Jump to content

Hvor lang er en fot?


glalaksen

Recommended Posts

Hei sitter og ser på båter og ser at f.eks viksund 880 blir oppgitt med 27 og 29 fot i anonnser på Finn.

 

Jeg har lært at en fot er 30,8 cm, men vet jo at en fot var lengre i gamle dager og at der finnes enkelske fot osv. Hva bruker vi i dag?

 

Ringte akkurat på en tresjark og dne var oppgitt til 27 fot i merkeregisteret og 29 fot i fritidsbåtregisteret i følge eieren. Hva skal man tro om det?

Link to post
Share on other sites

En fot idag er 12 tommer. Og når en tomme er 2,54cm, blir en fot 30,48cm. Men hvordan produsentene/selgerne måler båtene, er en annen sak. Noen tar med badeplattform, noen baugspryd osv. osv. . . . Og dette har vært diskutert i det lange og breie her på forumet tidligere.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En fot er 30,48 cm.

 

Egentlig burde man vel snart gå over til det mertiske systemet i den maritime verden. Når det gjelder båtlengder er det forøvrig også avhengig av hvordan man måler. Noen tar med påmontert badeplattform og annet vedheng både foran og bak. Mens andre regner kun selve skroget som "båt".

 

....men det er kanskje ikke så viktig om en båt er 29 eller 30 for?

Link to post
Share on other sites

Den jeg ringte på nå nettopp skulle jeg kunne bruke som gruppe to båt og derfor er det litt viktig, men den er uansett over åtte meter med god margin.

 

Men takker så mye for oppklaring. har alltid trodd den var 30,8 , men ser at det er feil.

 

Hvor lang var en fot i "gamle dager" og når endret dette seg?

Link to post
Share on other sites

Sjekk her, så finner du det meste

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dersom du søker på Google med søkeordene: norsk tomme fot, kan du lese til øyet blir stort og vått om gamle føtter!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...