vestover Startet 1.April.2011 Link til dette innlegget Startet 1.April.2011 Hei På seilbåten min er en jernkjøl. Det er kun en offeranode på propellakselen og det har gått greit tidligere, men nå bor jeg en del i båten og jeg har begynt å gruble litt angående landstrøm og evt.strøm i vannet i havna. Har sett at anoden blir spist opp på en havn hvor det nesten ikke brukes strøm, og anslår at denne er borte nå. Kjølen står som sagt ubeskytta, og jeg begynner å kjenne litt på det. Har jeg hastverk med å få båten på land og skifte anoder? Er det fare for at kjølen eller boltene tæres og ting begynner å gå galt? Dette har tidligere ikke vært min jobb, så om noen kan fortelle meg hvor i Oslofjorden jeg kan få gjort dette, og litt om hvordan det gjøres, vore det flott. Båten står altså på vannet, og det bruker den å gjøre. Vet ikke helt når den skal opp for stoffing etc - er det krise om jeg utsetter dette til seinere på sommeren, eller er det skadelig at den ligger i vann så lenge? Lenge siden den har vært oppe og blitt skrapt ned, så ser for meg litt jobbing - men lurer fælt på om jeg kan utsette det noen måneder. Sitér dette innlegget Link to post
vestover Svart 1.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Legger til et spørsmål til - om en kan skifte disse anodene selv. Håper på svar, har nesten mareritt om en kjøl som løsner. Ikke godt for min gamle "rundskroga" båt! Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Hei. Vis du har misstanke om at sinken er vekk,så ville jeg tatt opp båten og satt på ny,event. satt på en eller to ekstra som festes på kjølen. Og ja,dette er en jobb du lett kan gjøre selv vis du får opp båten Hansi_ Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Anoder kan du vel skite selv. At jernkjølen plutslig skal forsvinne, kan du ta helt med ro. Den holder sikkert 150 år til. Kjølboltene kan være dårlige, men trolig ikke. Hva slags båt har du, og byggeår? Denslags informasjon er av interesse for å kunne gi mer utfylleden svar. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Anoder kan du vel skite selv. Sikkert, men hva slags kost anbefaler du for å klare dette? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Smurph Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Kjølen din er støpejern, og støpejern ruster faktisk veldig sakte. Dvs, det dannes fort overflaterust, men det tar laaang tid før den blir "spist opp". Du bør forøvrig fint klare å dykke ned og skifte anodene selv, hvis du er i sånn noenlunde form. Seff best med SCUBA-utstyr, men du klarer det sikkert med fridykking også. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
toholthe Svart 1.April.2011 Link til dette innlegget Svart 1.April.2011 Om anoden er borte og båten ligger stille fester du en El kabel i akslingen på motoren og den andre enden i en anode. Så hiver du anoden i sjøen. Få på ny anode ved første anledning. Kjølen er ikke elektrisk kontakt med landstrømen, så dette skulle ikke være noe prob. Har du vanligvis anode på kjølen også, så følg trikset over. Fest i kjølbolten. T Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.