Jump to content

GPS-signaler forsvinner .......

jada

Recommended Posts

På 90-tallet da amerikanerne invaderte Irak første gangen, etter at Saddam hadde rullet inn i Kuwait, skjedde nettopp dette. Da var det definitivt ingen aprilspøk...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

På 90-tallet da amerikanerne invaderte Irak første gangen, etter at Saddam hadde rullet inn i Kuwait, skjedde nettopp dette. Da var det definitivt ingen aprilspøk...

En liten korreksjon: Den gang var signalene for sivilt bruk av GPS belemret med såkalt SA degradering slik at unøyaktigheten fort kom opp i noen hundre meter dersom en ikke hadde DGPS som jeg hadde og kunne operere med 10-15 meters nøyaktighet.

Det amerikanerne gjorde var faktisk det motsatte av hva du sier, de slo av SA degraderingen da de ikke selv hadde nok militære GPS'er og måtte bruke vanlige sivile modeller. Jeg så faktisk et bilde av en soldat med en Garmin GPS75 (som jeg faktisk selv har en operativ modell av) sittende på en tanks og sjekke posisjonen sin!

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det amerikanerne gjorde var faktisk det motsatte av hva du sier, de slo av SA degraderingen da de ikke selv hadde nok militære GPS'er og måtte bruke vanlige sivile modeller.

Er du sikker på dette? Jeg mener å huske at de slo av denne degraderingen noen år før, men slo den på igjen i forbindelse med Gulfkrigen, men jeg skal ikke banne på at det er riktig.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Ja, det er jeg sikker på. SA degraderingen ble slått av 1 mai 2000. Her litt om historien til GPS frem til 2005. Der står det bl.a.

1990 - 1991 Temporal deactivation of the selective availability (SA) during the Gulf war. In this period civil receivers should be used as not enough military receivers were available. On July 01, 1991 SA is activated again.

01.05.2000 Final deactivation of the selective availability and therefore improvement of the accuracy for civilian users from about 100 m to 20 m.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...