Jump to content

Simrad CX44, Pinnenummerering på Ekkoloddplugg (Echo 1)

Bonus

Recommended Posts

Jeg er igang med å oppgradere Navigasjonselektronikken ombord. Fra Simrad CX44 til Simrad NSE12. Med Brebåndsradaren.

Har kjøpt Ekkoloddmodulen BSM-1 og planlegger å bruke de to bestående Airmar transducere for Fart, dybde og temperatur.

Jeg vet hvordan begge transducerne er koblet til CX44, Echo1 tilkoblingen idag, og jeg vet hvordan de skal kobles mot den nye BSM-1 modulen. Men, for å være helt sikker skulle jeg gjerne ha visst pinnenummereringen til Echo1 pluggen på CX44. Installasjonsmanualen viser tydelig hvilke signaler som er tilkoblet hvilke pinner på pluggen, men jeg er usikker på den fysiske pinnenummereringen. Altså hvilke pinner i pluggen (eller kontakten) har hvilke nummer.

Er det noen her som vet det?

plugg1.jpgplugg2.jpg

Jeg bytter ut min CX44 i disse dager og valget mitt ble Garmin 6012. Jeg trodde jeg kunne bruke eksisterende Triduser en Airmar B744V, men det kunne jeg ikke se svar under. Er det noen som kan bekrefte at dette stemmer?????

Am afraid the B744V Simrad CX44 version will not work at all on the GSD22. First the temp thermistor is of a different value on Garmin so the temperature cannot work, then the paddle wheel pulse rate is different so the speed reading will be different.

And at last Garmin GSD22 requires to read the XID line ( like the transducer identity card stating max power and frequency) info from the transducer to recognize which one is connected to adapt frequency and operating power. The old version of B744V made for the Simrad range at the time had no XID line fitted.

The GSD22 will simply not recognize the transducer and will just shut off or go in safe mode, so no depth and no bottom contours.

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

Jeg sjekket for noen uker siden B744V for Garmin wiringdiagrammene for Sumi II, denne svingeren har ikke XID, det har heller ikke Simradversjonene hverken nye eller gamle. Det er bare 1kW svingerene som har XID.

I følge wiringdiagrammet jeg fant var B744V for Simrad CX en ren 200kHz svinger. Om denne informasjonen er korrekt vet jeg ikke, men dette er hva som er tilgjengelig på Airmar sine sider.

... And at last Garmin GSD22 requires to read the XID line ( like the transducer identity card stating max power and frequency) info from the transducer to recognize which one is connected to adapt frequency and operating power. The old version of B744V made for the Simrad range at the time had no XID line fitted.

Står litt om dette her. Såvidt jeg vet krever ikke Simrad BSM-1 Ekkoloddmudulen transducere med innebygget "XID" chip.

Men uansett det ene dra det andre med seg, jeg trodde at en Airmar B744V var det samme uansett hvilken ekkoloddmodul den ble koblet til, men så enkelt var det ikke. Men nå er en ny bestilt

Torkild, kaptein på Sumi II Askeladden 525 2009 mod. Askeladden 605 2010 mod. Agder 840 2010 mod.

Marex 350 Scandinavia 2007 mod. Med VP D6 350.

Medlem av Øvre Bragernes Motorbåtforening - Medlem av KNBF - Medlem av KystPatruljen og OslofjordensFriluftsråd "Blå Vimel=Blå bøye"

• 1 år senere...

Simrad CA44 eller CX44 (stort set samme plotter) har jeg samlet fem års erfaringer med.

Det er efter min mening plotterverdenens svar på den gamle Massey-Ferguson 35 traktor. Stabil, driftsikker og robust, men ikke videre moderne. På mange måder en klassiker, men tiden er nok løbet fra den.

Fordelene er at tingene virker: Radaren er virkelig god - især med den åbne vinge - og ekkoloddet har også høj kvalitet.

Ulemperne er især brugervenligheden: Hvis du ikke bruger systemet jævnligt, så kan det knibe med at huske de forskellige menuers indhold og man skal læse manualen for at forstå hvordan man bruger den. som et eksempel måtte jeg hvert år gen-lære min kone brugen af plotteren, fordi hun havde glemt det i løbet af vinteren. Men med min nye plotter (Simrad NSS12) sad hun efter fem minutter og lavede ruter og waypoints, da den er meget mere intuitiv.

Jeg kan forstå, at der er problemer med skærmene, der kan gå i stykker. Det er sket for mig en enkelt gang. Du kan ikke længere få reservedele til disse plottere, så der er faktisk efterspørgsel på de gamle. Det oplever jeg lige nu, hvor jeg faktisk har flere købere til mine gamle.

Jeg tror heller ikke at du kan få opdaterede kort mere. Systemet bruger C-MAP NT og ved ikke om de opdateres stadigvæk. Desuden kan systemet ikke udvides med fx AIS, hvillket var en af grundene til at jeg skiftede.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...