Jump to content

Hullsag for glassfiber, hvilken type og dimensjoner?

Lars H.

Recommended Posts

At en hullsag skal være i bimetall høres rart ut for meg, eller er det to betydninger av ordet bimetall? For meg er bimetall noe som brukes i termostater som også "Store Norske Leksikon" definerer det som: Bimetall, bånd (fjær) av to sammenvalsede metallstrimler som utvider seg forskjellig ved oppvarming. Ved temperaturforandringer vil det derfor oppstå en bøyning av bimetallet. Effekten utnyttes i bl.a. i brytere, termostater, instrumenter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har boret en del med hullsag både i metaller og glassfiber. Men den første og største tabben er å bruke for høy hastighet, spesielt med større diametere på hullsagen.

Ta den tiden du trenger Lars, la sagen få tid til å sage sakte, men sikkert. Hvis du drar opp hastigheten genereres massevis av varme på sagtennene - og vips er herdingen borte :headbang:

Lykke til med sagingen, og røkeslutt. Du har tydeligvis en veldig fornuftig kone :giggle:

Det har heldigvis jeg også; min kone sluttet for 34 år siden :thumbsup:

Med vennlig hilsen POSEIDON

forklaring på bi-metall sag http://www.starrett.com/pages/934_bi_metal_unique_saw_technology.cfm

Her en grei materialtabell for diverse hullsagmetaller http://www.starrett.com/download/608_pta_appl_guide_hole_saws_low_res_2.pdf

Tabellen viser at bimetall-sager ikke er best til fiberglass.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det var en som nevnte løse hullsager fra Jula, 32,- for sagen og 29,- for holderen, men der får jeg et problem. For holderen står det at den har et "skaft" på 11mm, men er dette delen som skal inn i chucken på bormaskinen? Da går det ikke, for selv den nyeste bormaskinen min, en Bosh PSR 18 LI-2 tar kun bor opp til 10mm. Ser at de også har Bahco, til 119,- og 149,- for holderen med 6mm "skaft", men da blir det jo litt mer kostbart. Og for hullsager over 30mm, må jeg ha en annen holder også (med 9mm"skaft").

Lars H.[/b]

Det går fint å slipe ned til 10mm bare en tar likt av på alle sidene.

Og som en sa lav hastighet og på metall er det ikke dumt med litt borreolje.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg bruker hullsagene mine daglig i jobb med glassfiber, treverk og metall. Har sikkert 20-30 hullsager fra 15 mm til 140 mm. Jeg har prøvd biltema sine hullsager for noen år siden og synes de virker helt greie til hobbybruk. Jeg bruker utelukkende Hitachi eller bosh sine hullsager. Grunnen til det er at det er lett å få tak i alle mulige dimensjoner. Primært foretrekker jeg Hitachi sine sager da jeg ikke har noe sans for den "elegante" hurtigkoblingen bosh har. Den er både klumpete og har en tendens til å gå i filler etter noen måneders (mis?)bruk. Har også liggende et par stykker som har blitt bøyd. Det andre minuset er at det er umulig å oppbevare bosh-sagene på en fornufig måte da den teite "klumpen" i bakkant gjør at en ikke kan legge sagene sammen i hverandre. Med Hitachi sitt system, som jeg foretrekker har jeg kun slitt ut en eller to hullsagholdere på 8 år. De er mer hendige på trange plasser fordi man slipper hele den elendige "klumpen" som følger med bosh sitt system og når man er ferdig kan jeg fint plassere alle hitachi-sagene inni hverandre med 140mm ytterst. Da tar de ca. 1/10 av plassen i hullsagkofferten :thumbsup: , mens de 5-6 upraktiske bosh-sagene jeg har opptar resten av plassen :headbang:

Har ikke inntrykk av at det er noe kvalitetsforskjell mellom disse, men som sagt, så har jeg ødelagt flere bosh-holdere selv om jeg har langt flere hitachi-sager. Det virker som de borrer i de fleste materialer omtrent like bra, men har erfart at de billige sagene fort blir sløvere :thumbsup: . Iflg en kamerat som er snekker holder hitachi-sagene lengre enn bosh sine, men jeg har ikke sjekket dette så nøye.

Min anbefaling er å kjøpe holder og hullsag av god kvalitet samt en god koffert å oppbevare det i, så er det bare å supplere etter hvert som du får behov for andre dimensjoner. Da føles ikke prisen så høy som når man kjøper alle på en gang :thumbsup:

Da har jeg vært hos Biltema og kjøpt settet med 9 hullsager. Og så har jeg vært tilbake hos Biltema og levert det tilbake og fått pengene igjen. Jeg har ikke noe imot Biltema eller produktene derfra, men synes det er litt ofte det blir ett eller annet kluss.

Da jeg kom hjem kuttet jeg av spennbåndene (som skal sikre at ikke kundene skal stjele enkeltsager) rundt plastetuiet, og da spratt det opp. Plastdelene til låsene var borte. Og det var kun 8 hullsager i settet, den største manglet! Heldigvis tar det 3 minutter å kjøre hjemmefra for å reklamere, og det gikk helt greit, jeg fikk pengene tilbake uten noe problem. Og egentlig var det litt greit, for festemekanismen for de største sagene krevde hele 13mm chuck på bormaskinen og jeg har max 10mm.

Dermed ble det kjøretur til Jula 10min unna, og der ble det 1stk 22mm Bacho hullsag og Bacho holder for opp til 30mm hullsager. Så skulle jeg trenge andre dimensjoner, er det bare å komplettere. Og verktøyavdelingen til Jula var slettes ikke dårlig, rasket med meg litt bits og vanlige bor når jeg først var der.

Jeg var også bortom Tools (3 min kjøring hjemmefra det og), men de hadde lørdagsstengt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...