Jump to content

Opgradering af Simrad CX44 system til...?


MajorAndy

Recommended Posts

bredbåndsradar sener på en betydelig høyere frekvens og kan da klare seg med lavere utgangseffekt. Disse radarene er også digitale. Det er fordeler og ulemper med høyere frekvens. Rent praktisk er ulempen kortere rekkevidde samt at man ikke får RACON ekko fra fyr eller SAR transpondere. Fordelen er betydelig bedre oppløsning på kort avstand. Reklamen viser feks at man kan navigere på radar i havn. Jeg er ikke så opptatt av radar i havn. Jeg er mest interessert i hva som skjer på 1,5-3 nm avstand. Det hender også jeg bruker 6 nm range, men da oftest for å finne landkonturer.En annen fordel som er viktig for seilere er at en bredbåndsradar bruker mye mindre strøm enn en konvensjonell radar fordi sendeeffekten er lavere.

 

 

Jeg har nu lært lidt mere om dette og kan tilføje at vanlig radar udsender en puls og derefter lytter på samme antenne. Det vil sige, at antennen sender en radiobølge ud og herefter stopper og "lytter" efter ekkoet. I praksis betyder dette, at en pulsradar har en svaghed på meget korte afstande, da den ikke kan nå at opfange ekkoet fra ting, der er meget tæt på.

 

Bredbåndsradar har to antenner og sender og lytter på samme tid. Det vil sige, at den er bedre på helt korte afstande i forhold til pulsradaren.

 

Hvad angår rækkevidde, så kan jeg se, at jeg får fine returer på 8-10 Nm's afstand. Jeg kan grundlæggende "se" de samme features på samme afstand som jeg kunne med min gamle analoge radar. Så for mig er kombinationen af at kunne se bøjer og fiskenet helt ned til få meter fra båden og samtidig kunne se landmasser på 10-12 Nm's afstand helt fin.

 

Så længe radaren sidder så pas lavt som 4 meter over vandoverfladen, så bliver rækkevidden vel også begrænset, ikke? Der er vel ikke nogen fidus i at have en radar med 24 nm range og så montere den fx 2 meter over havet?

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Radarens rekkevidde avhenger også av målets høyde, men i praksis vil du kunne se 6-8 nm når radar er montert 4 meter over havoverflaten. I dette området fungerer 3/4G radaren meget godt. Jeg ville valgt denne radaren hvis jeg var i kjøpemodus.

 

I år er investeringsbudsjettet mitt benyttet til annet nyttig utstyr som daviter, baugstige mm. Men neste år? :thumbsup:

Link to post

Regnvejr og båden på land. Så var det tid til at teste udstyret lidt mere i dag. Jeg var især interesseret i rækkevidden på radaren, da bredbånbdsradarer ikke sender med særlig stor effekt og derfor har en begrænset rækkevidde.

 

Jeg trackede Crown of Scandinavian på vej til Oslo. Ved en afstand på lige over 6 nm mistede jeg AIS-kontakt med den.

 

bp_radar_1.jpg

 

Men radaren holdt kontakten helt op til 10 nm. Ganske tilfredsstillende! Jeg måtte dog stille på gain, da auto-gain ikke ville have fanget målet i så lang tid.

 

 

bp_radar_2.jpg

 

Alt i alt er jeg ret tilfreds med performance indtil videre.

Link to post

Husk at en klasse A transponder sender et VHF-signal på 12W, og da er det snaut om man ikke får inn dette på avstander større enn 6 NM. Jeg har min antenne 20 moh og ved gode forhold ser jeg båter opp mot 50-60 NM. På min forrige båt hadde jeg en liten VHF-antenne på ca 10 moh, og med den så jeg typisk A-sendere på avstand av 15-20 NM i indre Oslofjord.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Framtia: Ja, jeg havde også en forventning om at kunne se dem lidt længere væk. Men lige nu er der monteret en lille metal AIS/VHF-antenne inde i skroget (inde i overbygningen/flybridgen) og det mente installatøren var ok. Jeg har dog bedt om at få antennen op på targabøjlen og få en længere glasfiberantenne i stedet for den (kvartbølge?) metalpisk jeg har nu.

 

Så mon ikke der kommer en nm eller to ekstra på rækkevidden når han installerer den i den kommende uge?

 

Bitteliten: Det er SÅ enkelt at regulere gain på NSS. Du drejer bare på hjulet. Og der er kun et hjul at dreje på. Tryk en enkelt gang på hjulet og du justerer sea clutter. En gang til og det er rain clutter. Eller du kan bare sætte fingeren direkte på skærmen og dreje direkte på skærmen!

 

Når brugerinterfacet er enkelt og intuitivt så husker man lettere tingene. Og så bruger man det også mere. Dette er enfter min mening den rigtig store fordel med touch-skærmene.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Bitteliten: Det er SÅ enkelt at regulere gain på NSS. Du drejer bare på hjulet.

Hadde Bitteliten på besøk ombord på Lørdag og ga ham en liten innføring.

 

Jeg regulerer aktivt gain og sea / rain med hjulet, Andy. Veldig enkelt og veldig intuitivt.

Skulle tro at den største gevinsten med touch (NSS) får du når du skal bevege cursoren til et mål (kart eller radar). Der jeg med min NSE12 må bruke piltastene for å kjøre cursoren, kan du peke. Antagelig raskere og enklere.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post

Vedr rekkevidde for AIS så fant jeg noen skjermbilder jeg tok i fjor da jeg byttet fra en liten VHF-antenne 3 meter over vannet til min vanlige VHF-antenne 20 meter opp (vha splitter). Ringene på bildene under tilsvarer 6 NM.

 

På første bilde ligger jeg ved Lilla Bommen, og antenne 3 meter over vannet. Rekkevidden er altså ca 12 NM

ais2.jpg

 

På andre bilde ligger jeg på samme sted, men nå er det antenne i toppen av masta. Rekkevidden har altså økt til nær 30 NM

ais_gb_anenneimast.jpg

 

Lilla Bommen er godt skjermet mot vest, så derfor tar jeg med et bilde der jeg ligger åpent til (rett sør for Marstrand (antennen er fortsatt 20 meter over havet), og rekkevidden er der omtrent 40 NM

ais_ms_antenneimast.jpg

 

Jeg har også fått inn enkelte båter som har vært over 50 NM unna. Så jeg gjetter at du bør få en rekkevidde på minst 20 NM når du får på en skikkelig utvendig antenne.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Så kom båd-elektronik-teknikeren forbi havnen i dag og installede antenne på targaen. Og ja, der betyder så ret meget! Som jeg tidligere har nævnt havde jeg før en kvartbølge metalpisk inde i overbygningen. Nu har jeg så en glasfiber halvbølge på targaen:

 

bp_ais_3.jpg

 

 

Og det virker: Mange flere både nu.

 

bp_ais_1.jpg

 

Det længste jeg kan "se" er en båd på en afstand af 44,8 nm! Hvis jeg sammenligner med MarineTraffic så har jeg 100% dækning - ser alle både - indenfor 10-12 nm og længere væk får jeg som sagt også returer.

 

bp_ais_2.jpg

 

Nu glæder jeg mig til at tage det i brug for alvor og når jeg har fået mange flere erfaringer vil jeg komme tilbage i denne tråd med en regulær anmeldelse, der går i dybden med alle funktionerne. Hvis nogen skulle være interesserede...

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
  • 3 år senere...

Jeg vil lige opdatere denne tråd med noget, jeg har beskrevet i en anden tråd herinde. Men for historieskrivningens skyld..:

 

Jeg fik som beskrevet ovenfor installeret dette udstyr i 2012. Men jeg blev aldrig helt tilfreds med installationen af radaren og havde hele tiden en mistanke om at den var installeret forkert.

 

Montøren satte den direkte på targabøjlen som det ses her:

 

bilde

 

 

Men manualen siger, at den skal placeres højt og frit, da energien i en bredbåndsradar er meget mindre end i en traditionel pulsradar. 

 

bilde

 

 

Bevares, radaren fungerede, men jeg har hele tiden usikker på om den kunne fungere bedre. Og det kunne den. I år fik jeg endelig taget mig sammen til at montere den på en piedestal, og det har betydet en markant forbedring. Længere rækkevidde, bedre målseparation og klarere billede. Så det var helt klart det rigtige.  

 

bilde

 

Dette blot for at sige til alle, der enten har eller påtænker at anskaffe en bredbåndsradar, at der altså skal tænkes over placeringen hvis du har en hardtop eller flybridgebåd!

 

 

Radaren før:

 

bilde

 

Radaren nu:

 

bilde

 

 

 

 

Link to post

Major Andy, klarer du å få tatt noen bilder av hele fly'en fra siden mest mulig horisontalt, slik at vi kan se hele linjen fra radarantennen og framover? Det må vel være fly'en med innredning som skygger for radaren under horisontallinjen? Selve targa'en som antennen er montert på burde vel ikke influere ... ?

Link to post

Jeg måtte jo selvfølgelig ut og ta et bilde. Har forsøkt å line opp dette bildet så godt som mulig slik at anleggsflaten til radaren følger horisontallinjen.

 

Slik ser det ut hos meg idag. Ut ifra dokumentasjonen som Major Andy klippet inn, er min installasjon ikke perfekt. Men, er den god nok?

 

bilde

Link to post

Jeg skal se hvad jeg kan finde af billeder.

 

Men som der står i manualen, så vil noget af energien også reflektere fra targabøjlen når den er placeret direkte på den. Næppe så meget som hvis det er en hardtop, men noget forsvinder helt sikkert.

 

Se også her om hvor højt den bør løftes i forhold til BREDDEN af taget/hardtoppen (og må så også til en vis grad gælde targa)

 

bilde

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...