Jump to content

Opgradering af Simrad CX44 system til...?

MajorAndy

Recommended Posts

Bonus har ikke HD radar. Han har en sånn microbølgeovn radar

Vel, "microbølgeovn" radar er nok den tradisjonelle radarteknologien, som også benyttes for de nyere "HD" Radarer. Her genereres mikrobølgene av en såkalt "Magnetron".

Bonus har den nye "Bredbåndsradaren" som ikke benytter Magnetronrør.

Alle radarer er basert på samme teknologiske prinsipp. Radiobølger sendes ut og mottas og basert på hvor lang tid det tar fra de sendes ut til de kommer tilbake (refleksjon) tegnes et radarbilde.

Alminnelig radar, HD dgital radar og digitalradar er alle basert på radiobølger i samme frekvensområde, men det er ulike prosessorer som håndterer informasjonen som kommer tilbake. Dette er en konsekvens av økt prosessorkraft. På Raymarine sine er jeg ganske sikker på at dataene behandles i antenna før de sendes til skjerm. Fordelen med digital og HD digital kontra analog radar er at brukeren trenger mindre kunnskap om hva radaren viser for å forstå bildet (bla ved at ekko tegnes i ulike farger) samt at mye av støyen man får inn er filtrert bort. Forskjellen på digital og HD digital på Raymarine tror jeg bare er at man får flerfarget radarbilde med HD digital. Mulig oppløsningen er noe bedre også.

bredbåndsradar sener på en betydelig høyere frekvens og kan da klare seg med lavere utgangseffekt. Disse radarene er også digitale. Det er fordeler og ulemper med høyere frekvens. Rent praktisk er ulempen kortere rekkevidde samt at man ikke får RACON ekko fra fyr eller SAR transpondere. Fordelen er betydelig bedre oppløsning på kort avstand. Reklamen viser feks at man kan navigere på radar i havn. Jeg er ikke så opptatt av radar i havn. Jeg er mest interessert i hva som skjer på 1,5-3 nm avstand. Det hender også jeg bruker 6 nm range, men da oftest for å finne landkonturer.

En annen fordel som er viktig for seilere er at en bredbåndsradar bruker mye mindre strøm enn en konvensjonell radar fordi sendeeffekten er lavere.

I tester har Raymarine sin HD radar vunnet over generasjon 3 bredbåndsradar. Men nå har generasjon 4 kommet med bedre range, og da er nok bildet endret.

Det finnes sikkert tekniske spissfindigheter jeg har gått glipp av - men jeg tror dette er roughly right

Jeg skulle gjerne hatt HD radar på båten min, men ettersom jeg har E classic får jeg ikke 48 rpm, også er det ganske kostbart å oppgradere (anslår tl ca 35.000 kroner inkl montering). Sålangt har det vært :thumbsdown: for det prosjektet.

Jeg trakterer av og til en 48 rpm 6 kw åpen analog Furuno radar. Jeg har til dags dato ikke opplevd at jeg har gått glipp av noe på denne radaren. Den fanger vel egentlig inn litt for godt feks andeflokker som tar av foran båten.

Mitt råd før man løper å oppgraderer til mange tusen på tusen kroner er at man slår av auto innstillingene på sin gamle radar og lærer å bruke filtrene. Kort fortalt er det tre filtre vanligvis:

gain forsterker ekkoene. Still denne opp til du får støy et godt stykke foran båten - still så ned til du får et radarbilde med bare litt støy (litt støy må du akseptere for å se feks små seilbåter som gir dårlig ekko). Gain må stilles inn hver gang du endrer range på radaren.

rain: filter som brukes for å filtrere bort støy fra nedbør. Min erfaring er at det ikke bør brukes - man tar bort all ekko. Står alltid på 0 hos meg. Dette kalles populært også kollisjonsfilter

sea: filter som tar bort ekko fra bølgetopper. Står på 0 hos meg helt til vi er i sjø over 2 meter. Først da blir støyen merkbar og jeg stiller den forsiktig opp. Den tar også bort andre ekko - så ofte stiller jeg opp gain når jeg stiller opp sea.

Bruk av radar er en treningssak. Jeg bruker ikke radar overlay. Jeg kjører heller med kart og radar ved siden av hverandre på skjermen.

Vedr oppgradering av navigasjonssystem så tenker jeg at det nå kommer så mye ny teknologi på markedet at jeg ville ventet 1-2 år før jeg oppgraderer. Det er mye penger i et komplett system (hos oss må vi bytte to plottere og radar, AIS, autopilot, ekkolodd og VHF regner jeg med vi kan beholde). Jeg vil tro at to store plottere og ny radar koster ca 120-150 tusen installert hos oss. For min del vil jeg gjerne også ha større skjermer - gjerne 15-17", men jeg innser da at jeg må en annen båt.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg forstår godt at utrente hender finner stor trygghet i en HD radar :giggle:

Bonus har ikke HD radar. Han har en sånn microbølgeovn radar

Bitteliten i steden for å drive dank og ikke ha noe og fylle kveldene med. Du kunne svippet litt lenger sør og montert nye AIS min. Det står Pepsi Max i kjøleskapet.

I og med vi har så avensert utstyr må Bonus og jeg diskutere litt i fred :saint: .

Trente eller utrente hender, kona sier de er trente. Holder det :lol:

Ha en fortsatt fin analog dag :lol:

Ellers må jeg innrømme at montøren lurte på om jeg ikke skulle hive ut Raymarinen og gå over til Simrad. De skrøt mye av den nye løsningen som Bonus har gått for.

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Et lite innspill i duppedittdiskusjonen. Jeg har tidligere gradvis kjøpt dyrere og mer avansert elektronikk på min båter. Startet med en enkel Navman plotter da jeg hadde motorbåt, så en Ray C70 i første seilbåt, fikk så E80 i neste seilbåt, som ble byttet ut med en E90W. På nåværende båt har jeg derimot gått motsatt vei, valgte å kjøpe en enkel Garmin GPSMAP720, og jeg har aldri vært så fornøyd med noen av de andre. Den er lynkjapp og enkel i bruk, men kostet bare halvparten av E90W (i tillegg har jeg en liten PC med OpenCPN inne, samt en Galaxy tab). Poenget mitt er at det skjer så mye på elektronikksiden at det er mange gode grunner for å vurdere om det er verdt pengene å gå for de mest avanserte plotterne. Bedre å skifte dobbelt så ofte.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Jeg har Northstar M121 plotter ombord, men kunne godt tenkt meg å bytte den ut med en Simrad plotter.

Skal bytte ut gammelt Autohelm/Raymarine utstyr til Simrad Vind/dybde/logg/temp instrumenter og autopilot i løpet av vinteren.

Da hadde en SimNet kompatibel plotter vært bra å ha.

Ettersom NSE eller NSS 12" er stygg dyre, lurer jeg på om 7" eller 8" plotter er tilstrekkelig å ha ute

ettersom jeg har en liten PC med 15" display inne ved kartbordet.

Er 7 eller 8" størrelse grei nok for vanlig kyst navigasjon ? Hva med radar på den str. skjerm ?

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Tak til Bitteliten for en grundig manducering som bare gør mig mere forvirret...jeg må indse, at jeg har noget udmærket gear og at der ikke venter en krukke guld hvis jeg skifter udstyr.

Jeg må vist en tur på en messe og se hvad udstyret kan i virkeligheden før jeg bliver klogere. Godt at der er en lang vinter at researche i!

Ettersom NSE eller NSS 12" er stygg dyre, lurer jeg på om 7" eller 8" plotter er tilstrekkelig å ha ute

Er 7 eller 8" størrelse grei nok for vanlig kyst navigasjon ? Hva med radar på den str. skjerm ?

Har 8" i pod ute. Har seilt med split-screen i sommer på den. Ellers hadde jeg 12" i forrige båt. Og forskjellen er merkbar. MEN, ikke mer en at jeg synes det er greit nok. Skulle jeg hatt 12, måtte jeg bytte ut poden. Pga at Ray har gml software har jeg ikke fått radarbilde enda, så det er litt tidlig og si noe om det blir mye info på liten skjerm.

Vi sees!

• 1 måned senere...

Nu er jeg nået et skridt videre i denne proces og ville være meget taknemmelig for et par råd fra jer her.

Sådan ser mit nuværende system ud:

simrad_setup_1.jpg

Og her er min plan: Jeg forestiller mig at erstatte radar og plotter oppe og nede med nyere versioner. Dertil en AIS transponder mens resten er uforandret:

simrad_setup_2.jpg

Meninger - holdninger - korrektioner?

Det blir et lekkert anelgg dette MajorAndy. Ønsker du ikke å beholde den fine 6 kw radaren i tillegg til den nye bredbåndsradaren. Det ville jeg vurdert. Er det ikke mulig å koble på to radarer, eller er ikke kompatibel? Bredbåndsradaren og 6kw radaren vil utfylle hverandre godt, (kort og lang avstand).

Jeg har Northstar M121 plotter ombord, men kunne godt tenkt meg å bytte den ut med en Simrad plotter.

Skal bytte ut gammelt Autohelm/Raymarine utstyr til Simrad Vind/dybde/logg/temp instrumenter og autopilot i løpet av vinteren.

Da hadde en SimNet kompatibel plotter vært bra å ha.

jeg har en NSE8 ute og en 15" PC skjerm inne. Disse er koblet sammen med skjermkabel. Lurer på å skaffe meg en OP40 inne,slik at jeg kan styre alt derfra. Dette virker helt supert for min del inkludert radar. Selvsagt kunne det vært fint med mer enn 600x800 på 15" inne, men i forhold til prisen på løsningen inne, så får det holde.

Ser jo veldig bra ut dette Andy. Du trenger en Ekkolodd modul til systemet, denne er innebygget i CX44, men ikke i NSExx. Selv om du bare vil ha dybdemåling (og ikke informasjon for avansert fiskeleting) må du ha en slik enhet for å kunne bruke eksisterende "passive" transducere. Du kan selvfølgelig bytte til intelligente transducere, men det tror jeg blir en større operasjon.

Enkleste modul (som jeg har) heter BSM-1. Du får mere avanserte løsninger også, opp til Structure scan modul.Jeg er rimelig sikker på at du kan bruke dine transducere direkte mot ekkoloddmodulen, men det må undersøkes litt mere. Worstcase er at du må bytte transducere, men det er ikke en umulig oppgave og du vil etter all sansynlighet kunne benytte eksisterende kabler.

Din eksisterende 6kw radar kan du ikke bruke mot NSExx. Jeg er dog veldig fornøyd med min BR24, og 4G som er den nyeste, er jo 2 "generasjoner"nyere enn min med mer enn doblet rekkevidde. Om NSExx enheten blir montert litt langt fra der du sitter, slik at du må bøye deg for mye fram for å betjene denne, kan du montere OP40 betjeningsenheten nærmere førerplassen.

IS12 går direkte på SimNet og kan brukes. Jeg har også denne.

Autopiloten AP25 kan du bruke, men du vil ikke kunne betjene den fra NSExx. Men, dette er vel ikke så viktig, du kan benytte ruter du lager i NSExx.NSExx vil også finne kompasset du sikkert har tilkoblet bak AP25'en slik at bla. Radaroverlay fungerer.

Redigert av Bonus (see edit history)

Autopiloten AP25 kan du bruke, men du vil ikke kunne betjene den fra NSExx. Men, dette er vel ikke så viktig, du kan benytte ruter du lager i NSExx.NSExx vil også finne kompasset du sikkert har tilkoblet bak AP25'en slik at bla. Radaroverlay fungerer.

Strengt tatt trenger du heller ikke AP24/25, men kun "hjernen" til autopiloten - AC12 eller AC24. Selv bruker jeg ikke lengre AP24 panelet mitt, da alle funksjonene er tilgjengelig direkte på plotteren.

Det er også hendig å kunne "ratte" båten med rattet på plotteren, foruten å kunne gå etter ruter og waypoints.

Du bør kanskje også vurdere et gyrokompass; jeg oppgraderte fra FC40 til RC42 og fikk en svært mye mer stabil autopilot, som tar bølger + seiling som bare det.

Mine erfaringer med NSE er utelukkende kun positive; de eneste manglende som fortsatt irriterer meg er som sagt manglende støtte for DSC fra en Simrad VHF, samt mulighet for GRIB overlay. (Dette finnes imidlertid på B&G sine Zeus plottere, som eneste forskjell er logo og software. Så her er det kun politikk som har lagt bånd på funksjonaliteten, ikke hardware.)

En annen ting jeg savner er skikkelig PC-verktøy for planlegging + lage ruter. Dette har jo Raymarine hatt på plass i en årrekke; hvorfor klarer ikke Simrad å få til dette?

Tak for gode indspil, ja dette med autopiloten har jeg selv overvejet en del: Enten skal jeg jo beholde den gamle AP25-betjeningspanel eller skifte hjernen ud (Simrads - ikke min egen...) til en nyere og så udelukkende have betjening via plotteren. Det er jeg lidt i tænkeboks over. Meromkostningen er cirka 10000 kroner hvis jeg vælger den løsning. Og så får jeg to huller i instrumentpanelet, der skal lappes.

Desuden overvejer jeg at have to 12-tommers i stedet for en 8 og en 12. Der er plads til en 12-tommer oppe på flyen og der bliver måske mindre glasfiberarbejde hvis jeg vælger den løsning.

Jeg er i øvrigt helt forvirret over forskellene på NSE og NSS: NSS er billigere og har touch-skærm mens NSE har "soft-buttons" men ellers er der vel ikke den store forskel - er det rigtigt?

Hvis man skal have grib-overlay, så kræver det vel internet-adgang eller hvad?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Er det ikke mulig å koble på to radarer, eller er ikke kompatibel? Bredbåndsradaren og 6kw radaren vil utfylle hverandre godt, (kort og lang avstand).

Bitteliten var inde på at jeg kúnne beholde den gamle radar/plotter og montere den oppe som separat radar så jeg havde de facto to skærme: En plotter/autopilot/AIS og den gamle CX-44 som nu dedikeret 100% radar. Det er jo også en løsning. Det er bare ikke så let at finde plads til to skærme i det lidt gamle layout på 390-eren, tror jeg. Men det er da værd at overveje hvis den samlede regning skulle blive over smertegrænsen...

Dette er så systemet med jeres indspil:

simrad_setup_3.jpg

Tanken er så at flytte CX-44 op til "overhead"-panelet og sætte NSS'en foran i kortbordet.

Ulempen med dette er vel at man ikke får radar på NSS'en hvilket også betyder, at man ikke kan bruge radar-overplay eller AIS-overlay på radarbilledet. Desuden kan man heller ikke bruge MARPA-funktionen? Ej heller broadband-radarens korte opstartstid eller bedre målseperation på korte afstande. Til gengæld sparer man cirka 12-14.000 som en ny radardome koster - + monteringen. Hmmmm....

• 5 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...