Jump to content

12V Rele som tåler 70A

Biscaya

Recommended Posts

Hydraulikkpumpa til autopiloten får sin strømforsyning fra autopilot kontrollboksen. (Pumpa er av konstant turtalltypen med magnetventiler som styrer oljestrømmen)

Med en kabelstrekk på 10 -15 meter (20 - 30 meter effektiv kabelllengde) mellom disse blir spenningstapet betydelig i de alt for tynne kablene som er lagt opp. Egentlg burde jeg vel byttet til tykkere kabler men det blir en kjempejobb siden det er skjult anlegg hele veien uten trekkerør.

Siden det er relativt kort avstand fra batteriene tenkte jeg heller å legge nye/tykke kabler direkte fra batteriene direkte til pumpa og bruke dagens kabler som styrestrøm til et rele.

Hvor får man tak i 12V rele som tåler en strømstyrk på 70A til en overkommelig pris?

Bilreleene til BT er overkommelige i pris men tåler bare 40A. Fjernstyrt hovedstrømbryter fra BEP tåler strømmen med god margin men koster over ett båtlaken.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

Hydraulikkpumpa til autopiloten får sin strømforsyning fra autopilot kontrollboksen. (Pumpa er av konstant turtalltypen med magnetventiler som styrer oljestrømmen)

Hvilken størrelse på styresylinderen er det, og hvilken pumpe er det som må ha rele på 70A? At en elmotor trekker mye strøm i startøyeblikket er nu så, men må det ikke skules til hva den trekker under belastning?

Hvilken autopilot er det?

Redigert av snorken (see edit history)

Om det er montert som vist på side 15 i manualen trenger du ikke noe ekstra relè i det hele tatt.

Motor får spenning rett fra batteriet og kabel skal være ifølge tabell 2, f.eks 6mm2 for 3 meter kabel strekk.

Kontroll av motoren foregår via en solenoide som allerede er på pumpen, der kan det brukes 1.5mm2 inntil ca 16 meter strekk.

Så du trenger vel bare sjekke at kabel fra batteriet er ifølge tabell og eventuellt bytte om den er for tynn om jeg har misforstått rett?

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Guest Kaptein Fredrik

Start - releer er vel ikke designet for å ligge inne kontinuerlig?Vil ikke de (les: spolen) gå varm etter å ha ligget inne kontinuerlig i flere timer?

Startreleene har er i hovedsak solenoider. Disse sal også slå starterhjulet inn på startkransen på svinghjulet, og det skal gå kontakt så starteren skal rotere. De er ikke bygd for kontinuerlig drift. Siden en spole er bare en kortslutning av en liten og simpel krets, som skal danne ett magnetfelt, som skal dra eller dytte en stålbit(noen er magnetiske) inn på ett stål(som i en lysbryter), og dette utvikler en del varme over tid(bare kjenn på varmekablene i gulvet, hårføneren, startmotoren etter ett par tørn osv.) Og det vil resultere i plastikk i flytende form(eventuelt rødglødende stål) og ett brent rele. :cryin::sweat: Mulig jeg har noen småfeil her, men jeg prøver ihvertfall :thumbsup:

Her er det ett rele for 70 ampere.

Mvh

Fredrik

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...