Jump to content

Dumme spørsmål ingen stiller om bruk av seiljolle (vurderer kjøp)


Stoffi

Recommended Posts

Hei.

Jeg ønsker å kjøpe meg seilbåt, men er svært usikker

på hva slags båt som passer for meg.

Jeg har aldri hatt fritidsbåt før, og har nå lyst på seilbåt.

 

Jeg tenker enten på en seiljolle (laser) eller en litt større båt, på noen-og-tyve fot,

og lurer på hvordan en seiljolle normalt brukes.

(Neppe på samme vis som fóringsbåtene på jobb! :rolleyes: )

 

Jeg lurere på hvordan en seiljolle(laser) brukes, både på sjøen, og oppe av sjøen.

 

Tar man den opp for hver gang man bruker den, eller

kan man ha den i en fortøyning/flytebrygge?

 

Hva med drikke/niste?

Har man det i en liten ryggsekk, eller surrer man et

nett til masta, eller tar man ikke med seg noe i det hele tatt?

(Brukes en laser bare på svært korte turer?)

"normalt" sett.

 

Hvor lenge er det vanlig å bruke seiljolla i slengen? noen timer,

mange timer? Og er det vanlig/lett, vanskelig å ta seg en liten hvil ute på vannet?

(kort og godt, hva er normal bruk.)

 

Hva med briller? jeg tenker spesiellt ved kullseiling, men også generelt, er det noen

som har erfaring med brillebruk under seiling med seiljolle? funker det greit?

 

Hvordan frakter man en laser sammen med tralla (sjøsettingstralle?)?

Fester man tralla på laseren, og så alt opp ned på biltaket?

 

Dette er litt hulter til bulter, så jeg håper noen kan være så snill å svare på noen av spørsmålene :)

 

Kanskje blir det båt på meg også etterhvert? :sailing:

 

 

Kristoffer

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg er ingen ekspert på det du spør om, men har seilt noen ganger med en (sliten) laserjolle. Her er mine tanker om noe av det du spør om:

 

Tar man den opp for hver gang man bruker den, eller

kan man ha den i en fortøyning/flytebrygge?

 

Man tar den opp. Dels på grunn av manglende fortøyningsbeslag, og dels for å unngå groe. Disse jollene vil man ha så galtt som mulig i bunnen, og da bruker man ikke bunnstoff. Bunnstoff bruker man på større båter som er uhensiktsmessig å ta på land etter bruk.

 

Hva med drikke/niste?

Har man det i en liten ryggsekk, eller surrer man et

nett til masta, eller tar man ikke med seg noe i det hele tatt?

Jeg ville ikke tatt med meg noe som helst. Matpausen tar man på brygga. Grunnen er faren for kullseiling, og da blir alt vått. Disse båtene går lett rundt, men etterhvert som du får feelingen med seilingen, så unngår du det i mye større grad.

 

Hvor lenge er det vanlig å bruke seiljolla i slengen? noen timer,

mange timer? Og er det vanlig/lett, vanskelig å ta seg en liten hvil ute på vannet?

(kort og godt, hva er normal bruk.)

Så lenge du orker! Eller så lenge regattaen varer, dette er jo først og fremst konkurransebåter. Å ta seg en hvil er lettest å gjøre på brygga.

 

Hva med briller? jeg tenker spesiellt ved kullseiling, men også generelt, er det noen

som har erfaring med brillebruk under seiling med seiljolle? funker det greit?

Jeg bruker briller selv, men på sjøen (også i større båter) har jeg savnet kontaktlinser. Da slipper man saltbelegg på glassene, og man har bedre muligheter for solbriller, noe som kommer vel med på fine dager.

 

Lykke til med seilerlivet!

Link to post
Share on other sites

laseren er en lekebåt, men ingen problem å reise på overnattings turer med den. Hadde en Topper i min ungdom (ligner på laseren, men er flat i baugen), like våt og like morsom.

 

Hadde den i perioder liggende på sjøen (smørte bunnstoff på den som for en vanlig båt) fordi jeg ikke hadde mulighet til å dra den enkelt på land, ingen problem. Vantett bagg med alt jeg trenge ble surret på dekk forran masta.

 

Jeg hadde brillesnor (fra stang til stang) det værste som hendte var at brillene havnet ned på brystet. Og ja.. det var mange kullseilinger når en tyner utstyret litt for å ha det morsomt!

 

All ungdommelig enkelhet :-) jeg hadde det vannvittig morsomt!

 

I dag så er jeg bortskjemt med god komfort, men er noe med å ha gått gradene fra liten og åpen båt til, liten med dekk og så til stor båt.

 

Lykke til med seil karrieren! Bruk hue og sunn fornuft, da kommer du langt og har det vannvittig morsomt underveis. Samtidig som du lærer det du trenger underveis.

Link to post
Share on other sites

Jeg vil fåreslå en Wayfarer deter en 10 til 15 båter i Norge. Klassen er stor i Danmark og England. Har både en regatta del og en vel så aktiv "Cruser" del.

 

En god nybegynner båt som du egentlig ikke vokser ut av. Samt at den kan tas med på Tilhengeren og seiles der du vil....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Ta en kikk på RSsine båter, her har du noen riktig gode moderne familiebåter som tåler en støyt. Min erfaring med 1 krona (A-jolle) eller Walker Bay er at de er mer ro/motor enn seiljoller. RS båtene er i utgangspongtet gode seilbåter med seilegenskaper der etter...

 

husk strandtralle og tilhenger samt trekk til båten.....

Jo fler leketøy, jo bedre...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...