Jump to content

Opgradering af Simrad CX44 system til...?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg har et ældre Simrad-system i båden (fra 2004). Simrad CX44 nede, repeater på fly'en, autopilot, radar (åben vinge), ekkolod-transducer, VHF og multiinstrumenter oppe og nede.

At opgradere hele systemet er en meget dyr affære. Og mange af tingene virker jo fint: Ekkoloddet er fint til mit behov, multi-instrumentet, VHF'en og autopiloten kan jeg ikke se behovet for at gøre noget ved.

Derimod kunne jeg godt tænke mig at få en hurtigere plotter med kvikkere opdatering af kort, bedre kortgrundlag, AIS-mulighed på plotteren og måske mulighed for at opgradere til bredbåndsradar.

Derfor har jeg nu følgende spørgsmål:

•  
  • Er jeg "begrænset" til Simrad eller er det også muligt at indtænke løsning fra andre fabrikanter uden at det bliver for dyrt eller krævende?
  • Hvis jeg bliver med Simrad, vil NX45 så løse mit behov eller skal jeg gå for NSE12?
  • Hvad gør jeg på fly'en? Hidtil har jeg jo haft en "dum" repeater oppe, men det kan jeg ikke se findes mere. Skal jeg så have TO komplette plottere med TO kort?
  • Hvad med huller til montering - er der noget jeg kan indtænke her?

Det ville være godt at høre fra folk med erfaringer her. Jeg ved, at Bonus er i gang med et tilsvarende projekt, men han har jo ingen "kommandobro". Og så er vi er nok mange, der har "gamle" Simrads og som er interesserede i at opgradere på et tidspunkt, så det er nok ikke bare mig, der kunne have interesse i svaeret, tænker jeg.

Andy

Hei jeg spurte om dette på messen sjøen for alle. Fikk da til svar at de nye plotterene blant annet NX45 ikke kunne komunisere med det gammle utstyret. Da dette ikke er digitalt utstyr, så alt eller intet. Om andre merker komuniserer vet jeg ikke. Jeg har også komplet Simrad utstyr som deg, men lukket radar.

Hverken de gamle CX instrumentene eller NX serien har Ethernet som er nødvendig for å utveksle ekkolodd og radardata.

CX kan utvekse data som dybde, fart osv over SimNet (NMEA 2000) med nytt utstyr, men dette er alt.

Den nye Simrad NSS serien med kombinert touch og knappbetjening er et meget bra alternativ, desverre blir den nok ikke tilgjengelig i Norge før på ettersommeren. Denne serien er mye hyggeligere priset enn NSE. Simrad NSO, NSE og NSS har en stor fordel med at Lowrance HDS kan kobles opp i samme nettverk og dele ekkolodd, radar og StrctureScan hvis. Dette er et økonomisk alternativ hvis en trenger flere stasjoner. HDS finnes jo helt ned i 5" størrelse.

... Da dette ikke er digitalt utstyr, så alt eller intet.

Hverken de gamle CX instrumentene eller NX serien har Ethernet som er nødvendig for å utveksle ekkolodd og radardata.

CX kan utvekse data som dybde, fart osv over SimNet (NMEA 2000) med nytt utstyr, men dette er alt.

Vel, verden er vel ikke helt så svart/hvit. Vår originale installasjon består av CX44 med direktetilsluttet 2 Airmar givere for fart, dybde og temperatur, std. radar, Autopilot AP26 med kompass, Datainstrument IS12, VHF Simrad RS82 samt VP datagateway.

Jeg bytter ut plotteren (CX44) og radaren. Datainstrumentet IS12, Autopiloten AP26, VHF'en RS82 og VP gatewayen kan jeg benytte fortsatt. Disse er idag koblet til CanBusen (SimNet/NMEA 2000), og det brukes idag også. Jeg har kjøpt en ny Ekkoloddmodul; BSM-1, denne (og brebåndsradaren BR24) kobles til NSE12 via Ethernet. Mine 2 eksisterende givere ser det ut som jeg kan koble direkte til den nye Ekkoloddmodulen BSM-1. Jeg må også bytte ut den gamle GPS antennen med en ny GPS mottager som også kobles til SimNet.

Så, summa summarum; jeg ønsker å bytte ut Plotteren og Radaren. Jeg må bytte ut GPS antennen. Jeg må ha en egen Echoloddmodul. Resten kan beholdes og integreres med det nye.

Om du bytter Plotteren til et annet fabrikat, ex. Raymarine så kan nok mye av utstyret beholdes. F.eks. kan Autopiloten kommunisere på NMEA 0183 og således utveksle kursdata informasjon med denne. IS12 instrumentet kan kjøre NMEA0183, det kan også VHF'en. Navet i installasjonen er jo Plotteren. Jeg ville valgt ut etpar alternativer Kartplotter og så analysert konkret hvilke enheter som kan kobles til, hvilken innsats det kreves å gjøre dette (kabling og ev. konfigurering) og så vurdert pros/cons mot en helt ny "en-merkes" installasjon.

Det blir litt vanskelig å anbefale på et generelt grunnlag, mye lettere om man setter opp konkrete alternativ.

Du bør ihvertfall for alle del unngå NX-serien til Simrad, som ikke har skikkelig NMEA/Simnet interface.

NSE/NSO og muligens NSS er gode valg - selv har jeg en NSE som jeg er meget godt fornøyd med. Dette er også plottere som er "snille" med tanke på mulighet for 3-partsutstyr via NMEA2000.

Vær imidlertid oppmerksom på at DSC alarmer fra RS82 ikke virker opp mot NSE. Dette er noe jeg har klaget på i lengre tid, da jeg kjøpte alt samlet - og naturligvis forventer at alt er sømløst integrert. Det er det ikke, selv om all markedsføring tilsier at det skal være så...

Tak til alle for gode råd og viden så langt!

Jeg er stadig i tvivl om en ting: I "gamle dage" var det vanligt med en repeater på fly'en, altså en "dum" monitor, der kun var slave af masteren. Denne løsning ser jeg ikke længere. Er der en repeater-mode på de nye modeller så den kan fungere med et sæt kort, samme sæt af ruter/waypoints mm eller skal man så til at have to separate skærme med hver sit sæt af data henholdsvis oppe og nede?

Andy

Finnes flere løsninger for å ivareta sikkerheten;

Bærbar PC med kart og GPS mottager fra Clas Ohlsson (kr 399). iPad med Navionics kart og kart og kompass.

Vi har alle disse løsningene i tillegg til fastmontert plotterinstallasjon.

(Er ombord og jobber med installasjonen akkurat nå, deilig å trekke kabler fra taket helt fram til dashbordet i romslige rør. Gikk som en lek)

Vi har E120 oppe og nede. De er helt like. I nettverket settes en plotter som master og en som slave. All data er på begge plottere Fordelen med dette er at om master går i stykker kan vi flytte kart brikkene opp og fortsatt ha plotter. Ulempen er at de koster det samme.

Tak, det var lige dette svar, jeg søgte. Det samme går jeg ud fra gælder Simrad-systemerne.

God arbejdslyst, Bonus! :smiley:

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Jeg ferdigstilte oppgraderingen fra Simrad CX44 til NSE12 igår (kveld ..). Ved første oppstart kom alle enheter på SimNet opp automatisk. IS12, Autopilot AP26, VHF RS82 og VP NMEA2000 gateway. Selv kompasset som er direktekoblet til AP26 ble funnet og rapportert riktig,

Jeg hadde også koblet til mine to "gamle" Airmar transducere (fart-dybde-temperatur) til den nye ekkoloddmodulen BSM1, dette virket også.

Og førsteinntrykket med plotteren for en som har hatt Raymarine E120 og Simrad CX44 to ganger; Veldig bra. Lynrask og trinnløs zoom, virket ikke som det tok noe tid i hele tatt. Veldig enkelt brukergrensesnitt, ikke behov for å lese manualen.

For å teste at kommunikasjonen mellom enhetene virket laget jeg en enkel rute oppover Mossesundet. Den "gamle" Autopiloten "fant" denne som vanlig og var klar til å navigere. VHF'en hadde riktig posisjon osv.

Dette ser bra ut!

• 6 måneder senere...

Hei Andy, ser du diskuterer AIS tilkobling til CX44 plotteren i "Hva har du gjort med båten ..." tråden. Jeg tviler på at det er mulig. Du kan koble opp en AIS mottager via NMEA 0183, men jeg kan ikke se at CX44 har systemprogramvare til å kommunisere AIS data, og enda mindre, vise disse som riktige symboler på riktig plass med tilhørende informasjon ++, i CX44 kartbildet.

Det koster mye penger å oppgradere navigasjonssystemene. Jeg var "heldig" og fikk akseptert en reklamasjon på min CX44 rett før den var 5 år. Og, det fantes ikke flere displaypaneler tilgjengelig, så ProNav (den norske importøren) klarte ikke å reparere den. Derfor fikk jeg en særdeles god pris på de nye komponenter.

Etter å ha brukt mitt nye system en sesong er erfaringene særdeles gode. Alt har virket helt perfekt, spesielt radaren er jeg blitt veldig glad i. Bruker den så mye jeg kan, også i finvær.

Den nye bredbåndsradaren er jo allerede blitt oppgradert fra min BR24 til versjon 3G og nå nylig er versjon 4G sluppet. Disse har lenger rekkevidde enn min.

Jeg er tvilsom til å bruke vår iPhone eller iPad til Internet basert AIS mottager ombord. Dette fordi jeg ser at det kan være en betydelig forsinkelse i posisjonsangivelsene. Jeg har opplevd flere 10 -talls minutter i www.marinetraffic.com. Det er ikke godt nok for å gi økt sikkerhet eller følt trygghet ombord. Som tilleggsinformasjon eller for å stille en nyskjerrighet; hvilket skip er i området, er denne løsningen dog interessant.

Det er vel ikke helt utenkelig at det kommer en AIS tranceiver i båten ila. vinteren. Julegaveønske, fru Bonus!! :yesnod:

Jeg laget en detaljert demonterings - monteringsbeskrivelse som bla. viser alle tilkoblinger, pinnenummerering på de originale Airmar transducerne, CX44 systemet etc. Si gjerne fra på IM om du er interessert i denne Andy.

Jeg testet IPAD AIS mot plotters sanntidsinfo i høst, og fikk ikke samme erfaring på nyttetrafikk som Bonus. Men OM det er mistanke om at det er forsinkelse er jo poenget at man ikke kan stole på Ipad systemet - og da er det ikke godt nok etter min mening.

Jeg hadde en tanke om å oppgradere til HD digital radar i vinter, men det ble andre ting som skal gjøres med båten i stedet. En dampdrevet radar i de rette hendene fungerer fortsatt meget godt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg var "heldig" og fikk akseptert en reklamasjon på min CX44 rett før den var 5 år. Og, det fantes ikke flere displaypaneler tilgjengelig, så ProNav (den norske importøren) klarte ikke å reparere den. Derfor fikk jeg en særdeles god pris på de nye komponenter.

Min CX44 led samme skjebne denne sesongen. Fikk oppgradert til ny Simrad NX45 for en meget overkommelig pris.

Jeg testet IPAD AIS mot plotters sanntidsinfo i høst, og fikk ikke samme erfaring på nyttetrafikk som Bonus.

Jeg oppfatter det slik at dette er når du henter AIS-info fra marinetraffic eller lignende?. Forsinkelse er da ikke hovedproblemet. Det største problemet er at marinetraffic er avhengig av at det er mottakerstasjoner på land som videreformidler AIS-infoen. Slike stasjoner drives oftest at privatpersoner, og det kan være langt mellom hver stasjon (i sommer var så dårlig dekning av slike stasjoner at det i en periode ikke var noe info for strekningen Grimstad til Kragerø. Båter med klasse A transponder sender med høy utgangseffekt, så dekningen her er relativt god. Men alle klasse B sender med ca 2W slik at det er svært dårlig dekning de fleste steder. Så derfor er den eneste gode løsningen å ha egen mottaker ombord (så vil det være relativt kurrant å dele denne infoen til plotter og eller nettbrett).

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

... Er det bonding av skjermen som er problem slik at det blir dugg her?

Noe lignende; det kom noen synlige luftbobler i hjørnet av skjermen, disse var der en stund før jeg reklamerte, utviklet seg ikke, men jeg valgte å reklamere da det kunne jo tenkes at bobleproblemet ville utvikle seg videre. Fikk akseptert reklamasjon, men da ProNav fikk tak i nytt displaypanel, viste det seg at det var samme problemet på dette. Og, det var det siste panelet de klarte å få tak i !!

... henter AIS-info fra marinetraffic eller lignende?. Forsinkelse er da ikke hovedproblemet. Det største problemet er at marinetraffic er avhengig av at det er mottakerstasjoner på land som videreformidler AIS-infoen. ...

Du har helt rett Framtia, jeg beskrev ikke denne observasjonen i mitt innlegg, men det har hendt flere ganger at skip jeg vet har AIS tranceiver og positivt vet er slått på, ikke vises på www.marinetraffic.com eller vises forsinket (som jeg beskrev i tidligere innlegg). Samlet gjør dette at jeg ikke betrakter Internet overført AIS som reell sikkerhetsinformasjon. Men, interessant og nyttig ja.

Tak for mange gode råd her! Jeg tror også at jeg bliver i Simrad-verdenen. Jeg tænker at beholde autopilot, VHF og multi-instrumentet men bytte transducer, tridata-sensor (defekt temperaturføler!!), plotter oppe og nede og radar. Og så tilføje AIS-transponder, da. Og så skulle det nuværende NMEA-2000 netværk jo kunne bruges, ikke?

Reklamations-vejen tror jeg ikke på. "Desværre" fungerer mit udstyr jo fint. Jeg er heller ikke sikker på at jeg har de håndværksmæssige forudsætninger for at bytte selv. Jeg er nok desværre afhængig af fremmed hjælp. Men - jeg er ved at indsamle tilbud, så må vi se!

Tak for tilbud om vejledning, Bonus! Jeg ser lige om det er en option at følge "gør-det-selv"vejen.

Er det bonding av skjermen som er problem slik at det blir dugg her?

På min Simrad CX44 var det antenne- problem, dvs plotteren fant ikke satelitter. I praksis så "låste" skjermen seg. Greit med back-up i papirkart/ iphone da, selv om jeg var rimelig på hjemmebane da problemene inntraff.

Jeg fikk svært liten erfaring med CX'en før den streiket. Den var i båten jeg kjøpte rundt st.hans. Den gamle CE33 var et hurtigtog i forhold til CX44'en.

Den nye NX45 har jeg nettopp fått, men det lille jeg har prøvd har den virket lynkjapt i forhold til tidligere utgaver av Simrad. I forbindelse med reklamasjon hadde alle andre alternativer enn Simrad blitt mange ganger dyrere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...