Jump to content

12V Rele som tåler 70A

Biscaya

Recommended Posts

Kaptein Fredrik, det der ser vel ut som et vanlig rele? Det vil nok sikkert tåle å ligge inne i flere timer, men terminalene ser pinglete ut for å kunne koble på en 16 kvadrat kabel. Gule flatstiftkoblinger tar max 4 eller 6 kvadrat tror jeg.

Plutonium, vet du om et start(innslag) rele tåler å ligge inne inne over lengre tid? Eller vil det gå varmt? I sin tiltenkte bruk er det bare aktivt noen ganske få sekunder mens starteren går rundt.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

jeg kan aldrig tru den autopilotpumpa trekker 70A.

Grunnen til att det skal være 70A sikring er pga kabeltversnittet(sikringen beskytter kabel og ikke pumpe). og grunnen for så stort kabeltversnitt er for minst mulig spenningsfall. er det en skikkelig kraftig autopilotpumpe trekker den kansje 20A i startøyeblikket og faller til under 10A etter start.dettte ville jeg sjekket først.

du kan eventuelt bruke kobblingspunkt og tynnere kabler kort bit for å få kobblet deg innpå pumpa

jeg kan aldrig tru den autopilotpumpa trekker 70A.

Grunnen til att det skal være 70A sikring er pga kabeltversnittet(sikringen beskytter kabel og ikke pumpe). og grunnen for så stort kabeltversnitt er for minst mulig spenningsfall.

Her tar du feil om hvorfor det sikres med 70A. Har lest side opp og side ned på Raymarine-sidene og finner ikke noe sted hva pumpen trekker i ampere,så det må jo være det at pumpa trekker opp mot 70A i startøeblikket. Vet ikke om det er noe motorvern på pumpa.Et motorvern stilles inn på det som står på merkeskiltet på motoren, helst under hvis det er mulig. Hva skjer med "tynnledningene dine" hvis det blir overledning "med stømstyrke opp mot 70A", jo de brenner opp.

Tror jeg ville gått tilbake til s.15 i monteringsanvisningen som du har lagt link til i innlegg nr.17.

Her er av/på bryter merket med cercuit breaker. Er det denne du ønsker og fjernstyre med rele?? Isåfall er det min.70 amp som gjelder.

70 amp. kretsen er merket med lysegrå kabler og er strømmen til selve pumpemotoren, og pumpa går så lenge autopiloten er slått på, og ikke bare når kursen korrigeres.

Rele som brukes her vil altså ikke slå seg av og på ved kursendring, men bare når piloten settes på.

Da skal du ha et rele som kun bruker strøm når det skifter mellom av/på.

Sentrallås eller fjernlysrele på bil er eksempel på slik funksjon. De bruker ikke strøm når bilen er låst eller fjernlys er på. De bruker bare strøm til selve skifteoprasjonen. Men de er neppe på 70 amp.

Men du bør ha en mekanisk innretning i tillegg slik at strømmen kan slås av i tilfelle releet svikter.

Den andre kretsen som styrer solenoydene er merket med 25 amp. og trenger vel ikke gjøres noe med. Og styre dette med releer er vel bare og gjøre det hele mer utsatt for feil.

• 3 uker senere...

Da har jeg fått testet mer ombord. Pumpemotoren starter bare hver gang jeg setter autopiloten i Auto.

Det som i skjemaet (se side 15) er betegnet som Circuit Breaker er sikringen for Autopilot-kursen. Det må tydeligvis være et relè et eller annet sted som står på Motor Supply - kretsen som åpner/lukker for forsyning til motoren.

Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser

• 3 år senere...

Har eit par spørsmål om rele.

Styrestrøm 12 v

Skal styre ein senrtalstøvsugar på 1400 W

Kjøpte eit rele på bilverkstaden idag, på dette står det 30A, ikkje noko meir. Kosta berre 40 kr og er vel berre noko skit?

Er det berre amperstyrken som er avgjerande?

Er det ikkje noko skilnad på 12v og 220v.

Trudde det men, han bak disken meinte ikkje det.

Og eg veit ikkje.

I databladet på kvalitetsreléer står det alt om hva de er beregnet for både på spolesiden og kontaktsiden. Jeg skal muligens ha meg et nytt relé ifb. med softstart for landstrøm. Da trenger jeg et rele med 12V inn på spolen, og 230V med kortvarig høy strøm over kontaktene. Så da blir det å gå gjennom databladene til ELFA for å finne rett relé. En leker ikke eller "synser" når det gjelder 230V (eller for den slags skyld 12V) i båt.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Et 12V relé må ikke brukes på 230V. Normalt tåler relé mer strøm med vekselspenning enn ved likespenning. Høyere spenning fører til mer overslag i brytningsøyeblikket, og du kan risikere å brenne det fast. Da øker motstanden, og det utvikles varme og en brann kan være et resultat.

Det vil funke, det vil bare ikke være sikkert.

Redigert av eiaro (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...