Jump to content

Volvo Penta 41B torque av sylinderhead

VPbruker

Recommended Posts

er det noen som har strammet sylinderboltene til en VP 41B.

kan det være riktig at boltene skal strammes etter denne tabellen?(listet opp i verkstedmanual)

Åtdragningsmoment, cylinderlocksskruvar

1. 30 Nm (3,0 kpm)

2. 60 Nm (6,0 kpm)

3. 100 Nm (10,0 kpm)

4. 90° vinkeldragning i ett moment

5. 90° vinkeldragning i ett moment

Anm. Skruvgängan skall fuktas med rostskyddsmedel (det nr 282 036) före monteringen. Dragningen skall ske enligt

schemat etappvis.

Kikka nettopp på boka til 40-motorene. Er ikke dette stort sett samme motor bare med forkammer?

I denne boka var det oppgitt 130Nm tiltrekking uten påfølgende vinkling. I så fall henger ikke 180 grader vinkling på greip med mindre toppakninga er mye tykkere.

I BMW D636-boka mi var det oppgitt 180Nm, mens i Mercruiser 3,6D boka (samme motor) var det oppgitt 30Nm +70 +70 grader.

Ved 100Nm moment før vinkling blir friksjon mye mer viktig. I boka sto det at man skulle bruke 75% tectyl og 25% varnolen. Jeg vet ikke hva varnolen er, men antar det er viktig at man ikke bruker noe som gir lav friksjon på gjengene

VP har nok beregnet en friksjonsfaktor basert på dette stoffet, så kanskje du skulle prøve å handle dette eller lage det selv?

varnolen er nesten det samme som white spirit. brukes i denne sammenhengen for å tynne ut tectylen.

kan bare bruke vanlig rustløser på skruene.

sjekker opp med Volvo Penta i morgen.

med en dimensjon på 12mm og 2mm stigning vil det med 180 grader blir strekk på 1 mm på boltene.

jeg synes det høres mye ut.

har vinklet steg 4 til 90 grader og med en arm på ca 60 cm måtte jeg bruke anslagsvin 50 kg trekk for dette.

hvis ikke min matematikk er helt på jordet har jeg trekt med 300 Nm.

skulle tru det holder.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...