Jump to content

Kalesje er "ut", og cabin er "in"

Norfront

Recommended Posts

Vi hadde også kalesjebåt i et par sesonger, og mor i huset var særdeles negativ til flybridgebåt, da det var "gubbete"! Dette måtte hun bite i seg da jeg kom hjem med båten, og hun fikk se med egne øyne hvor praktisk det er med en "stue" og en "terrasse". Det blir ikke kalesjebåt på oss med det første ihvertfall :thumbsup:

Men smaken er som baken osv.osv.

Jeg er alt for glad i sola til å kunne tenke meg å sitte inne å styre når det er sol ute.

Hadde en scand classic før seilbåten og storkoste meg på finværsdager. Når det ble mange dager etterhverandre med skitvær, kunne det etterhvert bli litt irriterende å høre på trommingen av regn på kalesjen og det ble unektelig litt rått ombord selv om varmeren gikk.

Overgangen til klutbåt ble i så henseende veldig vellykket. Masse uteplass med tilgang på sol når det er tilgjengelig, samtidig som det alltid er tørt og lunt inne (Dere vil sikkert si nede i kjeller'n, men dere om det).

Vi har kalesje til å dra over cocpit, men den har vi vel bare brukt to ganger tror jeg.

Når det er ruskevær og vi må forflytte oss, er det helt ok å stå ute å kjenne på været så lenge man har seiltøy. Alt ute i en seilbåt tåler vann... masse vann.... Når man så kommer seg ned etter å vært fysisk aktiv ute i ruskevær noen timer, er det fantastisk godt å komme inn i varm og tørr båt. Ta en varm dusj og få i seg en skarp ankerdram, uten at det betyr at det var ille å være ute.

Når jeg var motorbåtmann (noe jeg fortsatt er når det ikke blåser eller når det er alt for fint vær), lo jeg skadefro av seilere som stod ute i full mundur, mens jeg satt i T-skjorte å rattet snekka, men nå når jeg har forsøkt begge deler er det ikke snakk om å bytte tilbake på lenge enda. Når helsa blir skral, er det nok mulig det blir båttypebytte igjen.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Jeg setter meg ganske enkelt opp på takterrassen så snart det er vær til det! Vi er veldig fornøyd med denne løsningen.En lukket båt uten fly ville sikkert også gjort nytten, hvis det var en diger takluke på plass. Kanskje det blir noe slikt neste gang, hvem vet? Men for øyeblikket er vi veldig fornøyd med den båten vi har.

Dette kan jeg også skrive under på! Flybridge er den perfekte løsning: Vind i håret og frisk luft på de gode dage og varme i salonen når det er lidt tøfft i vejret. Det undrer mig meget at alle ikke kan se dette :wink:

På bådudstillingen i Bella Center var det også tydeligt, at løsningen med lukket båd og KÆMPE tagluge, der nærmest fjerner hele taget er en populær løsning. Som Key freak siger kunne dette måske være et alternativ. Men lige nu er vi glade for fly'en. Det booster også selvfølelsen at sidde højt hævet over alle (de fleste) andre i bådhavnen og have det store overblik. Ja, udsigten ER bedre fra øverste etage ....

Andy

Ja takk, begge deler. Har Storebro med bakdør og kalesje. Kalesjen på akterdekk kan legges ned ved å dra opp to glidelåser. Da havner den bak i båten. Kan også rulle opp alle sider, så man har et tak om det regner og er varmt.

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Både hardtopp, FB og cabin er sikkert bra det, men jeg trives ihvertfall med mulighetene kalesje gir :) Nå reprensenterer kanskje ikke bildene under her majoriteten av dagene i sesongen her på sunnmøre, men de er faktisk tatt på en og samme dag :) og det er mange av disse dagene, bare man kommer seg på sjøen. Full kalesje gir fin drivhuseffekt om morgenen og halvkalesje gir litt drivhuseffekt og ingen trekk. Når jeg først fikk et system for av og påmontering av kalesjen fingrene så er det gjort på 8 minutter alene. Når det kommer til vedlikehold, så tar det vel ikke særlig lengre tid å vedlikeholde kalesjen enn å cleane, pollere og vokse både FB, hartopptak og cabintak :) ....synes jeg kjenner lukta av International gelcoatwax allerede...hvilket indikerer at det nærmer seg sjøsetting..herlig..

Kveldstid:

baattur_oeye_0204._juli_2010_003.jpg

Morgenstund/ formiddag:

baattur_oeye_0204._juli_2010_034.jpg

Tidlig ettermiddag:

baattur_oeye_0204._juli_2010_097.jpg

Vi valgte Baltic med kalesje fordi båten hører hjemme i Stavern (hvor solen NESTEN alltid skinner) og båten blir brukt her på Østlandet og svenskekysten.

Kalesja blir levert inn til Ollebukta i Tønsberg annenhvert år og er alltid tett. skulle det bli kaldt og regn har vi jo både Eber D-4 og rødvin!

Hater egentlig kalesje(har hatt ørten sommere i DC under kalesjeduk i barndommen), men har nå kjøpt en til båten da de siste sommerene har bestått av regn ca annenhver dag, & den store uteplassen er lite verd i regnvær..

Satser på å ikle viknesen kallesje noen uker i sommersesongen ifb med overnattingsturer, ellers så skal dritten pakkes langt vekk resten av året.

jeg skjønner godt de som har gått fra kalesje til hardtop eller FB og nyter fordelene av det.. Jeg tror den enkelte nesten må se på sitt eget bruksmønster eller hvilket bruksmønster man kunne tenke seg å endre båtlivet til. Alt er et kompromiss.

Er glad vi slipper kallesje med alt det medfører. I dårlig vær står vi inne å kjører i god stuetemperatur. På godværsdager går vi opp på soldekket og nyter utsikten fra første losjerad.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Dette kan jeg også skrive under på! Flybridge er den perfekte løsning: Vind i håret og frisk luft på de gode dage og varme i salonen når det er lidt tøfft i vejret. Det undrer mig meget at alle ikke kan se dette :wink:

Nemlig :yesnod:

Hva er vel bedre enn å sitte på Cb dekket en varm solskinnsdag å titte ned på almuen over en cigarr og Remy Martin, der en i sitt stille sinn lurer på hvorfor kalesje folket ønsker seg så vondt. :yesnod::lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Far har en Storebro 43, og den har en god del ting på "verandaen" som er dekket med kalesjer.

Starter det å regne, så må man dekke til styrekonsoll, seter, sofa osv på denne høye gode varandaen.

Etter dette må man fly opp og ned med ting, som ikke tåler vann.

Bruker like lang tid på å ta av alle kalesjene på "varandaen", som naboen bruker på å ta av kalesjen på en Joda 850.

Så når jeg valgte å kjøpe egen båt, så ble det en båt med to enkle kalesjer og kjeller.

jeanneau sun odyssey 49i performance. Damene fulgte med på kjøpet. :cool:

Jeanneau49i.jpg

Etter en sommer med kalesjebåt så ble det denne løsningen for oss. Deilig akterdekke med kalesje som er grei å ta av. Hardtop med skyvetak, litt ja takk begge deler.. :thumbsup:

sumiii.jpg

Redigert av Sumi II (see edit history)

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Før vi kjøpte kalesjebåt prøvde vi en Finnmaster 7600 bakveggbåt. Jeg likte den veldig godt. Men...så har jo madammen noe hun skulle ha sagt også. Så hun sa: "Vel..da får du sitte inne i hytta og kjøre du da, mens vi andre sitter ute på akterdekket og nyter sola. Veldig sosialt av deg"

Så jeg lot hun bestemme, fordi det er viktig at damene er fornøyd:-) Og vi har nå stor glede av at alle sitter i samme ute/inneområdet, alt etter værforholdene. Også er det jo deilig å sitte bak en vindskjerm og kjenne litt vindsus i håret. Slike vindskjermer er det få flybridgebåter som har.

Men det er klart. Flybridge! En vakker dag...

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

bare få det sagt: Vi robåt har mottoet: "Presenning på kroppen istedet for på båten!" Regner det, kan vi ta på regntøy. Og fortsetter det å regne, kan vi ro rett opp i en strand, vasse i land, sette opp en rommelig telthuk, og kose oss rundt et varmende bål - med entrecoter og rødvin! Og ullundertøyet er oppfunnet!

Så hva er problemet??

Vi har nå stor glede av at alle sitter i samme ute/inneområdet, alt etter værforholdene. Også er det jo deilig å sitte bak en vindskjerm og kjenne litt vindsus i håret. Slike vindskjermer er det få flybridgebåter som har.

Men det er klart. Flybridge! En vakker dag...

Du får spørre kona om flybridgen også:)

Det er selvfølgelig ingen fasit - vi bor på forkjelige steder og liker forskjellige ting.

Jeg har kjørt litt på flybrigde med venner som har. Det er litt kult, men, man kommer langt bort fra vannet og det liker ikke jeg. Blir litt som å sitte på taket av bilen å kjøre. Og familien gidder gjerne ikke være der. Man ser ofte far alene på flybrigden.. Så da blir det jo litt hva man ønsker :rolleyes:

Ang cabin - jo mer man fjerner seg fra elementene jo mer blir båten kun et transportmiddel. For meg er selve turen poenget (ikke å komme frem) og da må jeg ikke ha noe tak på en solrik dag. Og for min del liker jeg også å være litt nær sjøen - jeg liker synet av den, lyden og lukten. Kalesje en regnværsdag er imidlertid ok.

. Og for min del liker jeg også å være litt nær sjøen - jeg liker synet av den, lyden og lukten.

Enig med deg der, derfor seilbåt,

ellers blir det fort lyden av en heller dårlig lydpotte, lukten av halvsvidd diesel, og synet av gråsvart eksos - herrrrligt!

Hvorfor ikke ha husbåt ?

Det deilige med sjøen og havet er nettopp nærheten til vannet og det å kunne sitte ute i frihet. Nei takk til et lukket miljø-.

Men, så klart brukes båten hele året stiller dette seg annerledes.

Det er nå min menig ;-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...