Jump to content

Hvordan rengjører man ferskvannsystemet ombord.

malin1

Recommended Posts

Skrudde av mannlokket på drikkevannstanken i dag og fant ut at her trenges det rengjøring. Hvordan gjør man dette best. Det er jo slik at mange plasser i tanken kommer man ikke til med kost og fille,samt innvendig i slanger og varmtvannstanken. Fåes det rengjøringsmidler som har virkningstid og som man bare spyler gjennom med. Er takknemlig for gode forslag på hvordan dette best gjøres og hva man bruker av tilsetninger. Tanken er av aluminium

Jeg hadde en klar/hvit plast vanntank på 10 liter. Den var noen år gammel, og hadde stått som vannreservoir i en campingvogn. Den var helt gul innvendig. Jeg hadde på såpe, ristet og vasket, også med en fille innvendig for å få mekinisk vask. Men like gul var den. Tok så en god dose vasekmiddel til oppvaskmaskinen (skarpe greier..), blandet det godt inn i vannet på dunken og lot den stå full. Etter en tid (en uke?) var den gule kanna som ny!! Skyllet og hadde på friskt vann, ingen smaker eller reter av noe slag. Hva det middelet egentlig gjør, kan en jo bare lure på... :tongue:

Men det virket utrolig bra :smiley:

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Jeg bruker klorin! En halvliter til 30-40 liter vann, tapper i alle kraner til det lukter klor og lar det stå ett døgn. Tapper, og skyller en til to ganger. Rent, pent og billig!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Pulver til masnkinoppvask er stærke greier. til å rense løse tanker, thermoser kaffetrakter kolber er det helt fantastikt. En T.ske i en thermos med kaffe avleiringer fyll opp med vann. La stå en times tid, skyll. thermosen er som ny innvendig.

Ville dog ikke brukt det i ett fast ferskvannsystem, hvis man til vanlig drikker vannet på tankene. Noen reste kan bli igjen i slanger og pumper. Er usikker på hvor sundt det er å få i seg.

Har ikke rengjort tankene på Mariell. Har innspisert og tankene ser veldig bra ut. Og vannet smaker godt/helt ok.

I og med at tankene rommer ca.1000ltr, blir det mye å fylle og tømme om jeg skal rense 2-3 ganger etter en klorin runde.

Satser heller på ett høyt forbruk og følgelig ofte utskifting av vann.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

I og med at tankene rommer ca.1000ltr, blir det mye å fylle og tømme om jeg skal rense 2-3 ganger etter en klorin runde.

Det er enkelt å skylle tanken etter klorinvask, kopler på vannslangen i bunn av tanken og lar det sildre ut påfyllingen.

PS. En bør sjekke slanger og slangeklemmer til påfyllingen først.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hvis du har inspeksjonslokk: Fyll Klorin på en sprayflaske, spray rundt på veggene innvendig i tom tank, la så klorinen virke noen minutter før du spyler tanken innvendig med litt vann. Pump så dette vannet ut gjennom alle kraner før tanken fylles med litt vann igjen. Tapp vann i alle kraner til vannet ikke lukter klor lenger. Fyll deretter tanken og du er klar for en ny sesong :cheers_wine: .

Vestlandskutter  Fairline

Nidelv Marex Hansvik Manzanita

Bever Oceanis 323 Zodiac, BB11,

First 40.7 NB 8700

Pulver til masnkinoppvask er stærke greier... ..Ville dog ikke brukt det i ett fast ferskvannsystem, hvis man til vanlig drikker vannet på tankene. Noen reste kan bli igjen i slanger og pumper. Er usikker på hvor sundt det er å få i seg.

Det kan vel ikke være SÅ skummelt?? Middelet brukes daglig av tusenvis av familier sikkert også med oppvaskmaskiner som ikker fungerer optimalt. Har ikke hørt at rester av stoffet, som det uvegerlig vil finnes rester av på oppvasken, har skadet noen

Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert! (Pippi Langstrømpe)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...