Jump to content

Håpløst treg kontrollboks på askeladden 635WA

blomiz

Recommended Posts

Kontrollboksen (gir/gass)på min 2002 Askeladden 635wa er håpløs treg, og har vært slik siden jeg kjøpte båten. Har forsøkt å bytte kabler uten at dette har hjulpet.

Spesielt ille er det når jeg skal slå av fart, hvor det kommer til et punkt hvor farten plutselig slås helt av slik at passasjerer og utstyr fyker vegg imellom - ikke noe hyggelig..

Tror dere at det vil kunne bli bedre dersom jeg skiftet til en ny kontrollboks? Og i såfall, er det noen som kan anbefale en kontrollboks som er toppmontert og kan passe til båten og motoren som er en Mercury Optimax 150hk?

Hei du og velkommen til båtplassen. Er den mercury original toppmonter? Ettersom du har byttet ut kablene kan vi se bort ifra det, men har du sjekket at mekanismen i motoren ikke kniper? Hvis ikke så ligger problemet enten i justering eller boksen. Det er veldig nøye at det er justert riktig hvis ikke vil det klype. Går boksen lett med bare kablene?

Så til noen nye bokser, min erfaring er at ettermarkeds bokser ofte er av bedre kvalitet en orginalt ettersom de ofte har metall innmat ikke plastikk.

http://flak.no/index.php?expand=11&show=11&topmenu_2=11&PrCatNo=1040&MainPrC=1000&ProdNo=02777 Har selv montert båt med tilsvarende modell, tight og fin er min vurdering.

Jeg vet at enkelte Askeladden-modeller har veldig knotete vei å trekke kablene. Uten at jeg kjenner til din spesifikt.

Klassiske kabler er ikke så veldig bøyelige, og dersom du har flere 90-gradere på kontrollkablene kan de oppfattes som veldig trege. Det finnes kabler som er spesielt myke, heter de mach zero tro? Omtrent dobbelt så dyre som de vanlige, men de kan muligens løse problemet ditt.

Takk for svar,

Skal gjøre et forsøk hvor jeg trekker kablene på nytt og samtidig er veldig nøye med at det ikke klyper/knekker i kabelføringen. Regner jo med at ikke skal være så treigt som jeg har det i min båt, så noe forbedringspotensiale får jeg håper på. Alternativt får jeg prøve med ny kontrollboks og kabler som dere skriver. - Eller svi av 15-20.000 å få elektronisk kontrollboks :-)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...