Jump to content

kan man ha utligger på brygge som er fastmontert på land?

altmuligbåt

Recommended Posts

Skal også prøve dette, men eg har 1,5 - 2 meter tidevannsforskjell... Med 8 meters utriggere montert litt under fult høyvann, blir ikke vinkelen så veldig stor. Utriggeren ligger dessuten ca 70cm over vannlinjen.

Er lei å ha båten i bøye, og er vanskelig å få en flytebrygge til å ligge skikkelig i bølger og fjøre sjø. Dessuten virker dette lettvindt. ingen tau i sjøen og dermed ganske sikkert system tror eg.

Er likevel litt betenkt siden ingen på mine kanter har dette...

Med lange utliggere er det ingen problem med 1-1,5 m tidevannsforskjell. Det har vi da i ekstremtilfeller her i oslofjorden også.

Utfordringen er at i ytterkant fortøyes båten i uteligger som følger båten opp og ned. Ved land derimot, må man passe på. Ved fortøyning i uteligger nær innfestingen vil uteligger ikke følge båten opp ned ved nivåforskjell på vannet. Om innerste fortøyning sikkert kan festes i land er det å foretrekke i slike tilfeller.

Ha selv ikke festemulighet i land, og ved springflo har det vært nærliggende å tenke på øksa i enkelte tilfeller.

Per Harald

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

En faktor som ikke har vært nevnt ennå er kreftene som virker fra bølger og strøm på utriggeren. På grunn av kraft X arm prinsippet blir det stor belastning på innfestningspunktet og i noen tilfeller må den faste delen av brygga festes bedre for å tåle belastningene som utriggeren medfører. Dette er selvfølgelig avhenig av lokale bølge og strømforhold

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...