altmuligbåt Startet 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 29.Mars.2011 Som emnetittel sier. Lurer på om man kan ha utligger på brygge som ikke er flytebrygge.. er litt lei av og ha bøye bak, da den er litt vanskelig og bruke når været står på feil vei... Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
tuffff Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Alle våre båtplasser har uteriggere, og over halvparten ligger på landfaste brygger. Svaret er: Ja. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
RSL Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Ta opp utliggeren før isen kommer, så er det intet problem. I min båthavn har vi utrigger både rett til land og til flytebrygger. De som er festet rett til land, blir tatt opp om høsten så ikke vandrende is skal ødelegge dem. RSL Sitér dette innlegget NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening Link to post
altmuligbåt Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Topp!! Har noen noe bilder av det? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
mateco Svart 29.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 (redigert) ........... Svaret er: Ja. mvh tuffff Med forbehold hvor i landet du befinner deg!! Her på møre har det villet fungert dårlig med tidevannsforskjell på 1,5 m, eller mer!! Bjørn Redigert 29.Mars.2011 av mateco (see edit history) Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
altmuligbåt Svart 29.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2011 Hvor kjøper man slike utliggere biligst. Trenger 2 stk til en båt som er 7,60m lang. Holder det med 8m? trenger ikke mulighet for og gå på dem, bare slik stang. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Vinylester Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hei,har endel utriggere liggende,både gangbare og bommer,ta kontakt på 90698971 Sitér dette innlegget Link to post
Vinylester Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=27440214 Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Skal ha den på hvaler. Er det noe problem med tidevannsforskjell der? er veld ikke så mye mer en 0,5 meter? Hvor lang må jeg ha når båten er 7,60m + motor? Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Baywatch Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hvis det bare er 0,5 meter forskjell, skulle det vel gå bra. Fra verandaen min kan jeg se 3 båtplasser med denne løsningen, og her er tidevannsforskjellen større. Det ser dog litt bratt ut ved lav fjære, men ikke verre enn at det går greit, ser det ut til. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Skal også prøve dette, men eg har 1,5 - 2 meter tidevannsforskjell... Med 8 meters utriggere montert litt under fult høyvann, blir ikke vinkelen så veldig stor. Utriggeren ligger dessuten ca 70cm over vannlinjen. Er lei å ha båten i bøye, og er vanskelig å få en flytebrygge til å ligge skikkelig i bølger og fjøre sjø. Dessuten virker dette lettvindt. ingen tau i sjøen og dermed ganske sikkert system tror eg. Er likevel litt betenkt siden ingen på mine kanter har dette... Sitér dette innlegget Link to post
Per Harald Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Med lange utliggere er det ingen problem med 1-1,5 m tidevannsforskjell. Det har vi da i ekstremtilfeller her i oslofjorden også. Utfordringen er at i ytterkant fortøyes båten i uteligger som følger båten opp og ned. Ved land derimot, må man passe på. Ved fortøyning i uteligger nær innfestingen vil uteligger ikke følge båten opp ned ved nivåforskjell på vannet. Om innerste fortøyning sikkert kan festes i land er det å foretrekke i slike tilfeller. Ha selv ikke festemulighet i land, og ved springflo har det vært nærliggende å tenke på øksa i enkelte tilfeller. Per Harald Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php? Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis. D5LA I boks. Link to post
Den enøyde kaptein Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 En faktor som ikke har vært nevnt ennå er kreftene som virker fra bølger og strøm på utriggeren. På grunn av kraft X arm prinsippet blir det stor belastning på innfestningspunktet og i noen tilfeller må den faste delen av brygga festes bedre for å tåle belastningene som utriggeren medfører. Dette er selvfølgelig avhenig av lokale bølge og strømforhold Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.