jentorge Startet 2.April.2011 Link til dette innlegget Startet 2.April.2011 Har en Ford 2704ET der oljerøret mellom motorblokk og turbo er ødelagt av rust. Forsøkte å gi det et syrebad og lakkere det men var så tynt i godset at det knakk under montering. Lancing marine sier disse ikke produseres lenger og må bøyes til på motoren og flenses. Røret er ikke rustet i endene og jeg vurderer å kappe av midten og tre en 10mm armert drivstoffslange utpå røret og sikre med doble slangeklemmer samt stripse eller klamre slangen til oljeretur røret. Dnne slangen ligger da rimelig nær manifold så ser for meg metallomspunnet drivstoffslange. Med litt ekstra oppsyn burde ikke dette være ok? Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 En metallomspunnet slange vil hjelpe til å overføre omgivelsestemperatur til gummien. Tror ikke det er noen god ide. Du kommer nok bedre fra det med en vanlig slange beregnet for varm olje, eventuelt en hydraulikkslange. Sitér dette innlegget Link to post
jentorge Svart 2.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 trodde faktisk det var motsatt og at denne metalljakka rundt slangen beskyttet mot strålingsvarme fra for eksempel varme eksosdeler. Har googlet litt om emnet og flere mener at de fleste billige variantene har dette bare som pynt. Får prøve meg frem med en vanlig dieselslange og sjekke tilstanden etter hver tur. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 "Vanlig" hydraulikkslange er ikke egnet da den ikke er mulig å tiltrekke med slangeklemme da den er full i vaier armering. En annen ting er at ikke det tåler mer en 90 grader og har lett for å bli stiv og kan sprekke ven konstant høye tempraturer. "vanlig" sort drivstoff slange tåler som regel 90 grader med 100 grader i korte intervaller. Om du kjører oppunder max temp over lang tid kan innertuben i slangen levre seg og tette hele slangen i værste fall. Skal det brukes slange så få enten presset en teflon slange med syrefast strømpe på utsiden. Ta med rørdelene et sted dem presser slangen og merk deg vinklene på flensene åssen det skal sitte før slangen presses på. Ca pris på teflonslange med 316 amering vil nok ligge rundt 250 pr mtr pluss hylser og press... rundt 350 tot... Alternativ to er å bestille gummislange med vanlig flettverksarmering som tåler høyere tempratur.. som regel ligger dem med temp område på 130-150 grader. Litt dyrere.. vil anslå mtrs pris på 10mm til rundt 150.- sjelden lagervare og må bestilles. Etter som du sier at det er røret som går til turboen er det sikkert trykksmøringen det gjelder og vil ikke anbefale og spare en 50 lapp der. Mvh Anders Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Dersom begge ender med flenser er i orden får du kjøpe deg et rør med innvendig dia. lik ytterdia. på orginalrøret. Kappe røret og tilpasse mellomstykket. Tre delene sammen og få det hele sølvloddet. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 trodde faktisk det var motsatt og at denne metalljakka rundt slangen beskyttet mot strålingsvarme fra for eksempel varme eksosdeler. Har googlet litt om emnet og flere mener at de fleste billige variantene har dette bare som pynt. Denne kappa på vanlig gummislange er bare noe dritt.. eneste den gjør er evt å beskytte mot mekanisk slitasje. DU har null kontroll på sprekker i gummislangen under og strømpa blir akuratt like varm som omgivelsen og gummislangen like så. Det er sikkert fler her inne som har det på oljebrenneren på villafyren som har vært utsatt for falsk luft , lekkasjer osv... Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Dersom begge ender med flenser er i orden får du kjøpe deg et rør med innvendig dia. lik ytterdia. på orginalrøret. Kappe røret og tilpasse mellomstykket. Tre delene sammen og få det hele sølvloddet. Ivrig her nå men her kan man også ta et rør som er lik ytterdiameteren.. er det 10 mm er dette standard innenfor hydraulikk.. ta et rør som nevn og bøy det tilsvarende det orginale og skjøt det inn med 2 snittringsskjøter.. løse konuser og muttre.. disse skjøtene blir brukt i hydraukk verden og tåler fra 300 bar og oppover.. koster 19.- pr stk. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Her ville jeg fulgt Lancing sitt råd og gjort det skikkelig. De har veldig lang erfaring med marinisering av motorer og bør ha en viss peiling på hva som vil fungere på sikt og ikke. Ellers kan jeg tilføye at jeg har opplevd konsekvensen av hva som skjer når oljerøret mellom turbo og bunnpanne sviktet under fart: .... Alarmen for dårlig oljetrykk kom på nesten samtidig med at det ble helt stille i maskinrommet, rakk ikke å slakke ned... oljen fant vi i kjølen.... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 2.April.2011 Link til dette innlegget Svart 2.April.2011 Dette bøyes til med hendene av nytt rør fra nermeste hydraulikkavdeling, og punktes i posisjon på de reinslipte brukte flensene, med eit lite pinneapparat. Og så tar du det på land og får det tigsveist eller sølvloddet. Varig løsning Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
jentorge Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Tok kontakt med Lancing marine igjen og han lager meg et byggesett med rør delvis ferdigbøyd og nodvendig flens og koblinger i endene. Alle delene pluss bøying og og montering av koblinger 35 pund pluss frakt. Mike Bellamy hos Lancing marine anbefales på det varmeste for folk med eldre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.