Jump to content

Marna MB10 med vann i olja. Trenger tips

Retox_93

Recommended Posts

Hei. Fikk kjøpt meg en MArna MB10 motor istad får en veldig billig penge. Kjøpte den defekt og viste at det var vann i olja.

Hva kan dette skyldes? Første e tenkte var simringene i vannpumpa?

Motoren er helt komplett, men uten sveiv.

Kan evt lage en opppussingstråd for den motoren vis noen ønsker.

Mvh Even

ærk der røyk den motoren ja :)

var klar for en tur til kristiandsand i helga eg :)

hehe men ja vann i olja kan være så mangt.

i værstefall rust og korrisjon i topp og blokk.

men mest sannsynelig topp pakning \ simring bak vannpumpe.

du får demontere hele motoren og kjøpe komplett paknings sett så tenker eg den går fint!

en oppussings tråd med bilder er veldig interesant.

har selv en lik motor med toppen av og driver å mekker litt

Redigert av margarus (see edit history)

Var det du som var ifra Fredrikstad? Var vist 15 stykk som hadde ringt på den :P Men e bodde så nærme at e kunne hente den i dag

Tok å sjekka simringene i stad, så hele ut, men det er ikke stål ring rundt simringen.

Skal ta å skru av toppen i morra etter jobb/skolen og se om e ser noe mistenkelig.

Jeg ville sjekket toppen for sprekker,event. trykktestet den. vannpumpa er jo også en mulighet, men holder en finger på toppen jeg. har selv hatt en marna(riktig nok r2,nesten samme motoren) og har har jeg vært borti flere tilfeller av vann i olja og alle gangene har det vært en liten sprekk i toppen som har vært årsaken. men mener marna selger nye topper til disse mellom 5500 og 6000kr...

Kan høre med et lokalt verksted om de kan trykk teste toppen. Nymo i Grimstad

Ny topp blir nok det ingenting av, etter e syntes det er litt drøyt å betale 5000 får en så gammel motor og e kommer ikke til å få bruk får den :)

Takker for tipsa til nå! :)

MB10A vann i olja

Den vanligste årsaken til vann i olja på denne motoren, er at vannpumpa lekker. Det er to dreneringshull på pumpens "hals". Her skal evt lekasje kunne komme ut. Lekker pumpen mye, eller er hullene fulle av maling, vil vannet fortsette inn i motoren. Hvis huset som akselen er lagret i, er slitt, må pumpen byttes

Hvordan se om det er vannpumpen som har skapt problemet? Simringen så hel ut

Ifra http://www.mamut.net/marnamotor/subdet108.htm

tja er fortsatt håp? det ser jo veldig ekkelt og stygt ut nå som det er vått og rusta.

er vell bare og begynne og demontere bunn panne og veiv. dunke ut stempelet. ville tatt det ut gjennom toppen på blokka.

bruk en tre pinne til og nå inn til stempelet og dunk i vei. bruk selvfølgelig rustløser på dette.

kan vell også rengjøre sylinder etterpå med rustløser og en gråv pusse fille. og hone etter på så ser du om det er noe stygge sår.

Vanligvis, når begge stemplene sitter fast, må man i alle fall løsne på rådene, slik at man bare arbeider med å løsne ett stempel om gangen. Det er nemlig så å si umulig å forsøke å presse et stempel ned, samtidig som veiva presser det andre opp. Men i ditt tilfelle er det jo ikke sikkert at begge stemplene sitter fast, og hvis de ikke gjør det, kan du jo forsøke å løsne det fastrustede stemplet uten å løsne råder fra veiva. Jeg ville i første omgang fjernet all rust som det er mulig å kommer til. Dernest ville jeg fylt opp med rustløser og la det hele stå i en uke. Dersom stemplene ikke lar seg løsne, ville jeg fylt på en skvett bensin iblandet rustløser og mye totaktsolje og latt det stå ytterligere noen dager. Dersom stemplene fremdeles ikke var løse, ville jeg brukt varme, altså blåselampe, ikke varmepistol, og varmet sylinderforinga godt opp, brukt en trekloss som var godt tilpasset stempelets diameter og banket - dog ikke med slegge.

Takk for en god forklaring ''gon''

Skal fylle med en slags rustløser oppi sylinderen.. Er diesel bra? Hva av rustløser er bra?

Kan e ikke bruke en propanbrenner til å varme opp foringen?

Veiva så veldig fin ut, ren og fin var den.

Fikk et annet tips at toppen kunne evt være skeiv. Kan den lekke vann inn i sylinderen da? Topppakningen var hel

Som dere kanskje har merket, så har e ikke så god peiling på motoren generelt, Men syntes det er gøy å skru :P

Guest Kaptein Fredrik

Diesel funker det og. Men prøv WD-40 sprayen. Men toppen kan være skjevt skrudd til. Det er derfor man bruker momentnøkell, for at man skal få likt moment(at boltene skal være likt skrudd til, med lik kraft) over hele. På bunnpanner og slikt, pleier man å bruke kork, fordi hvis det er tynt stål og det skrus til litt hard ved boltene, så vil det ikke tette helt der det ikke er bolter. Korken skal da forhindre dette, fordi den er ganske myk og elastisk. :thumbsup: Lykke til videre.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...