Jump to content

Trenger råd til kjøp av plotter

enter4u

Recommended Posts

Kommer helt an på hvilke farvann du skal oppholde deg i. Noen leser BlueChart, andre Navionics mens en 3 gruppe tviholder på C-Map som det beste alternativet. Selv har jeg Samyung med C-Map. Jeg valgte disse plotterne fordi alt som var ekstrautstyr hos andre, var standard på denne. Et pluss med ekstern GPS som blir mange ganger mer nøyaktig og raskere i oppdateringen under fart. C-Map dekker også hele Norge, Sverige, Danmark og litt av Tyskland i samme kart. Kartene kan også lettvint oppdateres via nettet.

Med denne latterlig lave prisen synes jeg du skal gi Cobraen en sjanse hvis prisen er den viktigste faktoren for deg ved plottervalg.

Jeg har ikke kjennskap til denne plotteren, vet at noen av VHFen til Cobra er bra, de aller billigste derimot holder ikke mål, det er min kunnskap om firmaet.

Denne plotteren har vært på markedet noen år og har sannynligvis kostet minst 7000kr her.

Fant en omtale av plotteren på Tackletour.

Cobra MC600CX omtale

Redigert av abbor (see edit history)

Om du går for Garmin ville eg vurdert/samenlignet 4xx med 5xx serien. Sjekk forskjell på skjerm. Få de samenlignet side ved side. Eg har hatt Garmin, skal ha det igjen i "nye" båten. Det blir en 720S eller en 4008. Personlig liker eg best Garmin. Autoguidance og mulighet for ruteplanlegging på pc er + for meg. Det er og et kjent merke i bransjen. Men der er mange alternativer, og ingen fasit svar.

Tenkte å kjøpe en rimelig plotter. Det er flere som er aktuelle, men vet ikke om noen er vanskeligere å betjene enn andre. Hadde tenkt på Garmin 421 med blueChartVision-kart, men så oppdaget jeg denne. Noen som har erfaring med Cobra-plotteren? Cobra-plotter

Der du er nå var jeg lenge.. Drømte meg bort i 3D bildet på Garmin sine plottere.. Det ser nydelig ut.

400 serien til Garmin har 4" skjerm og 500 serien har 5". Prisen har mye å si for det er mye kroner på den siste tomen, men hvis du ikke har den forran deg betyr det mye med 1" det er nesten 20% økning i størelse.

jeg leste alt jeg kom over av tester i inn og utland.

Valget mitt ble en iPad med 9,7" med Navionics og lastet i kveld ned INavx og kommer til å legge inn C-map så fort den er klar. Tre plottere i en pluss at den kan brukes til så mye mer og prisen ja den er det ikke noe å si på, på finn.no er det mange 1.gen iPad til meget bra pris.

Les IPad som kartplotter https://baatplassen.no/i/topic/70410-ipad-som-kartplotter/

Link

Søk litt på nettet også mange magasiner som skriver om iPad som plotter.

Lykke til du blir nok fornøyd uansett hva du velger (så lenge det er en iPad :-) hehe

(dette er skrevet på iPad og ikke en plotter hehe)

Redigert av mr-c (see edit history)

Oppløsningen på Cobra-skjermen er jo kun 76.800 pixler (320x240) ifølge http://www.reviewgist.com/specs/cobra-mc-600cx

Det er nok feil det som står på Seatronics nettside (320x320).

En "skikkelig" 5-6" plotter med 640x480 skjerm har 307.200 pixler, altså 4 ganger bedre oppløsning!

Jeg synes det blir for dårlig med kun 320x240 rett og slett. Cobraen har vært på markedet i 6 år.

Jeg kjøpte denne i fjor, dog i en annen prisklasse enn Cobraen, og litt dårligere muligheter for å slippe å kjøpe ny kartbrikke kanskje... http://www.samyung.no/ekkolodd/ekkolodd-5

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Garmin 421 har også kun 240x320 oppløsning men på 4" skjerm istedenfor 5,7" på Cobra.

Må visst helt opp på Garmin 526 for å få 480x640 oppløsning faktisk.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det var nå et kinkig spørsmål :rolleyes:

Har man "stor" båt vil man jo gjerne ha plotter som står i stil, sånn rundt 8-10" eller større.

For mindre eller åpen båt er 5-6" greit nok syns jeg.

7-8" er jo ofte et ideellt kompromiss. Men det kan være stor forskjell i skjermoppløsning mellom de rimeligste og de dyre.

De fra 5" og nedover har ofte lav oppløsning så det blir litt lite detaljert eller lite oversiktelig kartbilde.

Jeg bruker en gammel laptop nå med C-map. Tror den er 12 tommer. Den er stor og god, men GPS faller ut av og til. Jeg fikk noe vannsprut på den i fjor. Kanskje den fikk seg en "skade" av det. Men fortsetter GPS å falle ut så må jeg ha noe annet. (Har forresten en Fjord 880)

Et alternativ er å bruke en nyere laptop, men disse har en annen type skjerm. Ser jo ingenting på sånn skjerm ute i sola. Noen som vet om nyere laptoper som har skjerm som fungerer ute?

Ser vel for meg at jeg må ha 7-8 tommer. Får vel ta en tur innom Maritim å se litt, men jeg synes de "større" kartplotterne er så dyre at....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...