Elmer Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Ser Bestmarin har Cookmate 3100 til 990kr nå på tilbud. Men det er kanskje verdt å gi noen 100lapper ekstra for Origo 3000? Seasea har Origo til 1320kr Ville absolutt lagt de 100-lappene ekstra i et Origoapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Tilbudet på seasea gjelder bare frem til 1 april. Så vær kjapp ;) Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Bestillte nettopp en Origo 3000 fra Seasea. Latterlig billig, jeg har lett lenge. Men detta var den beste prisen jeg har sett på det apparatet :) Tusen takk for tipset :) Happy skvettlapp! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Og kjøp med en gang en reservebrenselbeholder. Da har du alltid en som du kan fylle brensel i uten at du må fylle i en varm beholder når brenselet er slutt midt under matlagingen Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Det er mulig jeg har misforstått, men jeg mener Optimus er best, han kan tross alt bli til en lastebil? Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Bestillte nettopp en Origo 3000 fra Seasea. Latterlig billig, jeg har lett lenge. Men detta var den beste prisen jeg har sett på det apparatet :) Tusen takk for tipset :) Happy skvettlapp! Godt jeg kunne hjelpe til Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Origo må ha gode selgere............alle er fornøyd tross flammekasting nesten båtbranner Sitatene du siterte gjaldt Optimus, og ikke Origo. Origo er stille, og krever ikke gassopplegg. Fyller man beholderne utafor karmen på båten, og ikke drar fritt brennstoff (søl og slikt) innafor karmen, så er det ganske uproblematisk. Vi bruker Origonol som brennstoff, men det selges bare i Sverige. Luktfritt. Vi har komfyr, men har ikke brukt stekeovnen ennå. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Ida Marie III Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Etter en del båter opp igjennom tidene, tror jeg har vært innom alle kokeapperatene. Optimus, rask koking, skittsom (sot )og trenger stadig service , dyser osv, savner ikke den. Wallas, grei nok, men sykt treg koking, og slet vel litt med kvalitetsproblemer..min funket de årene jeg hadde den. Origo, sprit, treg koking, og en må være rimelig tett i nesen vist en ikke kjenner stanken, selv med " Fin Fyr " Har endog hatt el. komfyr ombord.. Men har nå hatt gass komfyr i et par år, er uslålelig... Godkjent montering er en selvfølge.. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 I den båten jeg har nå så har jeg en gammel Wallas Safeflame, men den bare "går og går". Dermed kommer jeg nok til å slite med denne enn så lenge. Jeg kan ikke fordra å bytte ut ting som virker, men jeg har jo lyst fra tid til annet. Optimus har jeg hatt i tidligere båter, men jeg får jo omsider kaffe med safeflame også. Jeg lurer imidlertid på dette Origo 3000: Er det virkelig reelt at hver brenner der gir 2 Kw? Er Origo mye raskere enn Safeflame? Tror nok at Origo er et godt alternativ. Enkelt og veldig billig (1340,-). Jeg ble imidlertid også fristet av en helt ny Optimus til 3400,- Slett ikke ille det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 tror nok 2 kw er under uoppnåelige optimale forhold...for jeg tok en titt under vannkokeren jeg har på kjøkkenbenken og den er på 2 kw. Jeg har troa på mitt miniprosjekt med å lage til metallplater som stilles opp rundt origoen for å hindre trekk og styre varmen.. kommer tilbake med bilder etterhvert... ser jo at det er en del her som har origo. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Hadde Optimus stekeovn med 3 bluss som fulgte båten. Jada den varmet godt , men stadige lekkasjer selv med nye brennere gjorde til at det kun var meg som turde betjene den. Der var slik forvarming ala blåselampeprinsippet .. har nå kjøpt et enbluss origo som jeg bruker fin fyr på. Mye enklere og føles mye tryggere. OOg selvsagt billigere.. Synes forøvrig kjelen må fylles litt ofte. Er det noen som vet hvor mye man kan fylle oppi ?? Redigert 31.Mars.2011 av hifo (see edit history) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Fusebox Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Trekk er et stort tema, både med Origo og Wallas Safeflame. Jeg testet Wallas'en en gang da det var kaldt (omkring 0 grader) og litt vind ute. Jeg ga opp å koke vann etter 20 minutter! Forkastet egentlig apparatet der og da. Men, siden jeg liker å plage meg selv så forsøkte jeg en annen gang, der temperaturen ute var ca. 15-20 grader og ingen vind. Da tok det vel ikke mer enn ca. 7-8 minutter til å koke en liter vann. Vi har et Origo 3000 i båten, og har vært godt fornøyd med det. Ikke i nærheten av effekten fra Optimus, men langt tryggere og enklere i bruk. Vi oppdaget ved en anledning at vi ikke fikk vannet til å koke med dette heller, og ved nærmere inspeksjon så oppdaget jeg at flammene slikket ut- og inn av luftehullene i Origoen, og varmen kom dermed ikke opp der den skulle. Da var det trekk som kom inn i båten, som traff litt uheldig på apparatet. Dette kunne vært en stygg affære, da mye av inventaret like ved Origoen er treverk. Om dette hadde fått stå i fred, så kunne det antageligvis (sannsynligvis) tatt fyr etterhvert. Nå lar vi aldri apparatet stå aktivt uten oppsyn, så det var egentlig ingen fare, annet enn risiko for litt misfarging/soting av panelet. Sitér dette innlegget Link to post
Stian Kristensen Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Synes forøvrig kjelen må fylles litt ofte. Er det noen som vet hvor mye man kan fylle oppi Betjeningen i en butikk hvor jeg var å så på Origi 3000 sa det gikk omtrent 1L finfyr pr beholder. Så det er bare å fylle :) Redigert 31.Mars.2011 av Stian Kristensen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 (redigert) Hmm...har lest gjennom alle innlegg, og vet enda ikke hva jeg skal velge... Har en Optimus som er 30 år gammel, og også den er - som mange andre har erfart - litt "ekkel" i mange henseender (pumping, forvarming, tetting osv). Også hos oss har vi havnet der at bare jeg tør å ta den i bruk. I går skulle vi ha sesongens første oppkok, og det ble aldri varmt nok. For lite blått og for mye flamme, tipper noe er tett el.l.. Heldigvis hadde vi også med et en-bluss propanapparat (primært beregnet til bruk på land). Det løste seg da, og kokkens beskjed var klar - NÅ bytter vi ut Optimus'en!! Gass er har jeg ikke veldig lyst til ombord, selv om jeg vet at det antakelig er det beste. Vil ikke legge for mye kroner i dette (gass er en mer omfattende installasjon), så Origo el.l er antakelig greiest. Men jeg har ikke helt gitt opp Optimusen heller. Noen spørsmål: Når det gjelder Optimusen, så henviste noen her til et firma i Drammen som hadde deler. Kanskje de tar service også - og kanskje med prisoverslag i forkant? Noen som vet hvilket firma det er snakk om? Om jeg går for Origo (eks 3000-modellen som er referert av flere her i tråden). Lurer på forbruk. Bruker de f.eks. vesentlig mer brensel (målt i liter) enn Optimusen (som jeg mener er svært sparsommelig)? Noen skriver at man for all del må velge Origo framfor Cookmate, som har en rimeligere variant etter samme prinsipp. Noen som vet hvorfor? Er Cookmate dårligere, er det bare noe man tror/antar pga lavere pris? Er ikke Cookmate 3100 omtrent det samme som Origo 3000? Redigert 4.Juli.2011 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Hadde Optimus stekeovn med 3 bluss som fulgte båten. Jada den varmet godt , men stadige lekkasjer selv med nye brennere gjorde til at det kun var meg som turde betjene den. Der var slik forvarming ala blåselampeprinsippet .. har nå kjøpt et enbluss origo som jeg bruker fin fyr på. Mye enklere og føles mye tryggere. OOg selvsagt billigere.. Synes forøvrig kjelen må fylles litt ofte. Er det noen som vet hvor mye man kan fylle oppi ?? Det skal gå 1 liter finfyr på. Man skal fylle opp til kanten når brenneren står på høykant. Hvertfall det det står under topplokket på apparatet. Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Når det gjelder Optimusen, så henviste noen her til et firma i Drammen som hadde deler. Kanskje de tar service også - og kanskje med prisoverslag i forkant? Noen som vet hvilket firma det er snakk om? Firmaet heter Uniflame. Jeg fikk MEGET god og rask service på min gmale optimus når jeg hadde en slik i snekka. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
index Svart 4.Juli.2011 Link til dette innlegget Svart 4.Juli.2011 Jeg ville tatt en stor service på Optimusen og beholdt den. Dette er meget effektive og pålitelige kokeapparater så lenge de blir stelt litt med. Jeg hadde Optimus i forrige båt og ble veldig glad i den. Nå har jeg Wallas Safeflame, helt OK men med mindre effekt enn Optimusen. Fordelen med Wallasen e at det bare er å skru på bryteren så virker den, og den er også 100% luktfri siden den har lukket fobrenning. Men noen ganger savner jeg likevel den gode gamle Optimusen min... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.