Jump to content

Skifte bakre tetting Perkins 4.108

Parax

Recommended Posts

Hei

Ser at det nå er på tide å dykke ned i "motorrommet" på Heroen min for å skifte bakre tetting på min Perkins 4.108

Er i alle fall der jeg tror at oljelekkasjen kommer fra.

Motoren var nyoverhalt da jeg kjøpte den for 2 år tilbake, men tror at de har montert pakninga feil......

Men så kommer spørsmålene.

Er den pakninga som selges type "rope" god nok.

Har kommet over ei forbedret pakning,men den befinner seg selvsagt "over there" og de er tydeligvis ikke interessert i å selge meg den for de svarer ikke på mail.

Den koster "skjorta" (129$) i forhold til den originale hos Økonomi-deler som koster hundrelappen.

Men er veldig oppsatt på å gjøre dette "ordentlig" denne gangen, siden jeg skal bruke sommern til å seile og ikke skru.

Så var det dette med blåsilikon da.

Når jeg setter dette sammen bør jeg bruke blåsilikon eller ??

Er det noen på forumet som har noen ideer om emnet ville det være flott.

Endel nettlektyre jeg har plukka opp i løpet av vinteren som bakgrunnsstoff..

Foley Engines forbedrede pakning

Pakninga til Foley Engine

En som har gjort samme jobb tidligere

Er det noen på forumet som har noen ideer om emnet ville det være flott.

Hei. Har skifta denne ropesealen da motoren var gått ca 2500 timer. Tok da ut motoren, bytta tettingen fremme også da.( Mye enklere med motoren ute)Kjøpte orginal seal,og fulgte verksdethånboka som jeg kjøpte hos økonomideler.Selve pakningen er jo delt i to halvmåner. Måtte bruke noe tid for å få sealen på plass ned i sporet.Utpå pakningen la jeg et lag med grafittfett. Så var det bare å sette halvmånene rundt akslingen å skru til.Skiftet også ny demperplate samtidig.. Har kjørt motoren ca 500 timer etter dette,å ingen oljelekasjer mer her, eller fremme på akslingen.

Takk for "positivt" svar

Jeg går nok for den originale pakninga.

Regner med at det skal gå bra uten å ta motoren ut, siden den ellers er krute go.

Leste forresten en plass at oljelekkasje også kunne skyldes overtrykk hvis ikke veivhuset puster normalt.

Men det er nok bare å "manne seg opp" og begynne :smiley:

Veivhusventilasjon

Er det noen som har noen formening om hvor veivhusventilasjonen til Perkins 4.108 går?

Har saumfart hele motoren uten å finne ut hvor dette.

Hvis denne er plugget kan jo dette føre til at oljen trykkes ut gjennom svakeste punk, som er bakre pakning.

Hei

Har omsider fått demontert pakningshuset og er i gang med å montere ny pakning.

Ingen tvil om at det her er gjort en dårlig monteringsjobb sist,glippe på pakning (motor gått kun 700 timer etter overhaling)

Hvor mye bør jeg kappe av den nye pakninga? Overkapp 0.5mm?

Går ikke lenger inn ser det ut til,begynner å flates.

Ser også at det ikke er pakning mellom de to halvmånene,var ikke smurt noe heller der.

Pussig !!!,må vel holde med blåsilikon eller??.

Takk for tilbakemelding. :thumbsup:

CIMG1021.JPG

IMG_1047.JPG

IMG_1062.JPG

Hei. Jeg brukte en rund stålstang for å trykke ned pakningen med bakebevegelser .Dette må gjøres omhyggelig,for å sikre at pakningen "bunner" helt ned i sporet helt rundt.Sett halvmånen forsiktig fast i skrustikka når jobben gjøres. Endene kuttet jeg når pakningen var helt på plass.Brukte vel ca.3mm overmål her.La på grafittfett. Det er jo viktig at dette blir gjort nøye,hvis ikke blir resultatet som du viser på bildet,pakningen var ikke godt nok ned i sporet. Når så dette så skrus til,siger pakningen videre inn i sporet,blir for kort og endene glipper...

• 6 år senere...

På to do lista for vinteren så har jeg blant annet planer om at skifte pakninger på motoren.

Har lest at den bakre pakningen er en utfordring i forhold til lekkasjer. Foley i USA sier at dem har lagd en fantastisk pakning som utfra deres stå sted skall løse alle problemer for tid å evighet.

Denne pakningen koster 900,- pluss eventuell mva.

Ser at KD Trading har en oppgradert version til 720,- ink mva

Og https://www.parts4engines.com/perkins-4-99-4-107-4-108-4-154-crankshaft-rear-seal-upgrade-kit/

230,- pluss frakt og MVA.

Hva jeg kan se så er det akkurat samme pakning fra KD som fra england, men hva trur ni folkens er det så stor forskjell på denne og Foley sin vidunder pakning? 

• 10 måneder senere...

Hei.  Ang. Perkins 4108 og den bakre veivhus-oljetettningen. Har hørt om en kar som dreide seg et hus som det skulle stå en simmering i, isteden for den to-delte talg-pakningen som er nesten umulig å få tett. Men jeg har jo ikke sett dette så jeg lurer jo på hvordan simmeringen settes på plass bak flensen. Noen som vet noe om dette? Eller har andre lure forslag??

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...