 2000 av dei her i "sentrum" rundt fjorden. Ein plass der "alle kjenner alle". Fikk aldri ei einaste klage, bare hyggelige vink og smil frå folk. Dei siste åra har vel dette vært beryktet den mest brukte båten i kommuna (som nå beklageligvis er solgt grunnet studier :sad: )

Etter mi oppfatning, blir du nok tatt om du bare lager kvalme for andre, som f.eks å leike seg i nærleiken av strender/brygger e.l. Veit om fleire som kjørte "lovlig" med 9,9 som fikk advarsler om anmeldelse , i tillegg til nokon som fikk muntlig advarsel frå politiet.

Så om du kjører fint med din 9,9 trur eg nok ikkje at du skal få noko problem med bøter. Men dette må du vel vurdere litt sjølv. Om politiet der du bur bare er ute etter å bøtelegge folk som vil ha det kjekt på fjorden ein solskinnsdag, ville eg nok satsa på en mindre motor. Mykje båtglede i 5 knop også :thumbsup:

Kjøper du snekke eller seilebåt kan jeg nesten garantere deg du ikke blir stoppet så lenge du kjører forsvarlig, og politiet ikke ser noen grunn til og stoppe deg. Jeg har flere ganger kjørt forbi Politiet, både i havner og på sjøen. Har aldri blitt stoppet. Jeg vinker alltid til de, og får vink tilbake fra mannskapet. Hyggelige folk thumbsup.gif

Redigert av Sjømann.22 (see edit history)

If it is grey, let it stay, if it's green, take it out and start screw!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...