Jump to content

Tråden for de som er Yanmar D-Max interesserte

dieselfan

Recommended Posts

Hei Alle D-Max fan !

Det var på tide med en dedikert tråd for denne råtass-motoren :smash:

Lite info å finne rundt så jeg håper alle som har noe å bidra med kan poste det her..

hvem, hva, hvor og hvor mange ++ erfaringer med, eksempler på installasjoner, oppnådd hastighet, forbruksdata, drev-alternativer, overflatedrev, vannjet osv

Er vi helldige er det kanskje noen som har vært med å bygge motorene som vil dele litt..

Er det noen som har kopiert ombyggingen ?

Erfaringer med service og deler +++

Her er det mange muligheter, del med dere folkens :flag_bp:

• 2 måneder senere...
  • 5 år senere...

Kommer nok ikke til å kjøpe d-max igjen for å være ærlig. 

Ser på båt med  2x merc sine "nye" 370 v8, men har blitt skeptisk til så mye diesel hk på drev, vurderer heller bare noe bigblock bensin 520-565 eller hva man får på XR drev. evnt noe med 2x400 verado... eller bare beholde den jeg har med 2xe-tec G2 som sikkert er det "fornuftige"

D-max'en er ikke laget for å ligge på turtall lenge på fullt øs rett og slett. på G2 outboardene jeg har nå kan jeg la den stå på WOT uten å bekymre meg til sammenligning, slipper også bekymre meg for drev og for mye moment. 

På positive siden bruker de latterlig lite drivstoff, kul lyd med 4" fri eksos osv. vekt effekt var jo også veldig bra, ikke så mange med teak dass og whatnot som bikka 60+ på GPS. 

• 9 måneder senere...

Ser at de fleste er skepsis og har dårlig erfaring med Yanmar Dmax motorene som Goldfish boats "trimmer", bytter ut deler fra den orginale yanmar motoren. 

Kan nå legge meg i køen med at jeg IKKE anbefaler dmax motorene som Goldfish boats lager, etter å ha erfart motor / stempelhavari våren 2017 på en 2013 modell båt 29 Goldfish tender.

Ble møtt med arroganse fra Goldfish support selv om det ble bevist at det var trimmingen som var årsaken.

Kan ANBEFALE båten Goldfish 29 TENDER på det STERKESTE men da må man velge original motor, i mitt tilfelle erfart at diesel er best da den er billigst i drift ; )  

Så vurderer du å kjøpe DMAX, styr unna! er mitt råd!

Men ikke nøl med å kjøpe Goldfish båten, for det er det råeste i RIB verden.

Redigert av Teekay (see edit history)

Jeg er i markedet for en 29  fra 2012-2013+ med bensin nå evnt 28 med 2x400 ;) 

Kom en med bensin tilsalgs denne uka, den gikk samme dag, rakk ikke kjøpe, til sammenligning har det ligget en med ca lik spec og prisleie dmax, den har ligget lenge.

Virker dessverre som såpass mange har hatt dårlig erfaring nå at disse er litt tyngre å flytte i markedet. Hjelper lite at den lever på 0 diesel når havaraiene koster noen hundre k hver gang. 

Fikk du noe dekket på garanti? 

De bruker nå de nye v8 dieslene, som har 370hk org uten trimming, jeg har litt mer trua på disse, ligger en 38 tilsalgs nå, men bruker er tiltenkt "trailbar båt" og da er den litt lang, tung og bred ;) 

• 2 år senere...
storhansen skrev 1 time siden:

er det noen som vet hvem som lager D-max dekslet som ligger over motoren ? eller om det er noen som har å selge. synes motoren ser bedre ut med dette på.

Er ikke D-MAX en betegnelse Goldfish har satt på sine tunede Yanmar motorer? Mener å skimte Goldfish navnet på bildet. Prøv å spørre Goldfish i Son.

Redigert av Bonus (see edit history)
  • 2 år senere...

Ligger ikke mye stoff om emnet på nett, men litt er det da. Fra 2006....

https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-goldfish/goldfish-og-hydrolift-med-egne-motorer/669834

Denne Windy 27 med D-Max går bra

dmax380.jpg.40709010597ba2830e7e35f51149190f.jpg

dmax380_2.jpg.28b4f5bd9f3538024b430c3a4dc7433b.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...