altmuligbåt Startet 3.April.2011 Link til dette innlegget Startet 3.April.2011 Da tok jeg har jeg fått kjøpt meg ny motor Ikke at det var ne galt med den forje.. men jeg hadde veldig lyst på 350hk til Yamaha Får den levert her på tirsdag så får veld beggynne instalasjonen neste helg.. Skal bli spenende og prøve. Den gjør 48 knop nå med 250hk.. lurer på hvor fort den vil gå med 350hk Ikke at tophastighet er det viktigste, men jeg tror den kan få en fin krusing hastighet. Er vist første gang den motoren monteres på en slik Norkapp 760 ifølge Nordkapp. Gleder meg også til og prøve den med elektroniske gear og gass... Hvorfpr føler eg meg altid som en unge når jeg venter på sånde ting Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Vbunn Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Blir spennende å se hvor mye mer fart du får da. 250 evinrude på nå eller? Tenker med at du trenger en sprek propell på den der. Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Nei jeg har 250 Optimax 250XS (Custom Built by Mercry Racing) Ja skal bli spenende og se hvordan propel jeg trenger. Kansje en overflatte propel Har windrace (eller hva de nå heter) propeler til den og tro.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Tommyboy Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 To kjappe spørsmål om Nordkapp 760 - anbefales det å montere trimplan ? - og er det noen har erfaringer/anbefalinger mht. eventuell montering av "svinger" til ekkolodd-funksjonen på kartplotteren ? Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Som vanlig kan jeg bare uttale meg om 650en. Jeg har montert utvendig svinger til ekkoen, bak på akterspeilet og det fungerer utmerket. Og nå i vår monterte jeg Lenco eletriske flaps med indikatorbryterpanel. Det gjorde ekstremt på egenskapene i sjø. Tidligere var den meget følsom for sidevind, spesielt med kalesja oppe, og med folk som satt i ene siden. Men med flapsene er det nå enkelt å få den til å gå rett i vannet, selv i motsjø skrått på baugen kan jeg nå holde bedre motortrim og baugen oppe uten slag, og med mer riktig vinkel i sjøen, går den faktisk billigere, så på lang sikt tjener flapsene seg inn igjen ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Daffy Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Gratulerer! Det der er virkelig en skikkelig motor :) Gleder meg til å høre hvordan du opplever dette. Ventingen er vel halve gleden :) Pratet med en her om dagen. Han har bestilt seg en spesiell bil som han nå har ventet på i to år og vet enda ikke når han får den. Han sa at den største gleden med slike ting var å gå å vente på det. Når du har fått den er det moro i kort tid og så er det andre ting man ser etter. Er noe sant i det Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
andk Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Gratulerer! Det der er virkelig en skikkelig motor :) Gleder meg til å høre hvordan du opplever dette. Ventingen er vel halve gleden :) Pratet med en her om dagen. Han har bestilt seg en spesiell bil som han nå har ventet på i to år og vet enda ikke når han får den. Han sa at den største gleden med slike ting var å gå å vente på det. Når du har fått den er det moro i kort tid og så er det andre ting man ser etter. Er noe sant i det helt enig daffy...det artigste er å drømme..får man det er det ofte problemer og styr og stell..har man en fin bil er man konstant bekymret:( Sitér dette innlegget Link to post
kimosabi Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 Den gjør 48 knop nå med 250hk.. lurer på hvor fort den vil gå med 350hk Ikke at tophastighet er det viktigste, men jeg tror den kan få en fin krusing hastighet. Er vist første gang den motoren monteres på en slik Norkapp 760 ifølge Nordkapp. Ikke forvent deg noen vidundertall ang. hastighet. Yamaha 350'n er en cruising motor i ordets rette forstand og Nordkapp 760 skroget møter en heidundrenes vegg rundt 50-55knop. Har selv kjørt 760 med 2x200 E-Tec og den slet forferdelig med å nå 60knop med noenlunde riktige propellere for de hastighetene. I tillegg så er 350'n verdens tyngste påhenger. Men uansett, gratulerer med en skikkelig grom motor! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2011 (redigert) Den er faktisk ikke verdens tyngste påhenger lenger.. det er nemlig 7 Marine 557 http://www.seven-marine.com/motors/specs/ Redigert 6.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mouche Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 I denne tråden blir man vel ikke så populær hvis man nevner bensinpriser? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
DieselDahl Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 I denne tråden blir man vel ikke så populær hvis man nevner bensinpriser? Jeg vil påstå at diesel er et dårlig alternativ for de fleste her på forumet Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Nei, det går så fint. Nå RASER jo bensinprisene nedover igjen http://e24.no/setter-ned-bensinprisen/20054894 ... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
kimosabi Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 (redigert) Den er faktisk ikke verdens tyngste påhenger lenger.. det er nemlig 7 Marine 557 http://www.seven-marine.com/motors/specs/ Det der er en frankenstein påhenger med en støtstang LSA-V8 GM blokk fra Cadillac CTS-V og uansett så er 557hk mer enn nok til å gjøre vekta mindre betydelig. Du har rett i at den er tyngst men den blokka ble aldri utviklet til marinebruk og hele kalaset koster $70,000 per stk. Blir litt feil å sammenligne de med outboards som er "purpose designed and built" etter min mening. Only in America! :) Redigert 7.Mai.2011 av kimosabi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Ja naturligvis usammenlignbart i norsk målestokk der selv F350 virker enorm. Men moro er det nok... kan bare forestille meg lyden av 2-3 slike bakpå hekken når kompressoren lader for fullt og 1100-1700 hk sparker fra Det er kanskje ingen norskproduserte båter som kan ta en slik en på hekken originalt? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kimosabi Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Hadde vært artig å sett en på en norsk båt men jeg lurer på om Seven Marine selger motorene løse. Tror ikke noen norske produsenter har båter som tar/er godkjent med 460kg+ på hekken originalt uten forsterkninger. Nor-Tech da, men de er jo US basert. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 (redigert) Hvis de skal få til noen "masse"-produksjon så må de vel selge dem løse etterhvert. Men de første partiene er kanskje reservert til Intrepids båter. New Construction: To rig your new boat with Seven Marine 557s, please contact us and your boat builder, so we can begin to outline your requirements together. Repower: For a repower using our 557s or a custom build, please contact us directly. Det er jo faktisk en høytstående person fra Mercury som står bak utviklingen av Seven Marine 557. "Rick Davis has done it again. The pioneering former CTO and executive vice president of engine development and advanced engineering of Mercury Marine is introducing another game-changing advance in outboard motor design, this time under the flag of his own company, Seven Marine. At the 2011 NMMA Miami International Boat Show Feb. 17-21, together with Intrepid Powerboats, Seven Marine will unveil its introductory outboard model, the 557-horsepower, General Motors LSA-powered, supercharged 557 on the transom of Intrepid’s 370 Cuddy" Redigert 7.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kimosabi Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Ja, var bare jeg som fikk for meg at Seven Marine er en båtprodusent. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 (redigert) Neida de lager nok ikke båter: "Led by founder Rick Davis, former Chief Technology Officer and VP of Engine Development of a leading outboard manufacturer (Mercury Marine), Seven Marine's engineers and technicians have been hand-picked for their expertise, ingenuity, and experience." http://eon.businesswire.com/news/eon/20110218006272/en/Outboard-Motor/557-Motor/Horsepower Nordkapp 760 kan jo leveres med 2 x E-tec 200 HO, det blir faktisk samme vekt som 1 stk 557 Totalprisen burde ikke bikke så mye over 1 million... Snakker vi 60 eller 70 knop da tro? Redigert 7.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 (redigert) Jeg fikk ikke helt meg om det var Enduro 760 eller Noblesse 760 vi diskuterer her, men har kommet til konklusjon at det er Noblesse 45 knop med E-tec 300 ifølge test i Båtmagasinet. Blir vel noen knop mere med F350 da, kanskje 50? Godt over 60 burde vel være mulig med 557'en da... 55 knop med 2x200 E-tec http://www.google.no/url?sa=t&source=web&cd=10&ved=0CGkQFjAJ&url=http%3A%2F%2Fwww.seilas.no%2Fphotoalbum%2Fview2%2FP3NpemU9b3JnJmlkPTM1MTkwMg&rct=j&q=nordkapp%20760%20toppfart&ei=dSLFTYiSE4nWsgbRybCwAg&usg=AFQjCNHoVpvUkcDXbS0YxeD7Grc6sTGpJA Nordkapp skriver at skroget har fartspotensiale opp til 60 knop som det vel nærmer seg med 2x E-tec 200 HO. Trådstarter sier 48 knop med 250XS så... Redigert 7.Mai.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
kimosabi Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Forskjellen på 2 x 228kg på hver sin side og en klump på 460kg midt på er jo ganske stor mtp. belastning av akterspeilet, særlig når vi ser på hva slags propell denne greia må ha. Jeg ekke så sikker på godt over 60kn med 557 men sikkert 60 og litt til. Kraft og luft/vannmotstand er ikke proporsjonalt med hastighet. Som jeg har nevnt tidligere, Noblesse 760 gir mye mye mer motstand over 50kn enn under 50kn. Er sånn det blir når man nærmer seg yttergrenser av hva skroget er designet for. 60kn har jeg blitt fortalt er hva skroget ble designet for. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Mai.2011 Link til dette innlegget Svart 7.Mai.2011 Ja får smekke på en solid plate på akterspeilet da En motor gir vel litt mindre motstand enn to, og behagelig marsjfart på rundt 50 knop høres jo fristende ut. Med 2 x 3,5" eksosutblås bak Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
altmuligbåt Svart 1.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Da har jeg hatt denne motoren et år og kjørt ca 100 timer. Veldig fornøyd med den, den bråker helt utrolig litte. (tilogmed kona er fornøyd og synnes det var vert pengene med og oppgradere... ) maks jeg har hat båten oppe i er 56 knop... men da var det med lite bensin og bare meg i båten. Normal last gjør den 52knop. Mars hastighet er ca 44knop. Men jeg synnes båten blir utrygg over 48 knop, da beggynner den fort og tviste, så over den hastigheten er det nok bedre med 2 motorer ( og det er det jo plass til ) Men det er jeg ikke sikker på at kona mener er veld andvente penger... Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Teerex Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 (redigert) Er det sånn at båten skal ha XL-stamme ved 1 motor, men vanlig L-stamme ved 2 motorer? Siden de ikke trenger å stikke så dypt da? 2 x E-tec 200 L-stamme veier jo ikke rare greiene (ca det samme som 1 x F350 ?) så så det må vel være det optimale vekt, pris og manøvreringsmessig hvis båten blir mere stabil med 2 motorer. Redigert 1.November.2011 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tkb Svart 1.November.2011 Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Kan det være at styringa bør oppgraderes litt? Leste om Anytec 750, hvor de testet Yamaha 350, og da måtte styringen byttes. Båten ble da mye mer stabil. http://www.batmagasinet.no/baatweb/cms.nsf/BladarkivoversiktWeb/33F8C1D75A12AA94C12576180048283D?OpenDocument Sitér dette innlegget Link to post
altmuligbåt Svart 1.November.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2011 Når det gjelder 2 e-tec motorer på 200 hk så ser jeg bare bakdeler med det.. Mye mer bråk (har en nabo med med 1 250 på samme båt så jeg har hørt forskjeld..) Ca 40 høyere forbruk på samme hastighet... Dyrere service. Ok den kan bli bedre i hastighet over 48++ knop men må indrømme at selv om båten går fortere så er det ikke ofte jeg kjører fortere.. Styre systeme jeg har på er godkjent for 250hk og oppover og sier ikke noe om hva max hk er. Når man passere 50 knop med en slik båt så sier det seg selv at det ikke er mye båt som er i kontakt med vannet, og at man skal beggynne og konsentrere seg om hva man driver med.. Sitér dette innlegget Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.