Retox_93 Startet 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2011 Hei. Fikk kjøpt meg en MArna MB10 motor istad får en veldig billig penge. Kjøpte den defekt og viste at det var vann i olja. Hva kan dette skyldes? Første e tenkte var simringene i vannpumpa? Motoren er helt komplett, men uten sveiv. Kan evt lage en opppussingstråd for den motoren vis noen ønsker. Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) Redigert 29.Mars.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) ærk der røyk den motoren ja :) var klar for en tur til kristiandsand i helga eg :) hehe men ja vann i olja kan være så mangt. i værstefall rust og korrisjon i topp og blokk. men mest sannsynelig topp pakning \ simring bak vannpumpe. du får demontere hele motoren og kjøpe komplett paknings sett så tenker eg den går fint! en oppussings tråd med bilder er veldig interesant. har selv en lik motor med toppen av og driver å mekker litt Redigert 29.Mars.2011 av margarus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Ja lag oppussingstråd :flag_bp: :flag_bp: :thumbsup: :thumbsup: Dette blir gøy å følge med på Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Var det du som var ifra Fredrikstad? Var vist 15 stykk som hadde ringt på den :P Men e bodde så nærme at e kunne hente den i dag Tok å sjekka simringene i stad, så hele ut, men det er ikke stål ring rundt simringen. Skal ta å skru av toppen i morra etter jobb/skolen og se om e ser noe mistenkelig. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Jeg ville sjekket toppen for sprekker,event. trykktestet den. vannpumpa er jo også en mulighet, men holder en finger på toppen jeg. har selv hatt en marna(riktig nok r2,nesten samme motoren) og har har jeg vært borti flere tilfeller av vann i olja og alle gangene har det vært en liten sprekk i toppen som har vært årsaken. men mener marna selger nye topper til disse mellom 5500 og 6000kr... Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Kan høre med et lokalt verksted om de kan trykk teste toppen. Nymo i Grimstad Ny topp blir nok det ingenting av, etter e syntes det er litt drøyt å betale 5000 får en så gammel motor og e kommer ikke til å få bruk får den :) Takker for tipsa til nå! :) Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 vist du ser hvordan Kjølekappa på den motorn er ; så vil du se att det nesten er umulig å få vann inn i olja fra vannkappe topplok. Det er nesten helt sikkert fra vannpumpa! Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 MB10A vann i olja Den vanligste årsaken til vann i olja på denne motoren, er at vannpumpa lekker. Det er to dreneringshull på pumpens "hals". Her skal evt lekasje kunne komme ut. Lekker pumpen mye, eller er hullene fulle av maling, vil vannet fortsette inn i motoren. Hvis huset som akselen er lagret i, er slitt, må pumpen byttes Hvordan se om det er vannpumpen som har skapt problemet? Simringen så hel ut Ifra http://www.mamut.net/marnamotor/subdet108.htm Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 (redigert) I dag var det ikke en særlig god dag, etter e fikk av toppen og fant ut av det ene stemplet er rusta fast! Men det andre stemplet så veldig pent ut.. Men var litt vann i det. Hva skal e gjøre nå! Er det vits å fortsette i det hele tatt? Redigert 30.Mars.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 det så ikke bra ut nei... finni ut hvor vannet har kommet inn? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 ingen anelse.. Topp pakningen så grei ut etter min mening, Hel var den. ingen sprekker å se i toppen heller. underlig dette. Sitér dette innlegget Link to post
margarus Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 tja er fortsatt håp? det ser jo veldig ekkelt og stygt ut nå som det er vått og rusta. er vell bare og begynne og demontere bunn panne og veiv. dunke ut stempelet. ville tatt det ut gjennom toppen på blokka. bruk en tre pinne til og nå inn til stempelet og dunk i vei. bruk selvfølgelig rustløser på dette. kan vell også rengjøre sylinder etterpå med rustløser og en gråv pusse fille. og hone etter på så ser du om det er noe stygge sår. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Jepp.. Men hvordan får man av veiva og hvordan får man av svinhjulet? Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 En sprekk i toppen er ikke alltid lett å se før du har pusset den rein...har blitt lurt av det sjøl...svinghjulet sitter vel bare med en mutter på veiva,mulig du må ha en avdrager for å få det av.men husk at det svinghjulet er TUNGT. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Tusen takk for veldig gode tips til nå Får ta en liten økt i morra også :) har forsatt en del å gjøre på sjekta også Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Vanligvis, når begge stemplene sitter fast, må man i alle fall løsne på rådene, slik at man bare arbeider med å løsne ett stempel om gangen. Det er nemlig så å si umulig å forsøke å presse et stempel ned, samtidig som veiva presser det andre opp. Men i ditt tilfelle er det jo ikke sikkert at begge stemplene sitter fast, og hvis de ikke gjør det, kan du jo forsøke å løsne det fastrustede stemplet uten å løsne råder fra veiva. Jeg ville i første omgang fjernet all rust som det er mulig å kommer til. Dernest ville jeg fylt opp med rustløser og la det hele stå i en uke. Dersom stemplene ikke lar seg løsne, ville jeg fylt på en skvett bensin iblandet rustløser og mye totaktsolje og latt det stå ytterligere noen dager. Dersom stemplene fremdeles ikke var løse, ville jeg brukt varme, altså blåselampe, ikke varmepistol, og varmet sylinderforinga godt opp, brukt en trekloss som var godt tilpasset stempelets diameter og banket - dog ikke med slegge. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Takk for en god forklaring ''gon'' Skal fylle med en slags rustløser oppi sylinderen.. Er diesel bra? Hva av rustløser er bra? Kan e ikke bruke en propanbrenner til å varme opp foringen? Veiva så veldig fin ut, ren og fin var den. Fikk et annet tips at toppen kunne evt være skeiv. Kan den lekke vann inn i sylinderen da? Topppakningen var hel Som dere kanskje har merket, så har e ikke så god peiling på motoren generelt, Men syntes det er gøy å skru :P Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 (redigert) Diesel funker det og. Men prøv WD-40 sprayen. Men toppen kan være skjevt skrudd til. Det er derfor man bruker momentnøkell, for at man skal få likt moment(at boltene skal være likt skrudd til, med lik kraft) over hele. På bunnpanner og slikt, pleier man å bruke kork, fordi hvis det er tynt stål og det skrus til litt hard ved boltene, så vil det ikke tette helt der det ikke er bolter. Korken skal da forhindre dette, fordi den er ganske myk og elastisk. Lykke til videre. Redigert 31.Mars.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.