Mariell Startet 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2011 Da er evalueringsdagen kommet. Bestemte meg i fjor etter en skillsmisse, å ikke kjøpe leilighet til å bo i, men benytte båten som boplass når jeg var hjemme på avspasering. Leiligheten ville uansett stå ubrukt i9-10 måneder i året. Resten av året ville jeg være på jobb eller på tur med båten. Avgjørelsen var tatt og jeg flyttet ombord 29.03.2010 i året som har gått har jeg vel vært drøye 5 måneder hjemme og bodd ombord i Mariell. Konklusjonen er helt klar. Dette fortsetter jeg med, har overhode ikke savnet hus eller leilighet. Koser meg glugg i hjel ombord. noe ensomt innimellom, men ikke noe mer enn hva tilfelle ville vært i en leilighet. For å ikke bli "person uten fast bopel" kjøpte jeg en liten leilighet som sønnen min leier for en rimelig penge. Der har jeg min offesielle adresse. Ett par ting som må forandres på før neste vinter. Ferskvannslinjene ombord i Marriell er tynne kobberrør som går helt ut i skutsiden over vannlinjen. Har forsøkt å isolere der de går med sitteunderlagsmatter, kjøpt på rull på BT. I tillegg har jeg hatt varmerør og frostvakter plassert for å hindre frost i rørene og ved sjøvanninntak nær vannlinja. Det har forsåvitt vært suscess, inten frostskader, men mener det har gått unødvendig mye strøm til for å holde rørene frostfrie. Kommer til å legge vannlinjene i slanger nede i bunn av båten før neste vinter. Ett annet problem har vært kondens mellom skutside og teakinnredning. Her har dette medført at noen teakplater er blitt fuktige på baksiden, med på følgende båtlukt. En lukt du ikke merker etter å ha vært 10 minutter ombord. Men alikevell irriterende. Lukta setter seg i klær og alt annet. Merker det ikke selv, men mulig andre syns jeg bruker en noe spessiell deodorant. Det var vel det som var av problemer. Her i gjesthavna i Sandefjord er det nærmest ubegrenset tillgang på strøm og vinter kran til ferskvann 60 meter fra der jeg ligger. Pris 515 kr. pr. måned + strøm Is har heller ikke vært store problemet. Noe is var det i månedskifte Feb./Mars, men ikke mer enn at den nedsenkbare pumpa fra Biltema på 500W kjørt 3-4 timer i døgnet og noe motor/propell kjøring en til to ganger i uka, holdt området rundt båten isfritt Litt knot med klesvask nå på vinteren, men hva har man familie og venner til? Resten av året kan klesvask gjøres i mange Gjesthavner. skulle hatt en vaskemaskin ombord, men da må jeg ofre ett klesskap jeg syns jeg trenger. Strømforbruk 01.09 - 31.12 drøye 2000kw. Regner med ca. det samme fra 01.01 og frem til nå. Dieselforbruk til varmer ca. 200 ltr. for hele sesongen Som sagt lengre oppe. Dette kommer jeg til å fortsette med i flere år fremover. Helt topp. Fra påske av har jeg ingen planer tar hver dag som den kommer og skal kun nyyte vår, sommer og høst. Selvfølgelig I de ukene jeg ikke er på jobb da. Akurat det tror jeg det blir mye av i sommer. så project syd Danmark er kanselert for i år. Men det kommer flere år. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
S/Y Emma Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Once you go boat, you never go back Når det gjeld frosne vasslangar: har du vurdert å montere varmekablar (og isolasjon) langs slangane? Dei brukar 10 watt per meter. Dette gjorde eg då mine slangar fraus i -20 grader forrige vinter: https://baatplassen.no/i/topic/63374-men-er-det-ikkje-kaldt-om-bord/page__p__890702#entry890702 Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Mariell Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Hadde jeg hatt mulighet til å komme til vannrørende hele veien hadde jeg nok forsøkt det. Må desverre demontere masse innredning og skott for å komme til. Det er derfor ikke ett alternativ. detenkleste er nok å legge helt nytt vannfordelingssystem med slanger nede i bunn av båten, hvor faren for frost er nærmest fraværende. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Voff Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Er også båtboer; i en 2008 Bavaria 38. Kommer ikke til å flytte i hus med det første. Har bodd ett og et halvt år i båt. Kanskje heller større båt; eller i det minste en båt med styreposisjon inne også! Vannet frøs fra vanntanken framme i fjorvinter, men da var det ekstra kaldt i Tromsø. Intet problem i år. Sitér dette innlegget Link to post
Raymond Romsdal Svart 4.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2017 Bor du enda i båt :) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 5.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Juni.2017 Ops tydligvis ikke så ofte innom her. Nei båten ble solgt Mai 2016 og jeg er bosatt i utlandet. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.