Jump to content

Er dette en grei måte å kople 220v fra 2 kilder til dynaplate

Kaptein Nemo

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en inverter for å få tilgang på 220v når vi er i uthavn.

For å unngå å ødelegge inverteren når jeg bruker landstrøm har jeg tegnet inn en kamvelger med 2 posisjoner.

Jord fra landstrøm kan koples til med en vender når båten er på land.

Jeg har tenkt å bruke fjernstyrte 220v kontakter på batterilader og varmtvannstanken får å slå dem av på en enkel måte når inverteren brukes.

visio220vskjema.jpg

Hei,

Her ville jeg gjort det enklere. Logikken er jo at det aldri er aktuelt og bruke innverter når du har landstrøm. Med andre ord så lar du inverterens 230 volt koples til båtens stikkkontakter via vilekontaktene på et vekselrele. Så kopler du landstrømmens 230 Volt til arbeidskontaktene på releet. Sammtidig lar du den samme 230 Volt'en fra landstrømmen til å kontrollere relet. Med andre ord så snart du har landstrøm, koples denne til båtens stikkontakter. I tillegg bør du kanskje ha en ekstern bryter for å kunne slå av og på inverteren. Tror ikke inverteren har noe jordpunkt, og ser heller ikke behovet for å kople denne til jordsystemet.

Etter hva jeg har forstått av de utallige tråder om emnet her på baatplassen så er ikke lokalt jordplan en tillatt løsning for fritidsbåter her i Norge? I så fall kan du nok sette deg selv i en svært uheldig situasjon forsikringsmessig etc. om du velger å gå for en slik løsning...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg kjøpte en "kamvelger" hos BECKER til et lignende tilfelle .

vender.jpg

Når jeg setter venderen på "Inverter" og slår på Inverter (on)-aktiveres 2 rele som styrer Stikkontakt til V.V.tank og Lader , siden jeg ikke ønsker at disse skal få strøm gjennom inverteren .

Skulle jeg likevel ønske å varme opp vann via Inverter har jeg laget til en bypassbryter for dette.

De "trådløse" stikkontaktene som blir referet til på tegning vil jeg ikke annbefale , de er ustabile og krever "fri sikt" på infrasignal så vidt jeg har erfart.

Vedr. jording er det som nevnt et omdiskutert tema , jeg har selv jording i sjø og fraisolert "landjord" , hvorvidt det er lov eller ikke kjenner jeg ikke til , men trykt er det uansett .

Jeg søkte litt på nettet og fant denne nettvelgeren:

http://nettbutikk.maritimnord.no/storefront.php?pid=3476&c1=3475&c2=3475&c3=3475

Den skifter automatisk mellom inverter og landstrøm.

Er det noen som har erfaring med den?

Bryterne jeg har vist på bildet trenger ikke fri sikt. Jeg brukte dem en del i vinter til å slå av og på vifteovn i bilen. Signalene gikk greit gjennom husveggen og ut på parkeringsplassen. Det er mulig jeg kopler inn en lampe som indikerer om det er spenning.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...