Jump to content

Viksund 310 med Volvo Penta KAMD 300 og uløselig EDC problem


UVÆR-II

Recommended Posts

Hei

Har en kamerat som sliter med Volvo Penta'n. Jeg fortalte han om Baatplassen's ekspertise og at det der var mye kunnskap å hente her,

har selv brukt det og det har vært til stor hjelp.

 

Båt og motor kjøpt i 2004 og problemet startet i 2005, altså for 6 år siden!!

Motoren kobler i gir og gir gass, periodisk, kan ligge og gjøre klar fortøyninger til avgang og plutselig kobler inn og turtall øker.

Under kjøring feilkode 2.7, motoren slakker ned og går i neutral. Fjorsommer kjørte fra Kristiansund til Rørvik ca 150 Nautiske mil problemet var der igjen.

Kan kjøre en hel vår uten problem men så dukker det opp.

Når problemet skjer er det alltid i styrehus aldri på flybridge, har flere ganger måtte kjøre fra flybridge da det har vært umulig å kjøre fra styrehus.

Enkelte ganger kobler motor i gir og gir gass selv, ikke bra og direkte farlig.

 

Volvo Penta har prøvd å løse problemet flere ganger men får det ikke til.

Volvo Penta har byttet potentiometer i manøverspak og de har prøvd å bytte potentiometer med det på flybridge, del av lednigsett har de også prøvd å bytte,

men til ingen nytte, at disse tingene er gjort må en stole på da det er autorisert verksted som har utført jobbene.

Da problemet oppsto i garantitiden har ikke eier ville starte egen prøve og feile metode, men har vært i kontakt med Volvo Penta utallige ganger.

Motoren går som en klokke og ser nærmest som ny ut uten en eneste oljelekkasje eller visuelle mangler.

 

Hva sier ekspertisen på båtplassen, ettersom feilen ikke finnes på flybridge finnes det en måte å teste/eleminiere komponenter på vha flybridge manøver kontroll som er frisk?

 

Feilkode 2.7 sier

Årsak: Styrenheten får ingen information fra potentiometeren i manøverreglaget.

Reaktion: Gir kobles i neutral og motorturtallet settes til 1000 omdr.

OBS: Feilen gjelder den aktuelle manøverplass dvs det er mulig å kjøre fra annen manøverplass( det er akkurat det som skjer!!)

Feilkilde: Feil med kabler til manøverplass.

 

Utviklingen av denne 6 år lange saken vil bli godt fulgt opp her på båtplassen og viss løsning, kan jo den kanskje hjelpe andre senere en gang.

 

Hilsen Nils Ivar

Link to post

Vakkelfeil, kommer ubeleilig og forsvinner når det skal måles ut. Kan være irriterende vanskelig å finne. Bruker ofte være ok ved neste oppstart.

 

Vil tippe kontaktvansker noensteds – oppstår kanskje i spesielle situasjoner – eksempelvis sjøgang eller annen type vibrasjon når båten svinger.

Beste mulighet er om en klarer å ”beholde” tilstanden til havn, ikke stoppe maskinen og prøve å få servicemann. Når tenningen slås av blir systemet ofte ”bootet” og dermed ok igjen.

 

Nå består vel systemet i tillegg til pot.metre også av diverse kretskort og annet der loddinger kan ryke. En må ofte bytte ut en og en komponent ”på mistanke”.

Etter hvert som teori og program blir mer og mer avanserte, kommer vanlig lyselektrikerutdannelse til kort, det bør nok satses på en som på forhand kjenner system og programmering ut og inn.

Mvh

Kaldfisk

Link to post
  • 2 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

Har googlet og ikke minst søkt her på baatplassen. Kom over denne tråden.

 

 

https://baatplassen.no/i/topic/84010-volvo-tamd-74p-edc-slr-i-gear-nr-spakene-str-i-fri/page__p__1182100__hl__edc__fromsearch__1#entry1182100

 

Riktignok en annen type motor men med EDC så det kan være verdt forsøket. Opplever det slik det er beskrevet at den får en ørliten turtallsøke for så å slure seg inn og ut av gir når motor er i ferd med å bli varm. Har vært å handlet meg skjøtehylser med lim idag, så jeg er spent nå til uken om det hjelper. Kommer uannsett med tilbakemelding slik at andre som kanskje opplever dette finner det hjelpsomt

Link to post
  • 1 måned senere...

Nå har det gått sin tid og timer siden reparasjonen av EDC systemet. Reparasjonen innbefatter skifte av pot-meter og skjøting av de tre ledningene fra EDC "hjernen" til gass/girspake i utsatte koblingsstykker. Har ikke lagt inn gir av seg selv enda. Målte verdiene på pot-meterne når de nye var ankommet og disse hadde ikke vært nødvendig å bytte, gjorde det nå likevel slik at alt da skulle bli tipp topp. Skal komme tilbake om ytterligere litt tid for å si om dette virkelig er løsningen.

Link to post
  • 4 måneder senere...

"Feilkode 2.7 sier

Årsak: Styrenheten får ingen information fra potentiometeren i manøverreglaget.

Reaktion: Gir kobles i neutral og motorturtallet settes til 1000 omdr.

OBS: Feilen gjelder den aktuelle manøverplass dvs det er mulig å kjøre fra annen manøverplass( det er akkurat det som skjer!!)

Feilkilde: Feil med kabler til manøverplass. "

Det står her i første innlegg. EDC er et analogt styresystem og dårlig kontakt i en plugg vil endre signalet. VP kom vel for åtte år siden med EVC som kan ligne litt men det er et digitalt system som ikke dette kan skje med.Kan jo være greit om moderator endrer emnetittelen til "EDC problem"

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...