Stian Kristensen Startet 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2011 Skal jeg ta meg bryet med å overhalle Optimusen min, for den er nemmelig ikke helt i form. Skal jeg bare dra i butikken å kjøpe en Origo 3000 isteden, ELLER skal jeg kline til å kjøpe en dobbel bluss med gass å bygge inn?? Effektiviteten på Optimus og Origo??? Noen som vet forskjellen? Er jo litt sjarm med gammal dritt da, så kunne jo tenke meg å iallefall prøvd optimusen siden båtkjøkkenet mitt er tilpasset den. Alle svar mottas med stående applaus og hjertelig takk. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Jeg ville ha reparert Optimusen. Det er et kjempeapparat når du får det i orden og blir vant til å bruke det. Jeg hadde et sånt i forrige båt, og likte det veldig godt (selv om jeg holdt på å sette fyr på hele båten en gang jeg var uforsiktig med rødspriten til forvarmingen). Nå har jeg en Wallas, som er enda enklere og dessuten luktfritt. Men effekten på Optimusen var i en helt annen divisjon da. Origo lukterm og gass vil jeg aldri ha i min båt okkesom.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Gurba Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Jeg hadde et sånt i forrige båt, og likte det veldig godt (selv om jeg holdt på å sette fyr på hele båten en gang jeg var uforsiktig med rødspriten til forvarmingen Det gjorde vi og.. men har dårlig erfaring med rødsprit apparatet vi hadde, annet en at det var noe forbanna dritt. Men det hadde kanskje noe med dem som brukte det å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 GASS GASS GASS!!! beklager å bruke utestemmen inne men bytt til gass og du vil aldri tilbake til noe annet. SÅNN ERRE BARRE!! Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Optimusen er jo helt fantastisk, men det må virke som skal. Jeg liker disse, men kona liker ikke de flammene som kan komme når det ikke virker helt godt eller at det brukes feil. I en annen tråd her så jeg at de fremdeles var å få kjøpt nye også. Har faktisk lurt på om jeg skal investere i et. Wallas safeflame er liksom ikke helt det samme når man er kaffetørst om morran. Gass er riktignok det enkleste, men ikke nødvendigvis det sikreste. Optimusen gir forresten like god effekt som gass også Sitér dette innlegget Link to post
Fusebox Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Vi har hatt Optimus, og har også blitt litt forskrekket over enkelte flammekaster-tendenser, men du er jo sikkert kjent med det... Svært god varme, men litt mye pumping. Vi har Origo 3000 nå, og er egentlig godt fornøyd med det. Varmer godt, relativt enkelt å fylle opp, bruker ikke allverdens med sprit, 2-3 4L-kanner i året ? Lukter ikke nevneverdig plagsomt for vår del. Vi har også en Wallas Safeflame i garasjen, og har løpende vurdering om jeg skal sette det inn eller ei, men er litt bekymret på tilbakemeldinger om at det er litt tregt. Vi har ikke gass, men har tenkt tanken på det innimellom. Installasjonen er jo litt vrient i forhold til Origo. Jeg stemmer for en Origo. Enkelt, kraftig og lettvint apparat. Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Bytter ikke bort min optimus før det kommer noe annet på markede som har samme effekt!!! Har prøvd både wallas og gass Er ett firma i Drammen som har nye brennere Store flammer er feil bruk!! Vi i min familie har ikke hatt det på mange år, Har hatt oplæring av alle aldersgrupper Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Driver å lukter på en Origo, vet at en del forsikrings selskap ikke er helt med på det med gassbruk i båt, ikke for at jeg er så forbanna pirkete av meg, men ser for meg at det blir litt jobb om jeg skal tilpasse gass for å bygge inn. Hadde liksom vært kjekt å fastmontert sånt no så det ikke vaser rundt i båten. Og jeg har ikke all verden med byggeplass i den brakka heller. Takk for alle svar så langt, ser ut til at det er mye delte meninger om detta temaet. Origo frister foreløpig med tanke på minst jobb og et godt kokeapparat. Veldig lettvindt med påfylling osv på dem. Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Skjønner den Anders, og stoler på at om du ikke får no greie på det optimus greine, så gjør vel ente jeg det heller som er grønnsak på sånn gammal dritt med dyser :D Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Hmm...pussig. Origo ligger ikke langt bak gass på meningsmåling, men ingen har skrevet positivt om det på innleggene. Vel, da får jeg bli den første. Jeg er egentlig heller ikke i tvil om at gass er best, men inbiller meg at det er en del pes for å få det sikkert nok. En annen ting er at det har en større kostnad. Når det gjelder min erfaring med Origo, er den utmerket. Konstruksjonen er så enkel at ingenting kan gå i stykker. Apparatet oppleves som meget sikkert og vel må man fylle rødsprit en del ganger, men ikke så ofte at det er noe problem. Tror dog det er viktig å passe på at det man kjper er origo og ikke Cookmate som er den rimelige konkurenten. Da jeg måtte ha nye rødpritdunker til origoen fikk jeg Cookmate sine, og disse er jeg ikke på langt nær så fornøyd med som Origo sine. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Vi har hatt Optimus, og har også blitt litt forskrekket over enkelte flammekaster-tendenser, ... Jeg stemmer for en Origo. Enkelt, kraftig og lettvint apparat. Du kan også oppleve flammekastertendenser med gass: dersom det kommer flytende gass inn i regulatoren så ekspandere denne gassen uregulert neste gang du åpner kranen ved komfyren - det kan være mye. Derfor må man være obs på at man monterer regulatoren på flasken med tilkoblingen opp og ikke med liggende flaske, noen som egentlig er mer praktisk om bord hos oss i alle fall. Har hatt Origo og gass og om jeg skal velge ved neste båt blir det i alle fall ikke gass. Gjerne Origo med bytte-tank. Skal du installere gass må du også installere avsug fra bunnen av båten og gassvarsler. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 På sytti og åtti-tallet hadde jo veldig mange båter Optimus. Jeg synes disse fungerte meget bra, men det var litt "styr" med dem. De måtte fikses og overhales litt av og til. Dette bestod vel i hovedsak å bytte noen smådeler. Husker ikke helt hva disse var, men jeg husker at jeg kjøpte såkalte "rep-sett". Slik jeg husker det var det slett ikke nødvendig å bytte disse smådelene hver gang. Denne Optimisen likte godt å bli skrudd opp og bli satt sammen igjen, spesielt før man skulle tenne den første gangen om våren. Etterpå brant den som regel veldig fint igjen. Mitt poeng er at disse apparatene fungerer veldig godt når man har lært seg å bruke dem. De er veldig effektive og også greie og justere varmen på. Ekstra kjekke var var disse som hadde sånne forvarmere, slik at man slapp å forvarme med rødsprit. Disse forvarmerne var det vel endel trøbbel med, men kjekke var de. Såvidt meg bekjent så leveres vel ingen nye båter med Optimus. Som nevnt ovenfor så har jeg lest at de fremdeles er å få kjøpt nye, men de er ikke å se i de butikkene jeg handler. Men hvorfor? Ble de for dyre eller for farlige? Jeg mener vel at det ville vært ideelt om Optimusen fortsatt hadde vært i salg. Da gjerne i en videreutviklet og forbedret versjon som kanskje hadde vært litt enklere for den "ukyndige" å bruke. For når Optimusen brenner som den skal Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Skjønner den Anders, og stoler på at om du ikke får no greie på det optimus greine, så gjør vel ente jeg det heller som er grønnsak på sånn gammal dritt med dyser :D Min tolmodighet er liten når jeg driver med sånt så om du lager en tråd på det her inne får du sikkert hjelp og får liv i den igjen.. hadde vært fint å fått lurt på deg noen liter lampeolje og en knert rødsprit før du ga opp og køpte en enkel propan varmer :-) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Før Wallas Safeflame har kokt en liter med vann har du: forvarmet, kokt kaffe , drukket 1,5 kopp kaffe og vasket opp den samme koppen på samme tid med Optimusen. Bernt Sitér dette innlegget Link to post
ut mot havet Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Vil anbefale Origo på det varmaste, bruk Fin Fyr og ikkje rødsprit da ungår du luktproblem. Trur ikkje Origoen bruker mykje lenger tid på å koke opp ein liter vatn enn du bruker med gass, Den store fordelen med Origo er at det er uten trykk og er svært enkelt å vedlikehalde, du får rett å slett ikkje sikrare og enklare apperat til bruk i båt. Anbefales Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Origo må ha gode selgere............alle er fornøyd tross flammekasting nesten båtbranner likte det veldig godt (selv om jeg holdt på å sette fyr på hele båten en gang jeg var uforsiktig med rødspriten til forvarmingen). Det gjorde vi og.. kona liker ikke de flammene som kan komme når det ikke virker helt godt eller at det brukes feil. Vi har hatt Optimus, og har også blitt litt forskrekket over enkelte flammekaster-tendenser, Store flammer er feil bruk!! Vi i min familie har ikke hatt det på mange år Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Jasså Anders, så du ser inntekts mulighetene flakser rundt øra på deg nå....? Trist å måtte meddele at det ser stygt ut som det blir en ny origo på mæ gett. Så da får du ta inn såkaldt "finfyr" så skal jeg heller sponse deg med no kroner på det Og litt andre ting da, jeg må ha mye rart jeg nå vøtt. Så mye som jeg handler av dere, burde jeg jo snart fortjene et søtt bilde på hjemmesia :P hehe Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Origo høres da ut som det beste alternativet, i forhold til å gjøre lite jobb av det og stor sikkerhet i apparatet i seg selv med tanke på at det er trykkfritt og "finfyr" brennende. Er det noen som vet om no ILLE billig sånne Origo da æ? Så på topp fritid til 2000kr, synes ikke det var gærnt. Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Anders??? Bytte? Flott optimus mot 10 flasker Finfyr?? :D Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Nå vet ikke jeg hva slags båt du har, men ser den er mellom 21 og 25'. I scand Classic 25' vi hadde, var dama veldig skeptisk til Optimusen ombord. Forrige eier hadde vel aldri fått helt dreisen på den, men siden jeg hadde vært borte i en del slike før, visste jeg at den trengte service slik den fungerte ved overtagelse. Dama nektet å ha den ombord og insisterte på at vi skulle kjøpe slik campingengangsflaskegassdritgreie fra maritim. Den ble selvflgelig innkjøpt, men jeg nektet å kaste Optimusen. Så fant jeg UNIFLAME i drammen og tok meg en tur dit. En hyggelig kar i kjelleren på eneboligen tom meg imot og vi gikk i gjennom optimusen sammen. Jeg endte opp med et repsett + en ny brenner. En del gode tips på veien og alt i alt en veldig god opplevelse hele greia. Når jeg så satte optimusen tilbake i båten (der den passet perfekt) og gikk igjennom oppstartsprosedyre og tips med dama, var det jaggu den engangsglassflaskegreia fra maritim som havnet i kjellerboden. Med god nok forvarming og god fritidsparafin, er det ikke mye som slår optimusen i kosfaktor og effekt. I seilbåten har jeg innlagt gass og er veldig fornøyd med det også, men ser ikke for meg at jeg ville gått for den løsningen i snekka. Det er MYE tillpassing som skal gjøres for å få gassinstallasjonen på plass slik at den både er forskriftsmessig riktig og godt tillpasset i en båt som nesten er konstruert rundt en optimus. Mitt råd er som du skjønner at du helt klart bør beholde optimusen. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Før Wallas Safeflame har kokt en liter med vann har du: Hvorfor så travelt? Når jeg er på båttur gjør det meg ingenting å bruke 5 minutt ekstra på å koke en kjele. Båttur er uansett "slow living", og vi snekkefart er jo vant til at ting ikke går så fort. Så da blir man lett stresset av en sånn hurtigkoker som er ferdig nesten før man får tenkt seg om... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Roger jo Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 (redigert) Før Wallas Safeflame har kokt en liter med vann har du: forvarmet, kokt kaffe , drukket 1,5 kopp kaffe Bernt Monterte inn Wallas Safeflame i en båt som jeg hadde, mener at jeg brukte 2/3min legere enn nabobåren sin Optimus. Har en Wallas Safeflame så legg om rutinen det første en gjør om morgenen er å fylle opp kaffekjelen og slå på plata, så vil du snart oppdage at vannet koker før du er klar. En er da på ferie og da bør alt ta litt lengre tid. "Har" hadde Optimum komfyr med hurtig forvarmere i båten i over 20 år kjempe sak, men en må kunne overhale og skifte deler. Ser at noen sier mye pumping, hvis trykket forsvinner til nestegang en bruker den er det noe galt. Pensjonerte Optimusen for 3 år siden og la inn gasskomfyr koketoppen er mye lettere og stikkere, men savner komfyrdelen til Optimusen den er bedre enn gasskomfyren. Gass er tingen, men les manualen og kontroller at anlegget er etter forskriften, så kan en kose seg. Redigert 30.Mars.2011 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arild81 Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Ser Bestmarin har Cookmate 3100 til 990kr nå på tilbud. Men det er kanskje verdt å gi noen 100lapper ekstra for Origo 3000? Seasea har Origo til 1320kr Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Fungerer Origo 3000 med samme prinsippet som 2000? limte inn en link til en 2000 under. http://www.marineshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10532995;c:100530 spesifikasjonen på både 2000 og 3000 har 10 minutter på å koke 1 liter vann, hva er det på optimusen? Min erfaring med origo 2000, som er plassert oppe i cockpit kalesjebåt, er at den er helt ok i bruk, føles trygg og brenner fint og jenvt ved oppkoking av vann eller matlaging over tid. Har også en Wallas keramisk koketopp i byssa under dekk. Jeg har opplevde at Origo 2000 er vel utsatt for trekk. Dersom det blåser litt en fin sommerdag med kalesje nede, eller åpent vindu i kalesjen ved førerplass og demontert bakvegg (trekk), KAN flammen blåses ut mot siden istede for at den går opp mot flammesprederen. Dette gir varmgang i metallet i hele enheten og gjør den vanskelig å slukke fordi spriten fordamper og selvantenner av varmen i metallet/ beholderen, samt ingen varmeeffekt på kokekar. Glovarm eneht kan også gi små sviskader i det enehten er montert i. Dette er ikke noen advarsel mot Origoen, men kun en liten påminner om at dette må man være obs på. Jeg har opplevd det to ganger. Løsningen for meg har vært å sette opp tynne blikkplater/ brette til aluminiumsfolie provisorisk rundt enheten for å hindre trekk på flammen, eller lukke kalesjen forut. Altså ikke store anstrengelsen, men ikke bra under uheldige forhold. Skal lage en litt mere proff løsning i løpet av klargjøringen nå til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Norfront Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hva med en Wallas koketopp? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.