Jump to content

OMC 521cc, tomgang.

laffus

Recommended Posts

Hei

Jeg har en -96 modell 25hk Evinrude, og en kompis av meg har en 2000 30hk Johnson.

Disse motorene er tilsynelatende veldig like, og har tilsynelatende samme feil.

Når motoren er kald så starter den, men går ikke helt på tomgang, men det gjør vell nesten ingen to-taktere på kald motor.

Problemet kommer når motoren er halv varm, eller når motoren stoppes (stopper av seg selv). Da blir den ett h******e å få start på igjen. :headbang:

Den kan gå en halvtime, og fremdeles ha samme problem, så er vell kansje ikke bare halvvarm som er problemet :rolleyes:

Den må tynes i gang med priming og bensinpomping. MEN når den først starter etter litt jobbing, så går den helt fint, og da kan den gå helt fint resten av dagen.

Det virker som at den ikke får nok bensin på lave turtall (men her kan jeg selvsagt ta feil). Den blære på bensinslangen blir bløt, og det virker som den primepompa på motoren ikke biter.

Jeg har hatt oppe bensinpumpa for å se om det var dårlig membran der, men det så helt fint ut. Jeg har og prøvd med forskjellige tanker.

Noen som har erfaring med disse motorene? Om to motorer har samme feil, så må da dette være en kjent sak? :yesnod:

mvh Lars

Bernt her på forumet har vel god erfaring med disse tror jeg!

Du har vel ikke en lufteskrue på tanklokket som du har glemt å åpne, sjekka at pila på slangeblæra peker mot motoren? Bare begynne med det enkleste først. Disse motorene har vel et rykte på seg for å være særs driftsikre!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Bernt her på forumet har vel god erfaring med disse tror jeg!

Du har vel ikke en lufteskrue på tanklokket som du har glemt å åpne, sjekka at pila på slangeblæra peker mot motoren? Bare begynne med det enkleste først. Disse motorene har vel et rykte på seg for å være særs driftsikre!

Motoren er veldig grei når den først går. Forrige eier, som er den eneste før meg, garanterte at den ikke var gått mer enn 25 timer siden den var ny når jeg overtok den i fjord... :rolleyes:

Tanken har ikke lufting, men selv om jeg letter på tanklokket, så hjelper det ikke...

Jeg har som sagt prøvd med to tanker, og da også med annen slange og pumpe. Dette hjalp heller ikke.

Jeg betviler at feilen ligger i drivstoff systemet før motoren :confused:

Det var noen av disse som kom med dårlig bensinpumpe membran: Membran i pumpa delaminerte seg så de blåste seg opp som en ballong

Dette ser du bare vist du er lynrask på demonteringen av pumpa, du kan gni membran mellom to fingre for å kjenne om gummien er løs .

Har du sort plast lokk på toppen av forgasseern ?

Bernt

Det var noen av disse som kom med dårlig bensinpumpe membran: Membran i pumpa delaminerte seg så de blåste seg opp som en ballong

Dette ser du bare vist du er lynrask på demonteringen av pumpa, du kan gni membran mellom to fingre for å kjenne om gummien er løs .

Bernt

Takker for svar! :thumbsup:

Skal sjekke når jeg kommer hjem fra jobb! Husker ikke sånn i farten om det var noe plast på forgasseren, men jeg tror ikke det?

Vil man tydelig kjenne at membranet er delaminert?

Mvh Lars

Hei du, jeg hadde en 6 hk Johnson med primestart, den var også tungstarten når primeren ikke fungerte som den skal, dog ikke når den var varm. Nå husker jeg ikke hvordan innsugsmanifolden ser ut på din motor ,men trikset på 6 hk var å holde igjen litt for innsuget emulere choke med hånda, det hjalp veldig for meg da den startet umiddelbart(da kald motor). Så sjekk primerfunksjonen, selv om den i utganspunktet skal ha lett for å starte varm uten noe ekstra.

Hei du, jeg hadde en 6 hk Johnson med primestart, den var også tungstarten når primeren ikke fungerte som den skal, dog ikke når den var varm. Nå husker jeg ikke hvordan innsugsmanifolden ser ut på din motor ,men trikset på 6 hk var å holde igjen litt for innsuget emulere choke med hånda, det hjalp veldig for meg da den startet umiddelbart(da kald motor). Så sjekk primerfunksjonen, selv om den i utganspunktet skal ha lett for å starte varm uten noe ekstra.

Hei

Den prime funksjonen tror jeg fungerer bra.

Når jeg pumper mer enn 2-3 ganger, så renner det bensin ut av innsuget, så reger med at den får nok! :thumbsup:

Jeg kan holde en hånd forran innsuget, da det er helt åpent uten noe filter.

Kan jo prøve det en gang...

Men som sagt, når den er kald starter den :tongue: er mere problemer når den ikke er så kald lengre... :confused:

mvh Lars

Bernt

Nå har jeg skrudd opp bensinpumpa, og den kan være gåen, men er ikke sikker. Jeg vet ikke helt hvordan den skal se/kjennes ut?

Forgasseren har ett sort plastlokk på toppen. Hvordan det?

det er viktig og dytte primern helt inn , vist ikke får den priming under gannge .

Den røde ringen på stanga må bli borte !!

Bernt

Primebryteren er helt inne :thumbsup:

Prøve i dag å finne meg nytt membran til motoren, men det var vist ikke så enkelt.

Mange forskjellige typer, hvorpå noen man ikke fikk tak i nye membran til... :headbang: (i følge lokalt verksted)

Må man ha motor nr. for å finne rett deler? Og må man kontakte leverandør for å finne rett deler?

Jeg prøvde meg på denne katalogen fra boatparts.no

http://www.boatparts.no/filer/webkataloger/last_ned/4johnson_evinrude.pdf

Ble ikke helt klok på hvilken man burde bestille :rolleyes:

Under det sorte plast lokket ligger det en sort gummi pakning , vist det er den som kom orginalt kan den være laget av en hel gummi plate . På de nyere var det skjært ut hull for kanalene som er under gummin.

Den bensinen vi har i Norge inneholder mye alcohol som får gummi til å svelle opp tetter den disse kanalene .

Skjær ut med en skarp kniv .

Bernt

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...