Jump to content

Propellvalg til Hydrolift R 17 med Yamaha 75 hk 2002 mod.

Sorlandschips

Recommended Posts

Hallois!

Har kjøpt meg en 2002 mod. Yamaha 75 hk til en Hydrolift R17 og jeg lurte på om noen her vet hva for en propell jeg kunne hatt?

Det står på en org. Yam propell som er 17", men dette er vel ikke helt perfekt...

Takker for svar!

Ha en ellers fin dag

17" blir nok lite ja (passer feks på tyngre 17-fotere og gir da rundt 35 knop)

Hva er målet med ny propell, maks toppfart eller maks aks for vannsport bruk?

iflg en gammel Hydrolift brosjyre jeg har så oppga de T17 til 41 kno m/ 60hk Yamaha, 49 knop m/ 90hk Yamaha. R17 er vel noe lettere enn T17, så rundt 45 knop burde være realistisk å oppnå..?

Så vil tro du kan bruke propeller fra 19" - 21" , avhengig av bruksområde, propellutforming og monteringshøyde.

En som helt sikkert kan gi deg gode råd om dette er Olle Terjesen på winrace propellers

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg vil jo da helst ha en helt grei allround propell..

Har ikke noe ønske om en svindyr propell som gjør at jeg år mange ekstra knop, siden målet mitt er ikke å være raskest på fjorden hehe

Olle terjesen sa at en turbo propell med 23 stigning funket.

Har tenkt på org. Stålpropell fra Yamaha eller en Ballistic... Er fornøyd med alt over 40 knop. Kommer jeg under dette blir jeg faktisk skuffet...

Slenger med noen bilder på gøy jeg, hehe

Båt:

frida.jpg

Motor:

dsc02211.jpg

Redigert av Sorlandschips (see edit history)

stilige båter det der. Skulle gjerne hatt en i flåten.

Turbo er bra propeller, samme er de dyrere Yamaha seriene (f.eks Pro series)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hmm, kunne jeg også tenkt meg!

Men olle terjesen sa at 23" var bra om båten var lettdrevet. Er en R17/T17 en lettdrevet båt ?

Vet ikke hva det betyr en gang... hehe

Denne her ser interessant ut: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Yamaha-OEM-Stainless-Steel-13-1-2-X-23-Prop-Propeller-/370050499363?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item5628ba8323#ht_1270wt_881

Redigert av Sorlandschips (see edit history)

den er jo bygd for racing så jeg vil absolutt si det. Lettdrevet = god fart (eller lavt forbruk) ift motorstørrelse.

Noen båter er også lettdrevet opp til en viss fart, over det kreves mye HK for å øke farta

Den 23" over var jo direkte lekker..

Redigert av ivar (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...