Jump to content

Ettermontere Axius system til Cummins?

Jan E.

Recommended Posts

Prøver å finne ut hva en eventuelt trenger for ettermontering, og om det lar seg gjøre?

hjemmesiden deres står Axius motorene som egne.

Men når en ser etter i elektriske blokkskjemaene ser de nesten identiske ut med de andre. Eneste er på Axius hvor det er tegnet inn T-stykker, og litt flere komponenter tilhørende Axius. På mine skjemaer er det tegnet inn koblinger for å splitte, og sette inn T-stykker akkurat på disse plassene. På ledningsnettet i båten står det også fysisk på koblinger som er terminert f.eks. "joystick". etc. Så tror ikke det er så mye som skal til for å ettermontere.

Står mye overfladisk på nettsider, men ingenting om detaljer av systemet.

Noen som har Axius i båten. Og eventuelt kan ta bilde av servoene?

Jara Wynja

Jeg forsøkte å finne ut av dette for en stund siden, spurte litt på båtmessen blandt annet. Der traff jeg en kar med Zeus system ombord og han lovet og sende meg dokumentasjon på Axius. Svaret jeg derimot fikk senere var at han ikke fikk lov å sende ut dokumentasjonen.

To styresylindere må en iallefall ha, man må også ha elektronisk ratt, og sikkert en slags prosessor. Joysticken er bare en liten del i systemet. Men klart at det er interresant om noen har dokumentasjonen på dette!

Ulempen jeg ser for meg er om noe elektronikk tuller, da har du ikke styring lengre. Men med to motorer får man jo til det meste likevel.

Ut i fra det som står på nettet skal det være meget sikkert, og motorene kunne brukes om systemet faller ut. Så litt usikker på om rattet er hydraulisk, men med elektriske pottmeter koblet til?

Nå leveres Axius med Skyhook og Vesselview, men første var uten. Da slipper en GPS også ser det ut til.

Men regner med at jeg trenger i det minste: Rattboss/ratt, 2 Axius servoer, servooljekjøler, og muligens kontrollpad (litt anderledes en den som står på trottelkontrolleren).

Her er Axius blokkskjema for samme motor som jeg har. Eneste forskjellen på skjemaet som fulgte med motoren min er "Axius T-hardness" som går ned til "Axius servo", "electronic steering column", og Joystick. På motortegningene står det med en ekstra "power steering cooler" på Axius motoren.

Så mistenker at det kan bli ca samme pris som å sette inn baugtruster, og hydraulisk styring. Om jeg slipper unna Vesselview systemet.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

En forhandler har forhørt seg med Brunswick Norge, som gav beskjed tilbake at Axius foreløpig ikke kan leveres for ettermontering pr i dag. De jobber med saken, og håper på muligheten i løpet av 2012.

Når jeg ba de se hva som dukket opp i delekatalogen ved å søke på delenr som står i en katalog:

8M2800001 Kit-Axius Basic Single Station

8M2800002 Kit-Axius Premier Single Station

Fikk de opp beskjed om å kontakte Belgia. Der hadde de ikke mer info enda.

Så da får jeg holde ut sesongen med wirestyring, og uten baugtruster. I håp om at systemet blir tilgjengelig til en fornuftig pris neste år som passer mitt oppsett.

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...