Biscaya Startet 3.April.2011 Link til dette innlegget Startet 3.April.2011 Hydraulikkpumpa til autopiloten får sin strømforsyning fra autopilot kontrollboksen. (Pumpa er av konstant turtalltypen med magnetventiler som styrer oljestrømmen) Med en kabelstrekk på 10 -15 meter (20 - 30 meter effektiv kabelllengde) mellom disse blir spenningstapet betydelig i de alt for tynne kablene som er lagt opp. Egentlg burde jeg vel byttet til tykkere kabler men det blir en kjempejobb siden det er skjult anlegg hele veien uten trekkerør. Siden det er relativt kort avstand fra batteriene tenkte jeg heller å legge nye/tykke kabler direkte fra batteriene direkte til pumpa og bruke dagens kabler som styrestrøm til et rele. Hvor får man tak i 12V rele som tåler en strømstyrk på 70A til en overkommelig pris? Bilreleene til BT er overkommelige i pris men tåler bare 40A. Fjernstyrt hovedstrømbryter fra BEP tåler strømmen med god margin men koster over ett båtlaken. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
knuthp Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 God dag, hva med å få tak i et gløderele til en dieselbil? Mvh Knut Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Biltemas skillerelè 25-230 149.- Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 3.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Har også tenkt på batteriskillereleet. Tenkte at oppsettet vil bli for sensitivt med 13.2 - 13.3 Volt som inn/utkoblingsspenning. Jeg ser nå av data-arket at relet har en hysteres på 0.5 volt. Tilslag er ved 13.3 mens frakobling er ved 12.8 Volt. Kanskje det vil funke? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
KDB Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hella har rele som tåler 70A 12V, kjøpte et for et par år siden, mener det kostet ca 300-400. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Alternativt kan du bruke et rele til ankervinsj...men de koster jo litt da. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Poseidon Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 Hva med startrele fra en halvgammel bilmodell? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
HansT Svart 3.April.2011 Link til dette innlegget Svart 3.April.2011 (redigert) hei. Kanskje du kan bruke dette relèet? brukte dette selv i snekka mi til dynastarteren og det fungerer ennå(3 år siden jeg monterte det) Link Redigert 3.April.2011 av hansi_ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TPBS-277 Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Ring første og beste forhandler av deler til amerikansk bil.Dær bestiller du starter rele til 60 talls ford.de er genialt utformet med ører til skruefester og tåler mye mere strøm en du trenger.Koster heller ikke stort mere en en 6pack med øl. Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 4.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Start - releer er vel ikke designet for å ligge inne kontinuerlig? Vil ikke de (les: spolen) gå varm etter å ha ligget inne kontinuerlig i flere timer? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Bartesam Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Får kjøpt skillerelè hos Triconor som koster mellom 4-500 spenn. Det tåler å stå inne hele tiden, og tåler over 70A kontinuerlig. Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Arvid_A Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Elfa har jo også noe slikt: https://www.elfaelektronikk.no/elfa3~no_no/elfa/init.do?item=37-006-14&toc=19028 Sitér dette innlegget Link to post
JFE Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Hei. Prøv å søk på "CAR BIKE 12V 70A 5PIN CHANGEOVER RELAY SWITCH" på www.ebay.co.uk Disse har normal (6,3mm) terminal på styrestrøm og 9,3mm på hovedstrøm. Jarle Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 Wurth har slike: http://nettbutikk.wuerth.no/wsp/wurth/frontend.cgi?template=product_list&chapterid=3§ionid=158584&articleid=158623&aspell=yes Jeg bruker de til watermakeren, funker som bare det og det finnes sokkel til de også. Sitér dette innlegget Link to post
Gurba Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 . 150.- inkl mva Forhandles av Egil Værne selges i 99 prosent av landets tral butikker. Stort som et "vanlig" lysrele. Vanlige pigger til kabelsko på styrestrømmen og dem store breie gule på hovedstrømmen Sitér dette innlegget Link to post
snorken Svart 4.April.2011 Link til dette innlegget Svart 4.April.2011 (redigert) Hydraulikkpumpa til autopiloten får sin strømforsyning fra autopilot kontrollboksen. (Pumpa er av konstant turtalltypen med magnetventiler som styrer oljestrømmen) Hvilken størrelse på styresylinderen er det, og hvilken pumpe er det som må ha rele på 70A? At en elmotor trekker mye strøm i startøyeblikket er nu så, men må det ikke skules til hva den trekker under belastning? Hvilken autopilot er det? Redigert 4.April.2011 av snorken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Pumpa er Raymarine CR2/12V. I følge manualen (se side 15) skal det inn en sikring på 70A. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
andersb Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 elfa? men strengtatt bør man ha skikkelig marine kvalitet på ting, vanlige reler varer ikke evig i båt Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 Så langt ser Elfa releet mest solid ut. Det har terminaler for ringkabelsko. Kan da bruke en grøvere kabel. Så vidt jeg huskerer det max 4 eller 6 kvadrat inn i de gule flatstiftkontaktene som er beregnet på bil-releer. Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
andersb Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 har ett 200A ? eller er det 300A rele fra elfa i en båt, det holdt hele fjordåret, selv med endel dusjer saltvann direkte på seg, litt imponerende/overaskende, er åpent design. Sitér dette innlegget Link to post
Chris284 Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Om det er montert som vist på side 15 i manualen trenger du ikke noe ekstra relè i det hele tatt. Motor får spenning rett fra batteriet og kabel skal være ifølge tabell 2, f.eks 6mm2 for 3 meter kabel strekk. Kontroll av motoren foregår via en solenoide som allerede er på pumpen, der kan det brukes 1.5mm2 inntil ca 16 meter strekk. Så du trenger vel bare sjekke at kabel fra batteriet er ifølge tabell og eventuellt bytte om den er for tynn om jeg har misforstått rett? Redigert 5.April.2011 av Chris284 (see edit history) Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post
Biscaya Svart 5.April.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 God observert! Skal sjekke neste gang jeg kommer meg ombord. Blir vel ikke før til påsken Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
snorken Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 I manualen sto det ikke noe om hvor stor (watt, ampere) motoren er, bare om sikringer. Er det et merkeskilt på elmotoren som sier noe om dette? Samme på magnetventilene (solenoidene). Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 (redigert) Start - releer er vel ikke designet for å ligge inne kontinuerlig?Vil ikke de (les: spolen) gå varm etter å ha ligget inne kontinuerlig i flere timer? Startreleene har er i hovedsak solenoider. Disse sal også slå starterhjulet inn på startkransen på svinghjulet, og det skal gå kontakt så starteren skal rotere. De er ikke bygd for kontinuerlig drift. Siden en spole er bare en kortslutning av en liten og simpel krets, som skal danne ett magnetfelt, som skal dra eller dytte en stålbit(noen er magnetiske) inn på ett stål(som i en lysbryter), og dette utvikler en del varme over tid(bare kjenn på varmekablene i gulvet, hårføneren, startmotoren etter ett par tørn osv.) Og det vil resultere i plastikk i flytende form(eventuelt rødglødende stål) og ett brent rele. Mulig jeg har noen småfeil her, men jeg prøver ihvertfall Her er det ett rele for 70 ampere. Mvh Fredrik Redigert 5.April.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 5.April.2011 Link til dette innlegget Svart 5.April.2011 xxx xxxxxx xxxxxx xx x xxxxxxxx xxxx x xxxx xxx xxx xx xxxxx xx. Omtalte startrele er et sånt og ikkje et slikt som du tenker på fra moderne startere og er et ordinært rele som kun styrer strøm Kommentar fra moderator: Personangrep slettet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.