Jump to content

Vurderer denne båten: Mørejet 30 Synspunkter

ollebolle2

Recommended Posts

Som tittelen nevner vurderer jeg å kjøpe meg en Mørejet 30. Tenkte å se på denne:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=27543018

Synes det ser lovende ut på bildene, men det er 1. geneerasjon med aluminiumsprofiler rundt overbygget\ruter som ofte lekker på desse..

Ellers er dette gode båter og her er det relativt ny maskin også.

Noen som har erfaring med denne motoren og spesielle sjekkpunkter?

Ellers noe spesielt med båttypen som bør sjekkes?

Kan nevnes jeg var og kikket på et annet eksemplar forrige uke som såg bra ut på finn i samme prisklassen, men der ble jeg skuffet ja.. Håper på bedre utfall her.

Du kan forvente at orgiginal skotteduk henger løst, virker som limet de brukte løste opp skumgummien.

Ellers er det vel ikke bare vinduslister som ble endret ca 1987, skroget ble vel også endret/forsterket.

Det er en svært god båt, stabil, lavt tyngdepunkt, tåler endel ruskevær uten at farten må reduseres så mye.

Når det gjelder båten du henviser til blir jeg alltid litt skeptisk når selger ikke har med bilder av motor.

Kan gjerne være lurt å vente til over påske i forhold til at det gjerne kommer noen flere på markedet.

Lykke til med båtjakten.

:o)

Hei, Hadde ein slik båt i 10 år 1981 mod.

Vindus settet opp blei skifta til enkle vindu i ca 1984.

Skroget blei oppdatert for hekkaggregat + vindua blei skifta til runde hjørner ca 1986.

Sjekk for lekkasjer i/rundt vindu, spyl skikkelig på vindua oppe og sjekk.

Sjekk og skyvedøra med glidere.

Er også skeptisk når det ikkje er bilder av motor.

Står ikkje noko om det er Bravo 2 eller Bravo 3 drev, Bravo 3 har vel vore ein del trøbbel med.

Ellers er dette ein kjempegod sjøbåt på alle måter.

Syns at det hørdes litt merkelig at denne båten ikke gjorde mer enn 28knop med 300 hk

Syne og det var litt rart med 28 knop.. En kamerat hadde ein slik med 7.3 D-tronic men da med sternpower drev. Da er det hyd gir på innsiden. Plenti krefter og hiver båten meget lett i plan. Motoren er vel rimelig god. Det er el insprut og chip bar til vel 400 hk. Men da tar drevet sikkert kveld. Om det er Bravo 3 drev på den båten styr unna. Er det 2 drev er det vel ok. Båten veier vel 5.5 tonn.

Opplevde at båten slo litt i sjø men virker solid likevel.

Medlemmet som hadde denne båten innpå her hette vel Starpowr. Han kan di sikkert kontakte å få masse nyttig info ang båttypen.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Hei

Kjører en slik mye. Vi har 200 hk og max 25 knop - masj rett over 20. Høres ikke galt ut med 28 som marsjfart, men hvis det er maks har den antakelig feil propell.

Båten i annonsen ser ut tiil å være mye båt for pengene. Interiøret ser ut for å ha vært slipt og oljet igjen, orginaltrekket tror jeg var bers, så den drittjobben har han gjort.

Tror ikke den radarbøylen er orginal, så det ser ut for at han som har hatt denne båten har lagt sjelen sin i den.

Hadde en i vekta (kalibrert) - 200 hk volvo 0g ca 500 l diesel på tanken samt endel utstyr ombord. Den var 4800 kg.

Jeg liker båten godt til allsidig bruk. Det er en båt for å bruke, og kanskje ikke pyntebåt..

Vår er fra 2003 og vinduene er tette.

Mons

• 2 uker senere...

Det ble kjøp av denne båten.. Det er lekkasjer rundt vinduene, og diverse plukk å utbedre, men den var godt utstyrt og teknisk bra stand.

Snakket med forrige eier (3. ledd nå siden) og motoren var overhalt før den ble satt inn i denne båten på 500 timer (nå 900) og han mente den skulle jeg ikke bekymre meg for..

Har likevel litt bange følelser mht motor\fart. Greit at motoren er endel tyngre enn en VP 200hk og har 4 batterier i båten, men likevel burde den vel hatt mer fart?? En bekjent har VP AD41 og får vel 25 på max. Eg får 28. Max turtall er 3800 og ved 3000 har en 21knop. Ser ut som jeg brukte 300L på 110nm i går på hjemreisen, så noe høyere forbruk enn forventet...

Gratulerer med ny båt.

Er enig i at forbruket synes noe høyt. Har selv erfaring med samme båt med 4,2D-tronic, fast aksling.

toppfarten var vel ca 25 knop.

Pleide å gå med ca 20 knop.

Forbruket lå da ganske nøyaktig på 1,8 liter pr. nautisk mil.

Hvis dine målinger er korrekt har du et forbruk på 2,7 l/nm. Det var en heftig differanse.

Greit at motoren er ganske tung, men samtidig er det vel drevinstallasjon som normalt gir en gevinst i forhold til forbruk.

Men nå er min erfaring basert på det "nye" skroget som kom ca 1987, det er mulig det er mere lettdrevet.

Har en følelse av litt feil utveksling og eller feil propell her. Virker som dei har satt på en "lett" propell på drevet får å få den lettere i plan uten bruk av flaps og eller trimming av drevet. Her er det vel muligheter for å prøve andre propellere.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

• 2 år senere...
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...