VPbruker Startet 3.April.2011 Del på Facebook Startet 3.April.2011 er det noen som har strammet sylinderboltene til en VP 41B. kan det være riktig at boltene skal strammes etter denne tabellen?(listet opp i verkstedmanual) Åtdragningsmoment, cylinderlocksskruvar 1. 30 Nm (3,0 kpm) 2. 60 Nm (6,0 kpm) 3. 100 Nm (10,0 kpm) 4. 90° vinkeldragning i ett moment 5. 90° vinkeldragning i ett moment Anm. Skruvgängan skall fuktas med rostskyddsmedel (det nr 282 036) före monteringen. Dragningen skall ske enligt schemat etappvis. Sitér dette innlegget Link to post
Vbunn Svart 3.April.2011 Del på Facebook Svart 3.April.2011 Det der høres ut til å bli mye moment med de 5 trinnene, hva slags dimensjon er det på boltene? Sitér dette innlegget Link to post
nimba Svart 3.April.2011 Del på Facebook Svart 3.April.2011 Kan ikke skryte av at jeg har trekt til en VP topp , men jeg har trekt til en del bilmotortopper og alle har en bestemt prosedyre utarbeidet av produsent med rekkefølge og moment , årsaken er for å unngå skjevheter i toppen og riktig strekk i bolter, så jeg vil annbefale deg og følge verkstedsmanualen . Det er igrunnen ganske enkelt Sitér dette innlegget REHAB PROSJEKT NIMBUS 4000 FB Link to post
snod Svart 3.April.2011 Del på Facebook Svart 3.April.2011 Kikka nettopp på boka til 40-motorene. Er ikke dette stort sett samme motor bare med forkammer? I denne boka var det oppgitt 130Nm tiltrekking uten påfølgende vinkling. I så fall henger ikke 180 grader vinkling på greip med mindre toppakninga er mye tykkere. I BMW D636-boka mi var det oppgitt 180Nm, mens i Mercruiser 3,6D boka (samme motor) var det oppgitt 30Nm +70 +70 grader. Ved 100Nm moment før vinkling blir friksjon mye mer viktig. I boka sto det at man skulle bruke 75% tectyl og 25% varnolen. Jeg vet ikke hva varnolen er, men antar det er viktig at man ikke bruker noe som gir lav friksjon på gjengene VP har nok beregnet en friksjonsfaktor basert på dette stoffet, så kanskje du skulle prøve å handle dette eller lage det selv? Sitér dette innlegget Link to post
VPbruker Svart 3.April.2011 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2011 varnolen er nesten det samme som white spirit. brukes i denne sammenhengen for å tynne ut tectylen. kan bare bruke vanlig rustløser på skruene. sjekker opp med Volvo Penta i morgen. med en dimensjon på 12mm og 2mm stigning vil det med 180 grader blir strekk på 1 mm på boltene. jeg synes det høres mye ut. har vinklet steg 4 til 90 grader og med en arm på ca 60 cm måtte jeg bruke anslagsvin 50 kg trekk for dette. hvis ikke min matematikk er helt på jordet har jeg trekt med 300 Nm. skulle tru det holder. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.