enter4u Startet 3.April.2011 Link til dette innlegget Startet 3.April.2011 Tenkte å kjøpe en rimelig plotter. Det er flere som er aktuelle, men vet ikke om noen er vanskeligere å betjene enn andre. Hadde tenkt på Garmin 421 med blueChartVision-kart, men så oppdaget jeg denne. Noen som har erfaring med Cobra-plotteren? Cobra-plotter Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Har selv en Garmin gpsmap 421 med g2 vision kart og er fornøyd med den Vet ikke noe om cobra plotteren. Sitér dette innlegget Link to post
TrondT Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hadde Garmin 421S (S=ekkolodd) i gamlebåten og var godt fornøyd med den. Likte spesielt godt vision-kartene og autorute funksjonen. Bakdelen er liten skjerm. TrondT Sitér dette innlegget Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC Barracuda 30 :-) Link to post
Mamma Mia Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Kommer helt an på hvilke farvann du skal oppholde deg i. Noen leser BlueChart, andre Navionics mens en 3 gruppe tviholder på C-Map som det beste alternativet. Selv har jeg Samyung med C-Map. Jeg valgte disse plotterne fordi alt som var ekstrautstyr hos andre, var standard på denne. Et pluss med ekstern GPS som blir mange ganger mer nøyaktig og raskere i oppdateringen under fart. C-Map dekker også hele Norge, Sverige, Danmark og litt av Tyskland i samme kart. Kartene kan også lettvint oppdateres via nettet. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Cobra leveres med C-map MAX kart på C-Card. Koster 3340,- inkl Oslofjord-Strømstad-Stavern på Seatronic Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Anbefaler Garmin Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Fordi at??? Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Enkel på menyer, kjapp på oppdateringer ved zooming, autoguide funksjon er bare fantastisk som veileder. Har hatt 525 i noen år, og er kjempefornøyd. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) Med denne latterlig lave prisen synes jeg du skal gi Cobraen en sjanse hvis prisen er den viktigste faktoren for deg ved plottervalg. Jeg har ikke kjennskap til denne plotteren, vet at noen av VHFen til Cobra er bra, de aller billigste derimot holder ikke mål, det er min kunnskap om firmaet. Denne plotteren har vært på markedet noen år og har sannynligvis kostet minst 7000kr her. Fant en omtale av plotteren på Tackletour. Cobra MC600CX omtale Redigert 3.April.2011 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Om du går for Garmin ville eg vurdert/samenlignet 4xx med 5xx serien. Sjekk forskjell på skjerm. Få de samenlignet side ved side. Eg har hatt Garmin, skal ha det igjen i "nye" båten. Det blir en 720S eller en 4008. Personlig liker eg best Garmin. Autoguidance og mulighet for ruteplanlegging på pc er + for meg. Det er og et kjent merke i bransjen. Men der er mange alternativer, og ingen fasit svar. Sitér dette innlegget Link to post
mr-c Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) Tenkte å kjøpe en rimelig plotter. Det er flere som er aktuelle, men vet ikke om noen er vanskeligere å betjene enn andre. Hadde tenkt på Garmin 421 med blueChartVision-kart, men så oppdaget jeg denne. Noen som har erfaring med Cobra-plotteren? Cobra-plotter Der du er nå var jeg lenge.. Drømte meg bort i 3D bildet på Garmin sine plottere.. Det ser nydelig ut. 400 serien til Garmin har 4" skjerm og 500 serien har 5". Prisen har mye å si for det er mye kroner på den siste tomen, men hvis du ikke har den forran deg betyr det mye med 1" det er nesten 20% økning i størelse. jeg leste alt jeg kom over av tester i inn og utland. Valget mitt ble en iPad med 9,7" med Navionics og lastet i kveld ned INavx og kommer til å legge inn C-map så fort den er klar. Tre plottere i en pluss at den kan brukes til så mye mer og prisen ja den er det ikke noe å si på, på finn.no er det mange 1.gen iPad til meget bra pris. Les IPad som kartplotter https://baatplassen.no/i/topic/70410-ipad-som-kartplotter/ Link Søk litt på nettet også mange magasiner som skriver om iPad som plotter. Lykke til du blir nok fornøyd uansett hva du velger (så lenge det er en iPad :-) hehe (dette er skrevet på iPad og ikke en plotter hehe) Redigert 3.April.2011 av mr-c (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ipad i en tett båt, ok. Ipad i en open snekke? Det er ikkje kun størrelse på skjerm som er forskjell på 4xx og 5xx serien. Sjekk oppløsning. I en snekke som går 8 knop er det ikkje behov for så stor skjerm som i en båt som går 30 knop. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Til den prisen som linken viser hadde jeg utvilsomt valgt å prøve ut Cobraen. Var jo veldig billig da. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Du har vel lest denne tråden: Cobra kartplotter. Har en med innebygd antenne, har fungert feilfritt i 3 sesonger, oppdaterer raskt, rask zoom, god i dagslys, det jeg kommer på av minuser er at betjeningsknappene er litt harde å trykke og festebranketen er litt "myk". Sitér dette innlegget Link to post
cheetah Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Lastet ned et program av garmin som heter homeport for g2 vision kartet slik at jeg kunne sette opp rute på pcen. Putter bare minnekortet fra plotteren i minnekortleseren i pcen og da er det klart Sitér dette innlegget Link to post
skhauge Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ruteplanlegging på pc er genialt. Det er samme program eg referer til i innlegg 10. Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Det frister litt medCobra. På den andre siden. Jeg har kart til Garmin bluechart vision Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Oppløsningen på Cobra-skjermen er jo kun 76.800 pixler (320x240) ifølge http://www.reviewgist.com/specs/cobra-mc-600cx Det er nok feil det som står på Seatronics nettside (320x320). En "skikkelig" 5-6" plotter med 640x480 skjerm har 307.200 pixler, altså 4 ganger bedre oppløsning! Jeg synes det blir for dårlig med kun 320x240 rett og slett. Cobraen har vært på markedet i 6 år. Jeg kjøpte denne i fjor, dog i en annen prisklasse enn Cobraen, og litt dårligere muligheter for å slippe å kjøpe ny kartbrikke kanskje... http://www.samyung.no/ekkolodd/ekkolodd-5 Redigert 4.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
enter4u Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Så.........Garmin 421(s) har bedre skjerm, bedre kart og er lett å bruke i forhold til Cobra??? Da blir det nok Garmin 421. Men.......fra før har jeg et ekkolodd fra Humminbird som jeg ikke husker spesifikasjonene på. Men det er 3D. Bør jeg velge "S"-utgaven? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Garmin 421 har også kun 240x320 oppløsning men på 4" skjerm istedenfor 5,7" på Cobra. Må visst helt opp på Garmin 526 for å få 480x640 oppløsning faktisk. Redigert 4.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
finnmarken Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Men går det an å spørre hvor stor plotter man trenger? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Det var nå et kinkig spørsmål Har man "stor" båt vil man jo gjerne ha plotter som står i stil, sånn rundt 8-10" eller større. For mindre eller åpen båt er 5-6" greit nok syns jeg. 7-8" er jo ofte et ideellt kompromiss. Men det kan være stor forskjell i skjermoppløsning mellom de rimeligste og de dyre. De fra 5" og nedover har ofte lav oppløsning så det blir litt lite detaljert eller lite oversiktelig kartbilde. Redigert 5.April.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
finnmarken Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Jeg bruker en gammel laptop nå med C-map. Tror den er 12 tommer. Den er stor og god, men GPS faller ut av og til. Jeg fikk noe vannsprut på den i fjor. Kanskje den fikk seg en "skade" av det. Men fortsetter GPS å falle ut så må jeg ha noe annet. (Har forresten en Fjord 880) Et alternativ er å bruke en nyere laptop, men disse har en annen type skjerm. Ser jo ingenting på sånn skjerm ute i sola. Noen som vet om nyere laptoper som har skjerm som fungerer ute? Ser vel for meg at jeg må ha 7-8 tommer. Får vel ta en tur innom Maritim å se litt, men jeg synes de "større" kartplotterne er så dyre at.... Sitér dette innlegget Link to post
Mamma Mia Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Til den prisen hadde jeg definitivt gått for Cobra plotteren. På det nye C-map kartet som kommer ut i sommer, er det også glimrende muligheter for 3D visning. Denne skal visstnok også støtte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Mamma Mia Svart 6.April.2011 Link til dette innlegget Svart 6.April.2011 Til den prisen hadde jeg definitivt gått for Cobra plotteren. På det nye C-map kartet som kommer ut i sommer, er det også glimrende muligheter for 3D visning. Denne skal visstnok også støtte dette. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.