Jump to content

oppussing tresnekke

elmerr

Recommended Posts

Hei alle sammen,

Jeg håper det er folk her som kan hjelpe meg med noen tips angående verdlikehold/ oppussing av tresnekken ( 21 ft åpen snekke/ furu på eik) min. Jeg kjøpte den for to år siden, og tok den til Nederland. Snekken har vaert i vannet hvert år, og nå er det nødvendig at jeg pusser den opp ordentlig. Jeg fikk generelle tips fra selgeren, men jeg lurer på følgende fire ting:

- Hvordan vises at det er nødvendig a fjerne primer på bunnen og sett på en hel ny lag?

- Hvis bunnen er ren, stemmer det at det skal vaere olje, primer og bunnstøff på? Eller bare primer og bunnstøff?

- Stemmer det at det skal vaere primer på insiden av bunnen (under vannlinjen) også? Eller er det også bare olje og primer..

- Pa dekk og skroget; skal det vaere olje og lakk på? Eller bare lakk..

Jeg håper at noen kan meg en svar på tisse tre spørsmalene. Tusen takk!

Vennlig hilsen, Elmer

Hei,

Jeg vet ikke hvor gammel båten er eller hvilken forfatning den er i - hvilket vedlikehold som er gjort.

Du vil sannsynligvis få ulike svar avhengig av hvem du spør, og det styres også av ditt ambisjonsnivå.

1. Dersom primer sitter fast så sitter den fast og fungerer ok. Ta vekk det som er løst. Ønsker du perfekt overflate kan du ta vekk alt (men da er det mest fordi du bryr deg om det visuelle (hva fiskene ser:)

2. Jeg ville begynne med linolje og balsamterpentin, deretter linoljhe og til slutt linolje balsamterpenting og ca 30% arcanol el i siste strøk. Du legger oljen strøk i strøk i en operasjon til veden er mettet. Tilslutt tørker du av alt som ligger utenpå veden. På denne måten blir treverket godt impregnert og min erfaring er at primer får godt heft. Dersom det er sprekker tetter du de med Farm 100. Du kan legge et strøk eller to Epifanes klarlakk/balsamterpentin utenpå Farm 100. Da er min erfaring at primer fester også til Farm 100.

3. Jeg synes det fungerer best med linolje, litt epifanes/ arcanol 10-20% og ca 20% og balsamterpentin. Da får man en overflate som er impregnert, ikke flasser men "puster".

4. Fortsatt vil jeg anbefale å begynne med linolje og balsamterpentin, så linolje+balsamterpentin+30% epifanes klarlakk. Tørt av alt som ligger utenpå veden etter siste strøk. Så tar du 5-10 strøk Epifanes klarlakk (tynne litt 1. og 2. strøk etter anvisning på boks).

Slik behandling har jeg god erfaring med.

det var halvparten av innlegget mitt :)

Jeg skal foerst i gang med dekk, lakk er mest daarlig der. Skroget er bra, og det fungerer sikkert med ett eller to stroek lakk.. Jeg skal se paa bunnen, og her er sporsmal jeg snakker om i forrige innlegg; hvis primer sitter paa, saa er det bare a sette paa ny bunnstoff?

Skal i gang neste uke, hvis jeg tviler paa noe skal jeg poste noe bilder..

Takk for naa!

mvh Elmer

hvis primer sitter paa, saa er det bare a sette paa ny bunnstoff?

Ja(men gjerne vaske litt godt først og skylle godt).

Noen av de forslag jeg hadde i forrige innlegg kan kanskje virke litt utradisjonelle. Men de har stort sett en grunn. Jeg vil helst ha minst mulig vann i treverket (lettere, holder lengre, mer stabilt/sprekker ikke). Noen setter på vanning eller legger båtene på grunt vann til "trutning" for å få dem tette. Det er jeg helt motstander av. Og med den type forbehandling jeg beskriver (godt linolje-impregnert tre innvendig og utvendig) virker det heller ikke (treet trekker ikke mye vann).

Så derfor impregnerer jeg så godt jeg kan, og gjerne på så tørr båt som mulig. Avslutter med en blanding som gjør at jeg kan få heft for lakk, maling , Farm 100 eller primer. Så tetter jeg ALLE sprekker små og store på bord, bunnstokk, mellom bord) til et stykke over vannlinjen med Farm 100. Så legger jeg noe utenpå Farm 100 som gjør at jeg kan male/prime på den også. Da blir båten helt tett (med unntak av evt hylse/aksel). Og dersom/ når treet evt trekker litt vann trenges Farm 100 ut slik at man ikke får skader på søm/nagler bord.

Dersom du har små områder hvor primer er vekk ville jeg absolutt oljebehandle dem godt som beskrevet før priming. Da får du best mulig behandling også av de mest utsatte områdene. Bare primer på fuktig treverk er ikke gunstig.

Kan høres litt omstendelig ut men det er egentlig ikke så ille mye jobb. Og dersom man gjør det ordentlig en gang får man meget enkelt vedlikehold i mange år deretter.

Jeg anbefaler generelt at du prøver deg frem på små områder med linolje, bindemidler og primer/lakk osv så du ser litt hvordan det virker før du gjør "store" ting.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...