Jump to content

Opgradering af Simrad CX44 system til...?

MajorAndy

Recommended Posts

Jeg er i øvrigt helt forvirret over forskellene på NSE og NSS: NSS er billigere og har touch-skærm mens NSE har "soft-buttons" men ellers er der vel ikke den store forskel - er det rigtigt?

Det er litt flere forskjeller...

NSS 7 og 8 har integrert ekkolodd, og kun 1 ethernet port.

NSS 12 har ikke integrert ekkolodd med har 3 ethernet porter.

NSS 7,8 og 12 har ikke mulighet for ekstern skjerm.

NSE 8 og 12 har DVI utgang som kan kobles til ekstern skjerm med DVI eller HDMI (via adapter).

NSE har i tillegg til det som er nevnt raskere prosessor, mer minne og har et kraftig aluminiumschassis. NSS har plastchassis.

NSS mer lik Lowrance HDS Gen2 enn NSE når det kommer til hardware og byggekvalitet. Forskjellen mellom dem er i hovedsak at NSS touchskjerm og intergret autpilotkontroll. NSS har en software og et menysystem som er tilnærmet identisk med NSE.

Redigert av abbor (see edit history)
  • 3 uker senere...

Så er jeg blevet klogere efter et besøg hos Simrad på Båtmässan i GBG. Samt takket være (igen) god hjælp fra Peter fra Ringens Varv i Marstrand.

Nu ser systemet således ud:

simrad_setup_4_oversigt.jpg

Med dette får jeg alle fordele fra et nyt system - undtagen at kunne bruge autopilot-delen direkte fra plotteren. Det vurderer jeg ikke er udgiften værd - den gamle autopilot er helt fin til mit formål.

Systemet skal kables således: Plotterne og radaren forbindes til en ethernet hub, så de kan fungere uafhængigt og uden at begge er tændt samtidig.

simrad_setup_4_netkabling.jpg

Simnet-forbindelserne er der allerede, men AIS'en skal kobles på:

simrad_setup_4_simnet.jpg

Endelig anbefaler de at jeg skifter svingeren, da den har en begrænset levetid. Den nye (af samme model) forbindes til svingermodulet i NSS-8 og AIS'en skal have antenne og GPS-antenne:

simrad_setup_4__direkt.jpg

Så er der det med prisen, da...

Hvis jeg køber i UK sparer jeg over 25.000 DKK!! Det er ufatteligt at Simrad i Norden forventer os til at købe varerene 25% dyrere end de aælger til et andet sted i EU. Jeg aner ikke hvad de tænker på. Jeg skal til UK om en måneds tid og kan tage det meste med hjem. Skal også til USA og kan måske handle lidt her også hvis det er billigere...

Montering: Ja, måske kan jeg klare meget selv, men på den anden side er jeg parat til at betale mig fra det. Jeg har fået to tilbud, men hvad burde dette efter jeres mening koste at montere? Jeg hører meget gerne et bud fra jer, så jeg kan validere mine bud!

Andy

MA - du har kanskje VHFene fra før, men skal du kjøpe nye vil jeg anbefale at du vurderer stasjonære i stedet for RS 82. De er vesentlig billigere, gir bedre lydkvalitet (subjektivt) og har større taster og display slik at de er mye lettere å betjene (ikke minst for de av oss som ikke lengre ser så godt som vi gjorde). Om dette er lurt på flybridge vet jeg ikke - har ikke prøvd det - men innendørs definitivt. Jeg valgte en slik løsning ombord i Hannah V.

Redigert av KOB (see edit history)

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

KOB: Som Bitteliten siger, så har jeg to stationære VHF-installationer med separat højttaler. De fungerer fint og det er interessant nok den samme model VHF, som Simrad stadig sælger. Så den må fungere...

Bittliten, ja momsen er regnet med. Her er regnestykket: Priserne tv er indhentet på nettet og er ex VAT. Priserne th er Simrad listepriser ex moms (i SEk) med 10% rabat som de hidtil har tilbudt...moms tilkommer nederst. Pæn forskel på 27.000 DKK:

tabelpriser.jpg

Christel III: Når udstyret er i boks, så får du en IM. Kan jeg tilbyde en god radar med åben vinge også...?

Redigert av MajorAndy (see edit history)

KOB: Som Bitteliten siger, så har jeg to stationære VHF-installationer med separat højttaler. De fungerer fint og det er interessant nok den samme model VHF, som Simrad stadig sælger. Så den må fungere...

Jeg uttrykte meg visst litt klønete. RS 82 er selvsagt stasjonær, jeg hadde hadde RS 87 som vel er ganske lik, i Hannah II og III. Det jeg mente var at jeg etter hvert fant ut at slike "telefon-VHFer" blir litt knotete, med mindre taster og mindre display enn en "vanlig VHF". I hvert fall for mitt bruk. Da jeg skulle velge utstyr til Hannah V (Raymarine) bestlte jeg først deres "telefonvariant" (som riktignok er mindre enn Simrads), men ombestemte meg og valgte den på bildet nedenfor i stedet. Men med 2 gode VHFer ombord hos deg er det jo ingen grunn til å bytte :smiley:

img_4038.jpg

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Major Andy

Jeg ville ha sjekket priser med blandt annet www.serco.no og www.seatronic.no . Sendt over utstyrlisten din og bedt om et spesifikt tilbud.

Jeg kjøpte i høst ny HD radar fra Serco, som de innstallerte for meg.

Kjøpte ny VHF fra seatronic.no , en Standard Horizon 2100 med ekstra håndsett. Bytter ut Raymarinen.

http://nettbutikk.serco.no/store.ep

http://www.seatronic.no/kartplotter-kartplottere-c-235_2?filter_id=120

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

• 4 uker senere...

Hej igen,

Så er udstyret bestilt! Installation bliver om under 14 dage - omkring den 15. marts. Jeg så og prøvede det grundigt på bådudstillingen i Bella Center i sidste weekend og må sige, at jeg er imponeret! Efter min mening slår Simrads nye NSS-serie Raymarine og Garmmin med flere længder i øjeblikket. Skærmen, brugervenligheden og faciliteterne er helt i top og jeg glæder mig til at se det i funktion på båden. Regner med at være til stede under installationen og med at tage nogle billeder til denne tråd. Især er jeg spændt på at se integrationen af AIS og på bredbåndsradaren.

Jeg kan på det varmeste anbefale alle at se nærmere på denne NSS-serie. Den sætter nye standarder på en række områder, synes jeg. Det hjalp dog på beslutningen ar Simrad tog sig sammen og tilbød nogle priser, der var i det mindste konkurrencedygtige med at få det sendt fra UK. Det manglede da også bare. Udstyret bliver installeret af en professionel og får såkaldt "on board-garanti" hvilket betyder, at der bliver taget en USB-kopi af installationen som installatøren sender til Simrad som bevis på at det er monteret af en autoriseret tekniker. Det betyder, at garantien også dækker i andre lande og andre havne. Stor fordel. Så betaler jeg gerne lidt ekstra.

Hej Toscana, jeg har nu besluttet mig for 3G-radaren. Forskellen på 3G og 4G skulle være tre ting: Længere rækkevidde, lidt bedre målseparation og højere rotationshastighed. Sidstnævnte understøttes ikke af NSS-serien - kun af NSE og højere.

Ifølge forhandlerne henvender 4G sig til den professionelle bruger: Fisker eller tilsvarende, mens 3G skulle være helt fin til lystbåde. Jeg bruger kun radaren som anti-kollisions-udstyr, så rækkevidde på 12 Nm er mere end godt nok til mig. Og NSS understøtter som sagt ikke 48 RPM.

• 3 uker senere...

Så blev det tid til at installere udstyr!

Ikke det hele, dog. Navico har - på trods af gentagende lovninger - ikke været i stand til at levere AIS og NSS8. Forklaringen skulle være at der er tryk på og at de ikke kan følge med! Det er især udstyr til nye både, der er efterspørgsel på, så noget tyder på at der er ved at komme gang i produktionen (og salget?) af nye både i Europa.

Nå, men NSS12 og radaren kom da endelig, så vi kunne komme i gang i dag.

Kasse med NSS12. Altid dejligt ned kasser ned nyt udstyr...

nss1.jpg

Kasse med radar. Endnu bedre..

nss2.jpg

Frem med installationsmanualen og en kop kaffe

nss3.jpg

Væk med den gamle radar

nss4.jpg

Væk med repeater på flybridgen

nss5.jpg

og væk med gamle plotter i salonen.

nss6.jpg

Ledningsspaghetti - men PÆN sådan..

nss7.jpg

Størm til plotteren - yes, den virker og finder selv eksisterende kompas mm på Simnet

nss8.jpg

Eksperten går i gang på targa med at sætte kagedåsen fast

nss9.jpg

...og så er der en ny radar på plads!

nss11.jpg

Efter en genstart finder plotteren også radaren.

nss12.jpg

Ny radar i brug! Her tracker jeg tre MARPA-mål mellem Landskrona og Hven.

dejligt!

Nu venter jeg på AIS og plotteren oppe for at få afsluttet opgaven. Forhåbenlig inden påske,

nss13.jpg

Næste skridt: Installation af NSS8 på flybridgen.

Første skridt var at få skåret en metalramme. Alu med hvid forside. Her er det bagsiden, vi ser:

nss14.jpg

Og så installere transduceren og kabling til plotteren. NSS8 har indbygget sounder, men det har NSS12 ikke. Så kablet skal op til flybridgen. I med plotteren. Jo, det fungerer!

nss15.jpg

Her fra en anden vinkel:

nss16.jpg

Til sidst sætte systemet op så plotteren nede (NSS12) kan vise ekkolod-billedet. Efter lidt trial and error kommer det til at virke:

nss17.jpg

Nu mangler jeg kun AIS og tilslutning af log/temperatur. Der skulle komme en ny AIS-model, så den venter vi på. Ved ikke hvor længe.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Takk Bonus :thumbsup:

Skulle gjerne sett test av nye Raymarine e12 mot NSS12?

På radarsiden er det vel konkludert med at Simrads 4g ruler over Raymarines digitale hd på kort avstand, eller??

http://www.panbo.com/archives/2011/12/simrad_broadband_radar_4g_hands-on_1.html

Her fremgår det også at nss ikke støtter dual range radar slik nse gjør.

Jeg lurer på hvor viktig touch skjerm er på plotter. Noen som har erfaringer?

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har ikke set nogen sammenlignende tests af Raymarine men jeg ved at Peter fra Ringens Varv mener, at Simrad lige i øjeblikket er bedre end Raymarine. Eller - det sagde han til mig under bådmessen i GBG i år.

Om man kan lide touch screeen er nok en smagssag. Jeg har ikke meget erfaring, men kan se, at nogle ting bliver meget lettere - fx at udvælge marpa-mål, skrive wayponys ind, lave ruter mm. Og visse ting blivere sværere - fx kræver det tre tryk at skifte fra kort til radar og en del tryk at komme fra helt indzommet til helt udzoomet på kortet.

Jeg laver lige en lille video hvis jeg viser marpa-tracking med touch-screen og lægger den op.

Takk MA og Bonus. Om jeg skal ha nytt system skal jeg ha sterk prosessorkraft for rask zoom og 48 rpm på radar. Om det blir digital eller bredbånd er ikke avgjøren. Jeg vil ha en radar som er god på korte og lange avstander. Og da er det antakelig stor, åpen antenne som gjelder.

Furuno kommer med ny serie nå som har zoom som ipad. Ser ut som en glassbridge. Blir interessant å se

http://www.furuno.co.jp/en/news/product/20120217_001.html

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...