Jump to content

Svært varierende pris på Sikaflex 291!


Lars H.

Recommended Posts

Når det gjelder pris på produktene det snakkes om i denne tråden, er vel det litt relativt. Men å kjøpe en patron på 310ml når jeg ikke trenger særlig mer enn det en legger av tannkrem på tannbørsten for en tannpuss, blir det dyrt.

 

Så da kommer spørsmålet om oppbevaring av resten av tuben eller patronen. Neste gang en skal bruke litt av stoffet, er det garantert hardt i tuten, og etter lengre oppbevaring langt inn i beholderen også. Selv har jeg alltid oppbevart feks. Sikaflex 291 godt pakket inn i plast i kjøleskapet for å hindre tilgang til fuktighet og høy temperatur. Men har dette noe for seg i det hele tatt? Og hva med kuldegrader, hvordan blir disse stoffene påvirket av det? Er disse produktene som ferskvare å betrakte, også i uåpnet emballasje?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Alle PUR-MS-Silikon tåler ned til minus 30 grader uten å få skader, men her skal jeg innrømme at jeg er litt usikker på langtidslagring. Jeg vil tro at produktet helst ikke skal fryses over lengre tid. På alle tekniske datablad for slike produkter står laveste lagringstemperatur som 5 grader og jeg forholder meg derfor til det. Derimot tror jeg nok kjøleskap er perfekt siden alle reaksjoner går saktere jo lavere temperatur.

Alle slike produkter er ferskvare og har en utløpsdato påstemplet. Dette er en datostempling som tar høyde for alle verdens temperaturer og luftfuktighet slik at i Norge holder de som regel det dobbelte av angitt utløpsdato bortsett fra silikon(vi har ikke 40 varmegrader og 90% luftfuktighet til vanlig).

Silikon er litt spesielt og man merker ikke forandring på massen, men herding av produktet ved bruk går saktere og saktere til produktet til slutt ikke vil herde. Tommelfingerregel er å ikke benytte silikon som er eldre enn 6mnd over utløpsdato. MS og PUR vil gradvis bli hardere og man merker godt når de ikke lengre er brukende. De herder fra bunnen om tuben ikke er åpnet grunnet fuktighet som kommer mellom patronen og stempelet. Selve plasten i patronen er heller ikke 100% diffusjons-tett.

 

MS-PUR-Silikon trenger fuktighet for å herde, mens akryl, som er vannbasert, herder ved uttørring.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

 

I stedet for å bare fokusere på elastitet kan kameraten din be om teknisk datablad på begge produkter og sammenligne hvor egnet de er. Det står mye om et produkt i et teknisk datablad og man skulle vært mye flinkere til å spørre om det når man kjøper kjemiske produkter. Jeg legger merke til at Biltema bare her HMS tilgjengelig på nettsiden sin, det er for dårlig. Et teknisk datablad avslører som regel uærlig markedsføring av et produkt !

 

 

 

Om jeg fikk et datablad fra produsent av et slikt produkt i handa, hadde jeg hatt like god peiling på om det er bra eller ikke som uten å ha sett det.

 

Vet ikke om jeg skal tolke inlegget som om produktet er dårlig, eller om du bare kritiserer den manglende utdelingen av datablad og at produktet er bra?

 

Har hørt flere som skryter av akkurat dette produktet til Biltema.

Har "Daycruiser", er "folk i båt", opptatt av kortsiktig glede i form av fartsrus, beryktet for å bruke den fryktelige paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

Du verden, her er det virkelig spisskompetanse :thumbsup:

 

Drister meg til et lite spørsmål: Har et pumpehus i hard plast, sort på farge, vet ikke hvilket plastmateriale.

 

I overgangen mellom pumpehus og slangestuss for utløpet har det ligget en liten mynt og snurret med det til følge at det har oppstått to små hull.

 

Er det noen av de nevnte produkter som er egnet til å tette dette? Det er snakk om bare noen millibars trykk, men stoffet må jo lime godt til plasten.

 

Takknemmelig for tips.

 

Ikke for å spore av, men må bare gjette på at du, Johannes, skal lime pumpehuset på vaskemaskin eller no i den duren der?!

 

:giggle:

Redigert av timon90 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke noen ekspert på limtyper, men har prøvd

å lime mye rart.

Til det pumpehuset av plast kan det være verdt å prøve

et epoksykitt som ihvertfall Jernia solgte før i

noen gule beholdere.

Ved å dra det ferdigblandete kittet over bruddstedet til

det heftet, fikk jeg limt flere lekebilunderstell der jeg hadde

gitt opp andre limtyper.

Limet ble veldig sterkt også.

Om plasten løses av aceton, kan du bruke vanlig plastlim.

Link to post
Share on other sites

Har faktisk fått tak i sika på Europris (eller fattighuset som min far kaller det :giggle: ) for under 90kr.

Har også brukt Unifix fra Montér, som er en god del billigere enn Sikaen og tilsvarer superfiks til Casco.

Livet är inte bara sprit.....kroppen måste ha øl också..

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har en stund letet lenge etter folk som har greie på fugemasser/fugelim etc. og her traff jeg virkelig spikeren på hodet! :)

Takk til google og båtplassen.no :)

 

Til poenget: (Er vel ingen hemmelighet at mitt spørsmål i hovedsak går til Vanntro)

 

1. Ha er din mening om Tec7? Overpriset? Kan det faktisk brukes til "ALT" som det loves?

 

2. Har du hørt noe om Biltema BT Multibond (som skal være en konkurrent til Tec7, bortsett fra at Multibond frarådes å bruke steder som har kostant kontakt med vann)

 

La oss si jeg skal lime/fuge fast en kleshenger av plast rett på gelcoat. Får man best resultat ved å bruke feks. passende lim til plast og maritime miljøer, for så og fuge rundt med en silikon i etterkant, eller finnes det faktisk produkter som gjør alt i samme slengen?

 

Jeg har ett par patroner med Tec7 og ifg. beskrivelsen og ryktene så er jo denne best på det meste, siden den rett og slett kan brukes over alt. Selv under vann. La oss si man i dette tillfellet ser bort fra prisen. Er det en god allrounder til alt av fugejobber en vanlig menigmann kan komme borti når det gjelder båt og hjem?

 

Du nevnte tidligere at bakdelen med Tec7 (tror det var du som skrev det) er at den er noe hard, og dermed egner seg dårlig til vibrasjonsutsatte steder. Stemmer det?

 

Så til slutt:

Det er altså fugemasser av "MS-Polymer" som er det "hippeste" innen fugemasser og som har de beste egenskapene generelt sett?

Jeg har dog fått med meg at akryl fugemasser er noe man bør holde langt borte fra vann og marine miljøer, da disse kun bør brukes innendørs eller steder uten store mengder fuktighet.

 

Beklager litt rotete og surrete innlegg her, men jeg er faktisk over middels interissert i mer kunnskap hva fugemasser/fugelim anngår, så jeg håper du tar deg tid til å mate meg med enda mer innfo :)

 

Jeg regelrett digger å chatte med folk med skikkelig kunnskap, og når man attpåtill slipper å betale for ekspertisen, så blir jo alt bare rosenrødt :flag:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Ups....her var det mange spørsmål på en gang.

 

Jeg forsøkte å finne noe jeg hadde lagt inn tidligere, men finner det ikke. Legger det ut på nytt:

 

Akryl: Vannbasert produkt, herder ved at vannet fordamper, krymper ved herding, lite elastisk og lav kohesjonstyrke, overmalbar, enkel å bearbeide.

 

Silikon: Basert på silikonoljer, herder ved fuktopptagelse, ingen krymp, høy elastitet og god klebeevne, sanitære varianter tilsatt muggsopp drepende middel, kan ikke overmales, god UV-bestandighet, lav egenstyrke og derfor lite egnet som lim.

 

Polyurethan: Basert på polyurethan og polymerer, herder ved opptagelse av fukt(luft+ materialfuktighet), finnes i lav og høyelastiske varianter, generelt god heftevne, inneholder løsemidler og isocyanat, overmalbar, ikke muggsoppbestandig, krymper noe ved herding.

 

MS-Polymer: Basert på silan og polymerer, herder ved opptagelse av fukt(luft+ materialfuktighet), finnes i lav og høyelastiske varianter, generelt god heftevne, løsemiddel og isocyanatfri, overmalbar, begrenset muggsoppbestandighet, god UV-bestandighet, ingen krymp ved herding.

 

Når det gjelder alle disse variantene inndelt ved råvarebasis så finnes det et utall varianter innen de forskjellige råvaregruppene.

Ser man på Tec7 så er det en MS-Polymer. Det er en hard og lite elastisk variant. Om man har stor tiltro til merket så har de også noe kalt Flex7 som er en mykere type.

Jeg skal ikke begi meg ut på å vurdere kvaliteten av de ulike merkene da dette faktisk også kan varierer fra tube til tube da det faktisk ofte ligger flere produsenter bak produksjonen av samme merke av og til. Derfor skal jeg begrense meg til å si følgende: Ønsker du et sterkt lim hvor delene ikke beveger seg så mye i forhold til hverandre skal du velge en hard type. Ønsker du en god tetning hvor mye bevegelse forekommer skal du velge en myk type. Bare i vår produksjon ligger det nå ca 20 forskjellige varianter av MS-Polymer så det er mye å velge i, men for privatmarkedet blir dette alt for mye å velge mellom. Dette er også grunnen til at enkelte leverandører forsøker å gjøre det lettere og skriver "Ett produkt til alt".

Om jeg mener Tec7 egner seg til alt? Nei, men det er ikke noe feil med å forsøke. Selv mener jeg de har valgt et produkt som blir for hardt til å markedsføres på denne måten og det har de egentlig stilltiende sagt seg enig i selv ved å introdusere Flex7. Her har de valgt et produkt som ligger helt i den andre enden av skalaen, så for egen del ville jeg valgt noe midt i mellom(hardhet) for å markedsføre på en slik måte. Jeg vil også få tilføye at alle MS polymerer har så gode generelle egenskaper at det skal mye til for at noe går helt feil. Vær for øvrig oppmerksom på at mykgjorte plaster og gummi kan være meget vanskelig å få limt. De kan ha u-polare overflater som lim generelt ikke får adhesjon til og de kan ha mykgjørere i seg som vandrer over i limet på sikt og gjør plasten sprø og limet seigt.

 

Er Tec7 overpriset, ja det vil jeg si med største sikkerhet.

BT Multibond googlet jeg nå og kan med sikkerhet si at det er en høy-elastisk MS med samme egenskaper som Flex7. Altså i andre enden av skalaen.

Unifix som selges av Montèr er et produkt som legger seg midt i mellom(bare for å ha nevnt en annen variant).

 

Når det gjelder at BT fraråder å benytte Multibond der det har konstant vannpåvirkning så er det fordi de er ærlige. Ingen fugemasser har godt av konstant vannpåvirkning, men det fleste velger å overse det fordi reaksjonen går så sakte at det antagelig ikke får noen praktisk betydning. Saltvann er enda verre og mer aggressivt, men MS er likevel det mest benyttede produkt for tetning av skroggjennomføringer. Så jeg tror ikke du skal la deg skremme av at Biltema gjør som produsenten anbefaler og skriver at man bør unngå å benytte produktet der det er konstant vannpåvirkning.

 

PS.

Står det "Hybrid" bak på tuben så er det ikke en MS, men hybridene har samme egenskaper. Følgende faguttrykk på Hybrider:

 

SPURS: Relativt nytt produkt, basert på polyurethan, men med så lavt innhold av løsemiddel og isocyant at det ikke er merkepliktig. Vanskelig å produsere med jevn kvalitet.

 

POPS: Relativt nytt produkt, produsert med samme råmaterialer som MS-Polymer, men med litt andre gruppe-endinger når de polymeriserer. Dette påvirker materialets beskaffenhet og egenskaper. Blir gjerne mykere å jobbe med før herding enn MS-Polymer ved lave temperaturer

 

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig takk for svar Vanntro!

 

Du har gjort livet mitt enklere å leve, samt at jeg endelig fikk bekreftet mine mistanker om Tec7 samt markedsføringen dems om at den kan "brukes til "alt".

 

Det er vel med dette som alt annet. Det er bedre å kjøpe ett produkt til hvert enkelt formål, enn å kjøpe ett alt i ett produkt å bruke til alt.

Stemmer det da at du mener at Tec 7 kanskje bør rette nesen mot uerfarne og amatører samt hobbyhåndverkere etc. som ikke bruker fugemasse hver dag, og ett egendefinert produkt til spesielle oppgaver til proffesjonelle som hele tiden vil ha det beste resultatet?

 

Bøyer meg i støvet for din viten anngående dette, å så langt har du gitt meg sjelefred :wflag:

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Stemmer det da at du mener at Tec 7 kanskje bør rette nesen mot uerfarne og amatører samt hobbyhåndverkere etc. som ikke bruker fugemasse hver dag, og ett egendefinert produkt til spesielle oppgaver til proffesjonelle som hele tiden vil ha det beste resultatet?

 

Novatec "retter nesen" mot det vi populært kaller DIY(Do it yourself) og har hele veien søkt å selge produktet i det markedet. At veldig mange "semiproffe" håndverkere benytter produktet(med semiproffe mener jeg håndverkere som ikke er spesialisert på fuging) skyldes den enorme publisiteten det er rundt merket i DIY. Et produkt som henvender seg mot proffmarkedet benytter sjeldent bilder på patronen, heller ikke uthever de ting som "Båt-bil-hus-caravan".

De som benytter fugemasser og elastiske lim i store kvanta kjøper ikke Tec7, heller ikke noe annet Novatec produkt. Det betyr ikke at produktet ikke er bra, men de trenger leverandører som kan tilby langt flere varianter og farger samt priser som er brøkdelen av hva man må betale for Tec7. De henvender seg heller ikke til distributør, men direkte til produsent. Markedet har også en proff del som benytter mindre volum, men likevel trenger det store utvalget og de henvender seg til festemiddel distributører som ikke handler med det private markedet i noen særlig utstrekning.

 

Du finner hovedsaklig bare DIY i byggevarehandelen(de som har trelast samt jernvare), men hos leverandører slik som Tromas, Bygg og Industriverktøy, Montasjemateriell, etc. vil du finne en større andel rene proff produkter. Disse proffbutikkene har som regel også Tec7 i hylla, men det er for å serve snekkere etc. som bruker lite av disse produktene og blir "lurt" av markedsføringen. De er gjerne kunde i disse butikkene fordi de bruker masse skruer, verktøy, arbeidsklær osv.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...