Jump to content

jernkjøl, tæring, slipp og stoffing!

vestover

Recommended Posts

Hei

På seilbåten min er en jernkjøl. Det er kun en offeranode på propellakselen og det har gått greit tidligere, men nå bor jeg en del i båten og jeg har begynt å gruble litt angående landstrøm og evt.strøm i vannet i havna. Har sett at anoden blir spist opp på en havn hvor det nesten ikke brukes strøm, og anslår at denne er borte nå. Kjølen står som sagt ubeskytta, og jeg begynner å kjenne litt på det. Har jeg hastverk med å få båten på land og skifte anoder? Er det fare for at kjølen eller boltene tæres og ting begynner å gå galt?

Dette har tidligere ikke vært min jobb, så om noen kan fortelle meg hvor i Oslofjorden jeg kan få gjort dette, og litt om hvordan det gjøres, vore det flott.

Båten står altså på vannet, og det bruker den å gjøre. Vet ikke helt når den skal opp for stoffing etc - er det krise om jeg utsetter dette til seinere på sommeren, eller er det skadelig at den ligger i vann så lenge? Lenge siden den har vært oppe og blitt skrapt ned, så ser for meg litt jobbing - men lurer fælt på om jeg kan utsette det noen måneder.

Anoder kan du vel skite selv. At jernkjølen plutslig skal forsvinne, kan du ta helt med ro. Den holder sikkert 150 år til. Kjølboltene kan være dårlige, men trolig ikke. Hva slags båt har du, og byggeår? Denslags informasjon er av interesse for å kunne gi mer utfylleden svar.

Kjølen din er støpejern, og støpejern ruster faktisk veldig sakte. Dvs, det dannes fort overflaterust, men det tar laaang tid før den blir "spist opp".

Du bør forøvrig fint klare å dykke ned og skifte anodene selv, hvis du er i sånn noenlunde form. Seff best med SCUBA-utstyr, men du klarer det sikkert med fridykking også.

Bundin er bátleysur maður

Om anoden er borte og båten ligger stille fester du en El kabel i akslingen på motoren og den andre enden i en anode. Så hiver du anoden i sjøen. Få på ny anode ved første anledning. Kjølen er ikke elektrisk kontakt med landstrømen, så dette skulle ikke være noe prob. Har du vanligvis anode på kjølen også, så følg trikset over. Fest i kjølbolten. T

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...