Jump to content

Hvor får jeg kjøpt teak


Morten_L

Recommended Posts

Jeg holder på å innrede seilbåten min :smash: og har derfor bruk for masse materialer, det meste har jeg fått kjøpt, men jeg sliter litt med å få tak i teak til lister osv til en levelig pris. Jeg har tilgang på alt av snekkermaskiner så den kan gjerne komme i stokker (eks 2*4"). Joeg holder til i Kristiansand men kan få hentet ellers i landet hvis det er nødvendig.

 

Hilsen Morten

Link to post
Share on other sites

Når du bor i Kristiansand så er det jo it lange veien til Maritim i Arendal da .Der har dem lister som du spør etter men billi , humm. Kan vel gå til Bygger'n og Maxbo og kjøpe Miroku .Etter det jeg har hørt skal det være like bra som teak , men billigere .Også har du merantin plater da ,som du kan kutte til etter behov ......

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ha nevnt det i en annen tråd nylig; Sjekk med Interwood A/S i Drammen. De har ikke noe hjemmesider, men du finner kontakt opplysninger her; http://www.infoside.no/interwood/

Jeg har kjøpt noe teakfineer til OK pris der. Interwood A/S var underleverandør til nytt dekk på Christian Radich for noen år siden.

Fikk så vidt en kikk inn i hallen deres en gang, og da var det i hvertfall ett rikt utvalg av de dimensjonene du er ute etter. Fikk hakeslepp der, paradis for en gjør-det-selv båteier.

Forøvrig er det et veldig lite populært firma blandt våre verdensfrelsende politikere, men firmaet påstår å ha "sin ved på det tørre".  Om de har konkurransedyktige priser på "teak-tømmer" har jeg ikke peiling på, men jeg vil anta at grovskjært teak-plank rett fra Burma er billigere enn glattkant hos en vanlig trelasthandler. Jeg regner med du må være selvstendig næringsdrivende for å handle der, men det omgås greit om du kjenner noen i bransjen.

Link to post
Share on other sites

Morten; Kjører du ut Vågsbygdveien og tar av til høyre på Langenesveien finnes der ett lite snekkerverksted på høyre siden av veien noen hundre meter etter gamle Smiths Auto. Verkstedet er rett over veien til en trelast/byggevarebutikk som jeg ikke husker navnet på (ABI???). Har selv handlet mahogny der i plankformat til en rimelig penge, om de har teak vet jeg ikke.........

Link to post
Share on other sites

Hei

Litt OT.

Kjøpte 1,85 m. teakplank 10 x 145 m/m

på Billingstad Trelast i dag.

Kr. 436,-  :headbang: :headbang: :headbang:

Men det er jo til båten. :wink:

mvh

giver

Det kost pæng ja.... Dæven døtti mæ det va dyrt... Tror jeg skal ta med meg noen meter med teak til moderlandet. Jeg kjøpte 22 teakstaver i 20x45x1000mm, det kostet meg 400 kroner, skal bruke det til nytt "nebb", det gamle var knekt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Innredningen på Hantoen trenger fornyelse, og jeg har tatt et par runder til Arendal for å få tak i teaklister. Men jeg er sjokkert over hvor mye jeg sparer på å kjøre den ekstra mila østover fra Maritim til Lona Listehøvleri! Noen priseksempler:

 

Hjørnestolpe 37x37 m/13,2mm spor:

Maritim: 202,00 pr m

Lona: 107,50 pr m

 

Bordkantlist 15x24 m/13,2mm fals:

Maritim: 68,00 pr m

Lona: 36,25 pr m

 

Plattformlist 20x62

Maritim: 178,00

Lona: 93,75

 

I tillegg har Lona et usedvanlig godt utvalg av teak i ymse størrelser. Blant annet fant jeg de L-formede listene jeg trengte til å kante dørblader med til kr 20,00 pr m, og slapp å høvle ned den ene siden av en U-list (som kostet meg kr 56,00 pr m på Maritim).

 

Maritim har mye annet, ikke minst fagkunnskap som en nesten førstereis tungmatros har stor glede av. Men teak kommer jeg til å kjøpe på Lona fra nå av.

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Men teak kommer jeg til å kjøpe på Lona fra nå av.

<{POST_SNAPBACK}>

Er enig med deg at der er kjempeutvalg på Lona, med billige priser. Jeg har også fra tid til annen når jeg har dårlig tid og ikke kan rekke listehøvleriet avtalt hva jeg skal ha, så ligger pakka på utsida for henting når det passer meg. Kundevennlig !!

 

For de som ikke er kjent med Lona, kan jeg også nevne at de også har en del produkter innen mahogny....

Link to post
Share on other sites

noen er sjokkert over priser, eg er sjokkert over

denne teak-fikseringa! :rolleyes:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg tror vi trenger regnskogen i fremtiden også, så jeg kommer ikke til å bygge en ny båt i teakplank. Men det er ikke uvesentlig å komplettere og reparere den eksisterende innredningen med tilsvarende materiale som finnes der fra før.

 

Til huset mitt har jeg blitt kunde hos Øydna Bruk som leverer materialer i norsk hardved. Heltre bjerkegulv er bare lekkert, og med litt tilpasning kan plankene brukes til diverse innredning i huset.

 

Skulle jeg på mine gamle dager (som ennå er noen år unna) komme på den ide å innrede en båt fra scratch hadde jeg gjerne brukt bjerk rund baut. Bjerkefiner er den sterkeste fineren du får tak i, derfor lages transportkasser helst i bjerk. (Iflg en kunde som lever av å levere holdbare finerkasser.)

 

Helst vil jeg ha sertifisert plantasjeteak, men i første omgang er nøden å finne teaklister i det hele tatt. Vi båtfolk må nok være med på å ta ansvar for at regnskogen som jordens lunger kan sørge for at vi kan puste oksygen i fremtiden også. Og det betyr i neste omgang at vi må sjekke hvor teaken vi bruker kommer fra.

 

Men heltre bjerk er nydelig!

 

Bjaas

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...