Kaptein Nemo Startet 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2011 Jeg har kjøpt en inverter for å få tilgang på 220v når vi er i uthavn. For å unngå å ødelegge inverteren når jeg bruker landstrøm har jeg tegnet inn en kamvelger med 2 posisjoner. Jord fra landstrøm kan koples til med en vender når båten er på land. Jeg har tenkt å bruke fjernstyrte 220v kontakter på batterilader og varmtvannstanken får å slå dem av på en enkel måte når inverteren brukes. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Hei, Her ville jeg gjort det enklere. Logikken er jo at det aldri er aktuelt og bruke innverter når du har landstrøm. Med andre ord så lar du inverterens 230 volt koples til båtens stikkkontakter via vilekontaktene på et vekselrele. Så kopler du landstrømmens 230 Volt til arbeidskontaktene på releet. Sammtidig lar du den samme 230 Volt'en fra landstrømmen til å kontrollere relet. Med andre ord så snart du har landstrøm, koples denne til båtens stikkontakter. I tillegg bør du kanskje ha en ekstern bryter for å kunne slå av og på inverteren. Tror ikke inverteren har noe jordpunkt, og ser heller ikke behovet for å kople denne til jordsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 (redigert) Etter hva jeg har forstått av de utallige tråder om emnet her på baatplassen så er ikke lokalt jordplan en tillatt løsning for fritidsbåter her i Norge? I så fall kan du nok sette deg selv i en svært uheldig situasjon forsikringsmessig etc. om du velger å gå for en slik løsning... Redigert 30.Mars.2011 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Kaptein Nemo Svart 30.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Betyr det at jeg må ha en isolasjonstrafo i tillegg til dynaplaten for at løsningen skal være forsikringsgodkjent? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2011 Jepp! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nimba Svart 31.Mars.2011 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Jeg kjøpte en "kamvelger" hos BECKER til et lignende tilfelle . Når jeg setter venderen på "Inverter" og slår på Inverter (on)-aktiveres 2 rele som styrer Stikkontakt til V.V.tank og Lader , siden jeg ikke ønsker at disse skal få strøm gjennom inverteren . Skulle jeg likevel ønske å varme opp vann via Inverter har jeg laget til en bypassbryter for dette. De "trådløse" stikkontaktene som blir referet til på tegning vil jeg ikke annbefale , de er ustabile og krever "fri sikt" på infrasignal så vidt jeg har erfart. Vedr. jording er det som nevnt et omdiskutert tema , jeg har selv jording i sjø og fraisolert "landjord" , hvorvidt det er lov eller ikke kjenner jeg ikke til , men trykt er det uansett . Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
Kaptein Nemo Svart 31.Mars.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2011 Jeg søkte litt på nettet og fant denne nettvelgeren: http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=3476&c1=3475&c2=3475&c3=3475 Den skifter automatisk mellom inverter og landstrøm. Er det noen som har erfaring med den? Bryterne jeg har vist på bildet trenger ikke fri sikt. Jeg brukte dem en del i vinter til å slå av og på vifteovn i bilen. Signalene gikk greit gjennom husveggen og ut på parkeringsplassen. Det er mulig jeg kopler inn en lampe som indikerer om det er spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.